Ingezonden persbericht


Onderzoek in opdracht van Amadeus voorspelt nieuw tijdperk van soberheid voor zakenreizigers


· Een nieuw rapport van de Economist Intelligence Unit, in opdracht van Amadeus, onderzoekt reistrends van leidinggevenden en hun impact op hotels

Hoofddorp, 12 februari 2009 - Amadeus, wereldwijd leider in technologie- en distributie-systemen voor de reis- en toeristenindustrie, heeft een rapport gepresenteerd over het effect van de economische teruggang op de keuze van hotels door leidinggevenden. Het onderzoek is uitgevoerd door Economist Intelligence Unit. Het rapport, getiteld: "De sobere reiziger - het effect van corporate bezuinigingen op hotels", stelt dat leidinggevenden minder, kortere en goedkopere zakenreizen zullen maken in 2009 en de voorkeur geven aan efficiëntie en goede service boven andere diensten. Ruim een vijfde van de 354 ondervraagde leidinggevenden uit Azië, Europa en Noord-Amerika vond een internetaansluiting belangrijker dan een rustige kamer.

Antoine Medawar, Managing Director van Amadeus Hospitality Business Group, zegt: "We gaan een tijdperk van zichtbare soberheid met betrekking tot zakenreizen tegemoet. Met de ogen van hun organisaties en aandeelhouders op hen gericht, zijn leidinggevenden gedreven om zakenreizen zo productief mogelijk te maken. Geen fitness en restaurants meer; in plaats daarvan de focus op efficiënt in- en uitchecken en toegang tot internet. Een goede Wi-Fi verbinding wordt op dit moment meer gewaardeerd dan andere extra's. Er is een vlucht naar vertrouwde merken en de verwachting van een gemeenschappelijk niveau van goede service, waar je ook bent in de wereld."

47% van de ondervraagde leidinggevenden zal minder reizen in de komende twaalf maanden, en meer dan een kwart (28%) verwacht niet meer in 4- en 5-sterren hotels te overnachten. Bovendien verwacht 63% van de ondervraagden dat hun bedrijven de economische neergang zullen aangrijpen om de beste prijzen met hotels te onderhandelen. Een groot deel van de leidinggevenden - 61% - zegt dat een vertrouwd merk met een uniform serviceniveau op de verschillende locaties een doorslaggevende factor zou zijn bij het kiezen van een hotel in 2009.

Toen werd gevraagd welke zaken ze gewoon niet kunnen missen, bleek dat zakenreizigers opvallend gehecht zijn aan productiviteit op de (digitale) weg: internetverbinding is onmisbaar voor meer zakenreizigers (76% van de respondenten) dan een rustige kamer (56%), goede transportverbindingen (54%) of een centrale locatie (52%).

Deze bevindingen suggereren dat zakenreizigers waarde meten aan de hand van prijs en gegarandeerde uniforme service en efficiëntie. Respondenten voeren flexibiliteit om vereisten aan te passen (68%), efficiënt in- en uitchecken (64%) en snelle oplossing voor problemen (59%) aan als de beste indicatoren voor goede hotelservice. Bijna een derde (29%) waardeert het ook als hotels zich hun voorkeuren herinneren.

Bill Ridgers, hoofdanalist voor reizen en toerisme van de Economist Intelligence Unit, zegt: "Het is duidelijk dat het verwachtingspatroon van zakenreizigers verandert. Economische druk betekent dat leidinggevenden minder geven om extra's en zich in plaats daarvan concentreren op het feit of hotels de standaard zaken leveren. In een tijdperk van toenemende tijdsdruk, angst voor veiligheid en grotere bureaucratie - als de conventionele ervaring soms lijkt te zijn dat zakenreizen een beetje een karwei is geworden - is misschien de meest bemoedigende bevinding van het onderzoek dat leidinggevenden nog steeds genieten en de voordelen inzien van reizen voor het werk."


- einde -
Opmerkingen voor de redactie

Over Amadeus
Amadeus biedt een breed aanbod van technologische- en distributieoplossingen voor de hotelindustrie. Amadeus Revenue Management System kan de opbrengst van een hotel laten toenemen met 4 - 8 % en heeft momenteel 1.450 klanten in 35 landen. 6.700 hotels in 75 landen gebruiken Amadeus Property Management System en 80.000 hotels verkopen hun kamers wereldwijd via de distributieoplossingen van Amadeus.

Amadeus is voor aanbieders, verkopers en afnemers van reizen de favoriete technologiepartner in de branche. Amadeus levert distributie-, IT- en verkoopoplossingen waarmee de klant kan inspelen op, groeien binnen en succes hebben in de snel veranderende reisindustrie. Tot de groepen klanten behoren aanbieders van reizen (luchtvaartmaatschappijen, hotels, autoverhuurbedrijven, spoorwegmaatschappijen, veerbootbedrijven, cruiselijnen, verzekeringsmaatschappijen en touroperators), verkopers van reizen (reisbureaus) en afnemers van reizen (bedrijven en reizigers). De oplossingen zijn ingedeeld in vier categorieën: Distribution & Content, Sales & e-Commerce, Business Management en Services & Consulting.

De belangrijkste bedrijfslocaties van Amadeus bevinden zich in Madrid (hoofdkantoor en marketing), Nice (ontwikkeling) en Erding (operationele taken - centrum voor gegevensverwerking). Daarnaast heeft Amadeus regionale kantoren in Miami, Buenos Aires en Bangkok. Op klantniveau is Amadeus actief in 76 landen en op meer dan 217 markten. Amadeus heeft wereldwijd meer dan 8.600 werknemers met 105 verschillende nationaliteiten in dienst.

Meer informatie over Amadeus vindt u op: www.benelux.amadeus.com/hotels

Contactgegevens:
Amadeus Benelux Improve Communication Network Luc Pannecoeck Ocky Wiemeyer Tel: +32 2 257 99 11 / +31 23 554 1430 Tel: +31 20 7155330 Fax: +32 2 460 03 84 / +31 23 562 4272 Fax: +31 20 7155339 E-mail: infobe@benelux.amadeus.com/ E-mail: ocky@improve-network.com infonl@benelux.amadeus.com

Het volledige rapport is te downloaden via:

www.amadeus.com/benelux/austere_traveller.html