European Union



Brussel, 12 februari 2009

De Commissie lanceert de tweede generatie van het informatienetwerk Europe Direct

Vandaag werd de tweede generatie van het Europese netwerk van informatiecentra van Europe Direct voor de periode 2009--2012 gelanceerd. Het nieuwe netwerk zal burgers meer mogelijkheden bieden om praktische informatie en advies in te winnen over de uitoefening van hun rechten in de Europese Unie. Het grote publiek zal in de 500 informatiecentra terechtkunnen met specifieke vragen over EU-aangelegenheden. De informatiecentra van Europe Direct zullen burgers ook feedback geven over de Europese instellingen, en zullen lokale en regionale debatten over EU-thema's actief bevorderen.

"De informatiecentra van Europe Direct overbruggen reeds sinds vier jaar de kloof tussen de Europese instellingen en het grote publiek. Met de Europese Parlementsverkiezingen in zicht is de lancering vandaag van het vernieuwde netwerk van Europe Direct een belangrijk initiatief in het kader van onze inspanningen om de communicatie over Europese aangelegenheden doeltreffender te maken," aldus Margot Wallström, vicevoorzitter van de Commissie belast met de communicatiestrategie.

Hans-Gert Pöttering, voorzitter van het Europees Parlement, verklaarde: "In juni zullen de Europese burgers beslissen wie hen tijdens de komende vijf jaar in het Europees Parlement zal vertegenwoordigen. Europese parlementsleden stemmen over aangelegenheden die ons allemaal aanbelangen, gaande van consumentenbescherming tot de regulering van de financiële markten. Maar veel mensen weten maar weinig over hun rol. De informatiecentra van Europe Direct kunnen burgers een en ander bijbrengen en hen meteen motiveren om te gaan stemmen."

Het netwerk van informatiecentra van Europe Direct in de lidstaten is één van de middelen van de Europese Commissie om het grote publiek op lokaal niveau te bereiken. De diensten van de centra zijn gratis voor het grote publiek. Het informatienetwerk Europe Direct werd in 2005 voor het eerst gelanceerd. De centra ontvangen voor hun EU-informatieactiviteiten jaarlijks een subsidie van maximaal 25 000 euro van de Europese Commissie en moeten voorzien in minstens 50% medefinanciering.