Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

PB09-011
13 februari 2009

Omzet detailhandel groeit met 2,6 procent in 2008

· Geringe volumegroei in 2008 · Vooral meer omzet in de supermarkten · Non-foodsector realiseert nauwelijks meer omzet in 2008

In 2008 heeft de detailhandel 2,6 procent meer omgezet dan in 2007. De omzettoename is vrijwel geheel toe te schrijven aan prijsstijgingen. Het volume nam met 0,3 procent toe. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Supermarkten boekten in 2008 een omzetgroei van 7,5 procent. Deze omzetontwikkeling bestaat uit een toename van het volume van 2,5 procent en een toename door prijsstijgingen van 4,9 procent. Binnen de foodwinkels is het aandeel van de supermarkten gestegen tot 86 procent. Non-foodwinkels realiseerden in 2008 nauwelijks meer omzet. In december 2008 boekte de detailhandel een omzetgroei van ruim 2 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Supermarkten hadden fors meer omzet. De omzet van winkels in non-foodartikelen bleef gelijk. De meeste branches in de non-foodsector zagen in december hun omzet dalen. Een uitzondering was de omzetgroei bij opticiens. De omzet van deze branche verdubbelde ten opzichte van een jaar eerder. Dit valt samen met een verandering van fiscale regelgeving per 1 januari 2009.

Omzetontwikkeling in de detailhandel 1)2) %-mutatie t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder 14
12
10
ln.... 8
6
4
2
sbc.... 0

-2

-4

-6
j f m a m j j a s o n d j f m a m j j a s o n d j f m a m j j a s o n d 2006 2007 2008 w Waarde Prijs w Bron: CBS
1) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 2) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven. w
CBS Persbericht PB09-011 pagina 1 van 3





Technische toelichting
De detailhandel is onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: winkels in voedings- en genotmiddelen (met in 2008 een omzetaandeel van 37 procent), non-foodwinkels (58 procent) en de detailhandel-niet-in-winkel (5 procent). Binnen de detailhandel-niet-in-winkel hebben de postorderbedrijven (incl. verkopers via internet) en de ambulante handel een bijna gelijk aandeel in 2008.
Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht. Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten. Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft december 2008 een zaterdag en zondag minder en een dinsdag en een woensdag meer dan december 2007. De cijfers zijn niet voor koopdagen gecorrigeerd. Tenzij anders vermeld, wordt de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Achtergrondinformatie over de correctie.
Nadere analyse heeft er toe geleid dat de omzetcijfers over 2008 en 2007 voor de winkels in consumentenelektronica (vanaf november 2007) opwaarts zijn gecorrigeerd. De correctie bedraagt circa 0,2 procentpunt over 2007 en ruim 1,0 procentpunt vanaf januari 2008. De invloed van deze correctie op de totale omzetontwikkeling van de detailhandel is minimaal. Ten opzichte van het persbericht van 15 januari 2009 (PB09-002) zijn de cijfers over november 2008 bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.

CBS Persbericht PB09-011 pagina 2 van 3




Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2008* 2007 jaar dec nov 4e kwar- jaar taal %-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder Detailhandel, totaal 1)
Omzet 2,6 2,2 -1,4# 2,0 4,1 Prijs 2,3 2,5 2,6 2,6 1,3 Volume 0,3 -0,4 -4,0# -0,6 2,7 Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 5,9 5,2 0,2# 5,2 4,2 Prijs 4,7 5,3 5,3 5,2 1,3 Volume 1,2 -0,1 -4,8# 0,0 2,8 Supermarkten
Omzet 7,5 7,0 1,2# 6,8 5,0 Prijs 4,9 5,2 5,2 5,2 1,4 Volume 2,5 1,7 -3,8# 1,5 3,5 Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet -2,4 -2,6 -5,5# -2,8 0,3 Non-foodwinkels
Omzet 0,7 0,0 -2,4# 0,1 4,0# Prijs 0,8 0,8 1,0 0,9 1,3 Volume -0,1 -0,7 -3,3# -0,8 2,7 Omzet in:
Drogisterijen 0,5 -1,3 -7,6 -1,4 0,5 Bovenkledingwinkels -0,5 -5,3 -1,0# -1,7 6,9 Textielsupermarkten -0,1 0,4 -5,1 -1,3 0,3 Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) 0,0 -3,7 -5,8# -3,0 3,1 Winkels in consumenten-
elektronica 4) 0,4 -6,4 -2,2# -2,8 5,1# Doe-het-zelfwinkels 5) -1,4 -2,9 -6,4# -3,1 1,5 Bouwmarkten -1,2 -4,0 -6,3# -3,5 2,0 Winkels in huishoudelijke artikelen 3,9 -1,2 -1,1 -0,2 . 1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking. 4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en computers. 5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout. #) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting. .) (Betrouwbare) gegevens ontbreken.

*) Voorlopige cijfers.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB09-011


---- --