Hernieuwd initiatief MegaJobs tot onderzoek marktpositie vacaturesites


Eerdere poging in 2005 gestrand op afwijzende houding van collega's

BAARN, 20090212 -- In vacatureland woedt momenteel een verhitte discussie over bereik en onderlinge krachtsverhoudingen van vacaturesites. Aanleiding is ditmaal een Multiscope-onderzoek, waaruit bleek dat o.m. Monsterboard terrein verliest en MegaJobs sterk groeit. De discussie spitst zich ditmaal toe op de betrouwbaarheid van onderzoeken, waarbij traditioneel "verliezers" de resultaten relativeren of betwisten met verwijzing naar onderzoekmethodes als schuldige. Juist nu is er behoefte aan een transparant inzicht in verhoudingen, zodat werkgevers zorgvuldiger keuzes kunnen maken. MegaJobs (www.megajobs.nl) roept haar collega-vacaturesites met klem op om nu mee te werken aan een gezamenlijk onderzoek dat een betrouwbaar beeld geeft van de marktposities van verschillende vacaturesites.

In mei 2005 had MegaJobs al het initiatief genomen om te komen tot een branchebrede onafhankelijke rapportage onder auspiciën van het STIR-onderzoek (www.stir.nl), dat maandelijks actuele bereikgegevens levert, met maximaal enkele weken vertraging. Helaas echter, strandde het initiatief op gebrek aan bereidheid van veel collega-vacaturesites om hieraan mee te werken.

Tot de opkomst van de internet-vacaturebanken, eind jaren '90, was de markt voor personeelwervingsmedia een simpele: marktposities verschoven met hooguit enkele procenten per jaar, zodat met een 2-jaarlijkse meting volstaan kon worden. Het lopende NOA (Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt) vindt dan ook in die traditie plaats en rapporteert achteraf over een periode van veelal 1 jaar geleden. Maar binnen zo'n periode verandert tegenwoordig erg veel. De huidige markt vraagt om een onderzoek dat hoogfrequent en zeer actueel rapporteert over de bestaande verhoudingen op de markt van vacaturesites.

MegaJobs nam destijds het initiatief om de huidige tien grootste vacaturesites te verenigen rondom een onderzoekproject met STIR, beogend om te komen tot een maandelijkse rapportage van bereik en onderlinge marktverhoudingen. Hiertoe werden de collega-sites tot driemaal toe aangeschreven. STIR, zelf een initiatief van de grootste internetmedia, wordt ondersteund door objectieve en relevante marktpartijen, en uitgevoerd door gevestigde onderzoeksinstituten. Helaas legden de reacties van de concullegae op het toenmalige initiatief meteen op een wel erg navrante wijze de tegenstellingen in de markt bloot. Het merendeel bleek namelijk niet bereid mee te werken, al hanteerde men daarvoor zeer verschillende argumenten.

MegaJobs blijft nadrukkelijk voorstander van een uniform en onderling vergelijkbaar onderzoek. Het is te hopen dat dit initiatief ditmaal niet doodbloedt, zodat in de nabije toekomst adverteerders de informatie kunnen krijgen die een actueel, want per maand gemeten, beeld geeft van de kracht van de Nederlandse online wervingsmedia. De overige vacaturesites worden dan ook nogmaals nadrukkelijk opgeroepen tot overleg omtrent een hoogfrequente en actuele bereiksonderzoeksmethodiek. Opdat de Nederlandse werkgever een helder beeld krijgt van welke vacaturesite in te zetten voor zijn personeelwerving.


Over MegaJobs
MegaJobs werd in oktober 2004 gelanceerd, en biedt vandaag ruim 75.000 vacatures, waarvan het merendeel actuele Nederlandse vacatures. MegaJobs is daarmee de grootste vacaturesite in Nederland en wellicht van Europa. MegaJobs bestaat uit een netwerk van meer dan 100 partner- en doelgroepsites. MegaJobs groeit met vele duizenden vacatures per maand. Werkzoekenden vinden op www.megajobs.nl de grootste verzameling vacatures op het internet, waarvan vele niet te vinden zijn op andere vacaturesites.