Gemeente Haren
Haren in beweging! - De eindsprint
Coalitieakkoord 2009-2010
13/02/2009
Een overzicht van de belangrijkste onderwerpen het nieuwe
coalitieakkoord 2009-2010 van GroenLinks, Partij van de Arbeid en
ChristenUnie.
Het nieuwe coalitie bouwt letterlijk voort op het oude coalitieakkoord
uit 2006. Deze tekst is als basis gebruikt om te illustreren dat het
beleid van de afgelopen 3 jaar op hoofdlijnen wordt voortgezet. Er
zijn natuurlijk zaken die actualisatie behoeven, er zijn nieuwe
ontwikkelingen die om een richtingkeuze vragen en er zijn zaken die
zijn heroverwogen. We hebben het dan over de volgende onderwerpen:
Communicatie
De gemeente zal nog sterker dan voorheen inzetten op actief
communiceren met burgers. Vooral over grote projecten en belangrijke
ontwikkelingen die veel inwoners aangaan zullen wij regelmatig en
duidelijk informeren. Te denken valt aan de nieuwbouw van het
gemeentehuis en de ontwikkeling Raadhuisplein, de
verplaatsingsoperatie sport en de uitvoering van groenbeheer.
Verplaatsing sport
De verplaatsing van vv Gorecht en Blauwe Ruiters dient nog in deze
raadsperiode grotendeels te zijn voltooid. Van de verplaatsing van
GHHC zien wij af. De raad zal hiertoe een voorstel krijgen. Een
motivatie van deze keuze treft u onder aan dit document.
Regiovisie
De monitoring op regionale schaal blijft voor ons bepalend voor de
Harense woningbouwopgave. De grote bijstelling van begin 2008 in de
woningbouwopgave van 2400 naar 1040 nieuwe woningen tot het jaar 2020
past in dit streven. Wij sluiten een verdere vertraging en afname van
de woningbouw niet uit. Wij denken dan ook voor de komende jaren
voldoende plancapaciteit te hebben als de GHHC niet wordt verplaatst.
Klimaatbeleid/ Duurzaamheid
In een klimaatnota worden projecten voor klimaatbeleid geformuleerd.
In deze raadsperiode worden tenminste 5 projecten opgestart en zo
mogelijk afgerond. Dit omvat onder andere het energiezuinig maken van
gemeentelijke gebouwen en het realiseren van grootschalige
warmte/koudeopslag in Haren- Noord.
Financieel beleid
Voor de zomer zullen wij een financieel meerjarenperspectief schetsen
op basis van onze huidige begroting. Een analyse van alle risico's van
bestaande en komende projecten is daar een onderdeel van. Ook de
verwachtingen ten aanzien van de gevolgen van de kredietcrisis
betrekken wij daarin.
Sociale woningbouw - convenant Woonborg
Twee locaties binnen het sociale woningbouwconvenant met Woonborg
(Onnen en P.Wieringaweg) moeten in deze periode nog tot concrete
bouwplannen leiden.
Structuurvisie
In 2009 stellen wij samen met de inwoners van Haren en de gemeenteraad
een (structuur)visie op voor de middellange termijn.
Samenwerking met Tynaarlo
De voorbereidingen die in dit kader samen met de gemeente Tynaarlo
zijn genomen zullen nog voor de verkiezingen tot concrete resultaten
leiden.
Brandweer
We formuleren in dit jaar de uitgangspunten voor een nieuwe locatie
voor de brandweerkazerne. Brandweerzorg moet ook op de lange termijn
worden gewaarborgd.
Voorzieningen tieners en jeugd
We hebben de tieners vraaggericht benaderd en zijn met de
verschillende doelgroepen in overleg gegaan over de wensen en
mogelijkheden. In het laatste jaar van deze raadsperiode willen we een
voorziening realiseren. Er wordt een locatiekeuze voor een natuurlijke
speelplaats gemaakt en er wordt voor de het einde van deze
raadsperiode gestart met realisatie.
Onderwijs
De gemeente neemt de regierol op zich bij de planning van de nieuwbouw
van de brede school de Wissel. In 2009 wordt een keuze gemaakt op
welke locatie(s) de oplossing wordt uitgewerkt voor de
ruimteproblematiek van het Zernikecollege.
Centrum voor jeugd en gezin
Voor ouders die belang en/of behoefte aan opvoedingsondersteuning
hebben zal een aanbod worden mogelijk gemaakt. Haren ontwikkelt
hiertoe een eigen centrum voor jeugd en gezin (CJG).
Thuis in Haren (WMO)
De beleidsnota WMO "Thuis in Haren, goed voor elkaar" wordt per jaar
voorzien van een werkplan met financiële onderbouwing. De beleidsnota
wordt uitgevoerd in de jaren 2008-2011.
Onderzoek naar de Vork (spoorwegdriehoek ten noorden van Oosterhaar)
Het onderzoek naar de mogelijkheden voor exploitatie van de Vork wordt
niet meer uitgevoerd. De huidige woningbouwlocaties voorzien in de
opgave tot 2020.
