Gemeente Beek


Jeugdraad Beek pleit voor meer technieklessen op school

Beek, 13 februari 2009

De Jeugdraad van de gemeente Beek zal de echte gemeenteraad binnenkort voorstellen om meer technieklessen op school te gaan invoeren. Dit voorstel, dat in de voorlaatste vergadering van de Jeugdraad na stemming werd gekozen, zal verder uitgewerkt worden tot een echt raadsvoorstel. Technieklessen zijn volgens de fractie van basisschool Sint Martinus, die het voorstel heeft ingebracht, nodig omdat bij steeds meer producten die je koopt technisch inzicht nodig is. Techniek ondersteunt tevens je verdere opleiding en bevordert zelfstandigheid.

Wethouder Thijs van Es (Inwonerszaken) was als voorzitter van de Jeugdraad zeer onder de indruk van de kwaliteit van alle zes de voorstellen. Het voorstel van de fractie van basisschool Sint Martinus zal weliswaar in de echte raad komen, maar ik heb de fracties beloofd dat ik ook de andere voorstellen zal meenemen, bijvoorbeeld in de uitbreiding van het N-Joy project.

De fractie van basisschool Catharina Labouré stelde voor om de vakantiepas uit te breiden met een doeweek (met workshops op verschillende gebieden). De fractie van basisschool De Kring pleitte ervoor om jaarlijks een millenniumdag te organiseren waarop spellen worden gespeeld die te maken hebben met de acht millenniumdoelen. De fractie van basisschool Spaubeek vindt het tijd voor een feestje en stelde voor een schoolverlatersfeest te organiseren voor de groepen 8 van alle basisscholen in de gemeente Beek. De fractie van basisschool St. Hubertus presenteerde een voorstel om de vakantiepas uit te breiden voor jongeren van 12-16 jaar met een leeftijdsgericht programma met een link (Bizzie) aan de gemeentelijke website en een ondersteunend boekje. De fractie van basisschool De Bron stelden voor het schoolzwemmen terug te halen in Beek, voor groepen 7 van de basisscholen.

De Jeugdraad is bedoeld om leerlingen te laten ervaren hoe een en ander er in het gemeentehuis en in de gemeenteraad aan toe gaat. Ze zullen de (on)mogelijkheden leren kennen, leren discussiëren en voor- en nadelen tegen elkaar leren afwegen. De gemeente hoopt de jeugd op deze manier maatschappelijk betrokken en enthousiast te maken over hetgeen zich in deze gemeente en in hun leefomgeving afspeelt.

Op 19 mei a.s. zal de Jeugdraad het gekozen voorstel toelichten in de echte Raadsvergadering.