Ingezonden persbericht
Nederlanders zijn de minst enthousiaste koks van Europa
Amstelveen, 12 februari 2009 - Het vooroordeel is waar: Nederland is veel minder culinair aangelegd dan veel omringende Europese landen. Ondanks de populariteit van kookprogramma's en tv-koks als Herman den Blijker en Gordon Ramsey houdt slechts 54% van koken, tegenover 64% van de Europeanen in het algemeen. Nederlanders scoren daarmee zelfs nog slechter dan de allerminst om hun kookkunsten bekendstaande Engelsen en Duitsers. Ook proberen Nederlanders minder snel nieuwe voedingsproducten uit: minder dan de helft waagt zich daaraan, terwijl dat percentage in andere Europese landen rond de 70% ligt. Dat blijkt uit onderzoek door communicatie-adviesbureau Porter Novelli onder ruim 16.000 Europeanen van 18 jaar en ouder.
De Fransen en Belgen zijn in Europa de culinaire toppers: respectievelijk 68% en 70% claimt van koken te houden. In Nederland geldt dat de liefde voor culinaria bij vrouwen nog steeds groter is dan bij de mannen: 58% van de vrouwen houdt van koken. Bij de mannen is dat 48%.
Nieuwsgierige foodies
Vrouwen zijn op culinair gebied ook nieuwsgieriger dan mannen: 36% van de mannen versus 54% van de vrouwen zegt het leuk te vinden nieuwe producten te kopen. Het landelijke gemiddelde is 45%. Dit percentage is elders in Europa aanzienlijk hoger: 68% in Duitsland, 69% in Spanje, 72% in België en Italië en 74% in Groot-Brittannië en Frankrijk. Overigens zijn de Nederlandse kookliefhebbers juist wel geïnteresseerd in nieuwe voedingsmiddelen: twee derde probeert graag iets nieuws uit.
Biologisch nog niet zo logisch
Nederlanders zijn eveneens terughoudend in het kopen van biologische producten: 1 op de 4 geeft aan zo veel mogelijk te kiezen voor biologische voedingsmiddelen. In andere landen ligt dat percentage hoger: in België bijvoorbeeld is het 35%, in Groot-Brittannië 38%, in Frankrijk 45%, en in Italië 50%. Duitsland komt nog het dichtst bij ons koopgedrag met 27%. In Nederland claimen vrouwen wel meer biologisch te kopen dan mannen (29% versus 20%), en ouderen meer dan jongeren (30% versus 15% ). Bij de Nederlanders die van koken houden, is de belangstelling voor biologische boodschappen het grootst: ruim 6 op de 10 kookliefhebbers kopen zo veel mogelijk ecologisch in.
Over smaak valt niet te twisten
Als we boodschappen doen voor de avondmaaltijd, kopen we vooral wat lekker is. Dat geldt voor heel Europa. Smaak staat op nummer 1 (43%), gevolgd door voedzaamheid (33%), gemak (10%), tijd (7%) en kosten (7%). Opvallend is dat alhoewel we als Nederlanders minder affiniteit hebben met koken, we nog meer dan elders in Europa erop letten of iets lekker is: dit aankoopcriterium staat hier met 53% op de eerste plaats. Ter vergelijking: voor de culinair bewuste Spanjaarden is dit percentage 24%. Zij vinden voedzaamheid en gemak van producten relatief belangrijker.
Over EuroPNStyles
Porter Novelli voert jaarlijks het EuroPNStyles-onderzoek uit. Dit onderzoek meet zowel belangrijke trends als het koop- en mediagedrag van consumenten in België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Nederland, Portugal en Spanje. Het wordt uitgevoerd met behulp van het Global Opinion Panel van Synovate, waarbij een representatieve steekproef wordt gebruikt van in totaal 16.000 consumenten van 18 jaar en ouder in 8 Europese landen (2.000 enquêtes per land).
---