Brussel, 12 februari 2009
De Commissie lanceert de tweede generatie van het informatienetwerk Europe
Direct
Vandaag werd de tweede generatie van het Europese netwerk van
informatiecentra van Europe Direct voor de periode 2009--2012 gelanceerd.
Het nieuwe netwerk zal burgers meer mogelijkheden bieden om praktische
informatie en advies in te winnen over de uitoefening van hun rechten in de
Europese Unie. Het grote publiek zal in de 500 informatiecentra
terechtkunnen met specifieke vragen over EU-aangelegenheden. De
informatiecentra van Europe Direct zullen burgers ook feedback geven over de
Europese instellingen, en zullen lokale en regionale debatten over
EU-thema's actief bevorderen.
"De informatiecentra van Europe Direct overbruggen reeds sinds vier
jaar de kloof tussen de Europese instellingen en het grote publiek.
Met de Europese Parlementsverkiezingen in zicht is de lancering
vandaag van het vernieuwde netwerk van Europe Direct een belangrijk
initiatief in het kader van onze inspanningen om de communicatie over
Europese aangelegenheden doeltreffender te maken," aldus Margot
Wallström, vicevoorzitter van de Commissie belast met de
communicatiestrategie.
Hans-Gert Pöttering, voorzitter van het Europees Parlement,
verklaarde: "In juni zullen de Europese burgers beslissen wie hen
tijdens de komende vijf jaar in het Europees Parlement zal
vertegenwoordigen. Europese parlementsleden stemmen over
aangelegenheden die ons allemaal aanbelangen, gaande van
consumentenbescherming tot de regulering van de financiële markten.
Maar veel mensen weten maar weinig over hun rol. De informatiecentra
van Europe Direct kunnen burgers een en ander bijbrengen en hen meteen
motiveren om te gaan stemmen."
Het netwerk van informatiecentra van Europe Direct in de lidstaten is
één van de middelen van de Europese Commissie om het grote publiek op
lokaal niveau te bereiken. De diensten van de centra zijn gratis voor
het grote publiek. Het informatienetwerk Europe Direct werd in 2005
voor het eerst gelanceerd. De centra ontvangen voor hun
EU-informatieactiviteiten jaarlijks een subsidie van maximaal 25 000
euro van de Europese Commissie en moeten voorzien in minstens 50%
medefinanciering.
European Union