Groenbeleid
Het groenbeleid wordt verbeterd door een benchmarkonderzoek uit te
voeren. Dit doen wij in samenwerking met de bomenstichting. Verder
willen we gaan werken volgens de gedragscode Flora- en Faunawet.
Verkeer
We gaan in de komende periode een aantal knelpunten oplossen dat
voortkomt uit de diverse verkeersevaluaties. We willen een
pilotproject uitvoeren om de verkeersdoorstroming en het gevoel van
veiligheid binnen Haren te bevorderen.
Water
In 2009 formuleren wij een beleid voor afkoppelen en komen we met een
plan voor aanleg van natuurvriendelijke oevers.
Portefeuilleverdeling
De verdeling van de portefeuilles blijft gehandhaafd. Theo Berends zal
de portefeuille van Liesbeth Boekel integraal overnemen.
Toelichting verplaatsing sport
De verplaatsing van vv Gorecht en de Blauwe Ruiters gaat door, die van
de GHHC blazen wij definitief af. Dit vraagt om een nadere
toelichting.
In de afgelopen weken hebben wij een aantal opties rond de
sportverplaatsing tegen het licht gehouden. We hebben daarbij het
huidge beleid op onderdelen doorgelicht. We hebben ons gebaseerd op de
genomen besluiten. Van belang is dat we inmiddels een
samenwerkingsovereenkomst hebben met twee projectontwikkelaars in
Haren-Noord. Ook zijn er de afgelopen jaren een aantal besluiten
genomen over de verplaatsing van de sport. Rekening houdend met de
ontwikkelingen van de afgelopen 3 jaar blijken er nu stevige
consequenties te kleven aan wijziging van beleid. Deze kunnen als
volgt worden samengevat:
Verplaatsing GHHC
Voor de verplaatsing van de GHHC is nog geen nieuwe vestigingslocatie
beschikbaar. Ongeacht de te kiezen locatie, ergens tussen Haren en
Groningen, zal grond moeten worden aangekocht. Een aantal andere
consequenties van verplaatsing/woningbouwontwikkeling zijn:
* Een meer afgelegen locatie maakt de bereikbaarheid voor kinderen
kleiner en minder veilig.
* GHHC kan de komende 5 jaar niet zodanig vernieuwen/investeren als
de club wel zou willen.
* Er moet nog grond worden aangekocht ter plaatse van het huidige
parkeerterrein van de Hortus.
* Er moet een sanering plaats vinden van de bovengrondse LPG-opslag
Bij afkopen van de GEM bij het niet verplaatsen van de GHHC krijgen we
te maken met:
* Verlies van ca. 53 geplande woningen.
* Niet hoeven uitgeven van minimaal ca. EUR 1,5 miljoen aan kosten,
ofwel het bespaart de gemeente daarmee kosten van EUR 30.000,- per
te bouwen woning.
Wij sluiten een verdere vertraging en afname van de woningbouw in de
regio niet uit. Wij denken dan ook voor de komende jaren voldoende
plancapaciteit te hebben als de GHHC niet wordt verplaatst. Al met al
rechtvaardigt dit een wijziging van beleid waarin wij kiezen voor
behoud van de GHHC op het huidige complex.
Verplaatsing vv Gorecht en Blauwe Ruiters
Ook voor deze verplaatsing zijn de consequenties nogmaals in beeld
gebracht. Hierbij hebben vooral gekeken naar voor- en nadelen en
kosten. Aan verplaatsing/clustering van de voetbalclubs kleven zowel
voor- als nadelen. Beide voetbalcomplexen zijn qua bereikbaarheid en
ligging vergelijkbaar. Clustering en nieuw aanleg levert een flinke
impuls voor de kwaliteit van de accommodaties. Voor de Blauwe Ruiters
geldt dat de verplaatsing zeker tot een grote kwaliteitsverbetering
van de accommodatie zal leiden.
Door verplaatsing van deze clubs komt het hele gebied benoorden de
Rummerinkhof ter beschikking. Ontsluiting van dit hele gebied is
alleen mogelijk als de voetbalclub verplaatst wordt. Hier kunnen ca.
142 woningen worden gebouwd. Boven op de vergoeding die wij vanuit de
GEM krijgen voor de verplaatsing van de sport levert de ontwikkeling
van dit gebied de gemeente ca. 3,7 miljoen euro op. Gezien de omvang
van het aantal woningen, de gemaakte afspraken en de vergoeding die
daar tegenover staat is doorgaan op de ingeslagen weg voor ons
wenselijk.
Het afblazen van de verplaatsing van GHHC betekent voor de overige
onderdelen dat deze realiseerbaar zijn volgens oorspronkelijke
uitgangspunten. Hierbij resteert een dekkingstekort van EUR 1 miljoen
conform de uitgangspunten van januari 2006.