Programmagids CANAL+ Nordic regio interactief dankzij SchedJoules.com


Kijkers in Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland kunnen tv-programma's voortaan in elektronische agenda zetten

AMSTERDAM, 20090212 -- CANAL+, het premium betaal-tv kanaal in de Nordic regio, ontsluit de tv-programmagegevens op haar sites in Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland voor elektronische agenda's zoals Outlook, iCal en Google Calendar. Moederbedrijf C More Entertainment heeft daarvoor een overeenkomst gesloten met het Nederlandse internetbedrijf SchedJoules.

Het ontsluiten van tv-programmagegevens voor elektronische agenda's is een nieuw fenomeen. C More Entertainment gebruikt hiervoor het door SchedJoules recent ontwikkelde Event Distribution Platform, een webbased platform voor organisaties die over veel en vaak wisselende `events' beschikken. De tv-programmagegevens kunnen dankzij het internetplatform op de site van CANAL+ in verschillende elektronische agendaformaten aan de kijkers worden aangeboden. Voor CANAL+ biedt het een extra kanaal om 1-op-1 en op veel verschillende momenten met kijkers te communiceren.

Agenda als nieuw communicatiekanaal
"Wij hebben voor SchedJoules gekozen om het veelzijdige tv-aanbod van premium sporten, films en series op de CANAL+ tv-zenders nog beter onder de aandacht te brengen van klanten," zegt Youri Treur, die C More Entertainment begeleidt met advies & implementatie van online sales/marketing en new business concepten in de Nordic regio. "Loyaliteit van klanten speelt een belangrijke rol in het succes. Via het platform van SchedJoules kunnen we die loyaliteit stimuleren, maar het biedt ook nieuwe kansen om de omzet te verhogen."

Leadgenerator
Voor de C SPORTS website gebruikt C More Entertainment het platform als leadgenerator. Treur: "Op deze website kan men live wedstrijden via internet bekijken. De kijker betaalt in dat geval per wedstrijd. Omdat kijkers deze uitzendingen nu in hun agenda kunnen zetten, bieden wij ze op deze manier niet alleen een handige herinneringsservice, maar door het opnemen van dieplinks in de agenda-items ook direct toegang tot de specifieke webpagina waarop de wedstrijd wordt uitgezonden. Op deze wijze stimuleert C Sports de herhaalverkopen door specifieke content op basis van de voorkeuren van de klant op de juiste plaats en tijd onder de aandacht te brengen."

Calendar Marketing door Schedjoules
Via het SchedJoules Event Distribution Platform kunnen organisaties `events' ontsluiten voor communicatiekanalen zoals elektronische agenda's, maar ook andere communicatiekanalen behoren tot de mogelijkheden.

"Calendar Marketing noemen we het," zegt Wilfred Stegeman, Marketing Manager van SchedJoules. "Het houdt in dat een organisatie haar eigen (of aangekochte) tijdgebaseerde informatie gebruikt om op het juiste moment met de juiste doelgroep te communiceren. Deze tijdgebaseerde informatie wordt via ons webbased platform naar de doelgroep gebracht via elektronische agenda's, sms en rss, maar straks ook via instant messaging en social networks. Het is een heel effectieve manier van communiceren met klanten, omdat het permission-based is en de informatie op het juiste moment 1-op-1 bij klanten terecht komt.

Effectief en kosten efficiënt communiceren
Canal+ gebruikt Calendar Marketing als nieuw en aanvullend communicatiekanaal. Treur: "Digitaal wordt er al gebruik gemaakt van teletekst en de elektronische programmagids via digitale televisie. Dit zijn pull-media. De gebruiker bepaalt het moment waarop deze informatie opgevraagd wordt. Met Calendar Marketing heb je echter op andere momenten van de dag - veelal ook op het werk - contactmomenten met de klant. Op het moment dat de klant zijn agenda bekijkt of een afspraak wil invoegen, is CANAL+ onder de aandacht met een door de klant gekozen selectie van tv-programma's."

Treur: "Ik vind Calendar Marketing een schot in de roos als het gaat om effectief communiceren met klanten en het is ook veel goedkoper dan een contactmoment gemaakt via de traditionele media." Hoewel de `rich media' toepassingen binnen de huidige kalenderprogramma's zoals Outlook en Google Calendar nu nog beperkt zijn, is het volgens Treur slechts een kwestie van tijd voordat hierin verandering komt.

Toepassing: Finance, Gemeenten
De toepassingsmogelijkheden van het Event Distribution Platform zijn zeer divers. Andere toepassingen liggen bijvoorbeeld op het vlak van Toerisme & Vrije Tijd, Non-profit, of bijvoorbeeld Finance.

"Zo hebben we bijvoorbeeld een aantal beursgenoteerde bedrijven als klant, waaronder Heineken International," zegt Stegeman. "Zij publiceren events zoals aandeelhoudersvergaderingen en kwartaalresultaten bestemd voor journalisten, aandeelhouders en investeerders via de elektronische agenda. Maar ook gemeentes zouden het platform kunnen gebruiken, door in het kader van duurzaamheid de data waarop de periodieke inzameling van chemisch afval plaatsvindt digitaal te distribueren. Goed voor het milieu en de burgers zijn ook nog eens beter - want op het juiste moment - geïnformeerd."

Over C More Entertainment (CANAL+)

C More Entertainment is de toonaangevende leverancier van premium betaaltelevisie en interactieve diensten in de Nordic regio (o.a Zweden www.canalplus.se). De diensten worden aangeboden onder het hoofdmerk CANAL+ en het merk C SPORTS. Het programma-aanbod van CANAL+ is ondergebracht in 6 filmkanalen, 6 sportkanalen (2 per land) en 2 HD kanalen voor sport respectievelijk film. Via deze kanalen worden onder andere de tv-premières van topfilms, premium series en zowel lokale als internationale sportevenementen exclusief uitgezonden.

Over Youri Treur (OLYMPIQ)

Youri Treur is een onafhankelijk E-commerce Consultant (OLYMPIQ) en begeleidt C More Entertainment al meer dan 2 jaar met advies & implementatie van online sales /marketing en new business concepten in Scandinavië. In Nederland verzorgt Youri onder andere de internetmarketing voor SIMPEL (sim-only telecomaanbieder). Voor meer gegevens over Youri Treur, zie ook zijn profiel op LinkedIn: www.linkedin.com/in/olympiq

Over SchedJoules

SchedJoules (www.schedjoules.com) is een dochterbedrijf van JoulesMedia (www.joulesmedia.com), de onderneming die eerder kalenderportal MarkThisDate.com (www.markthisdate.com) lanceerde. SchedJoules levert op basis van haar Event Distribution Platform diensten aan verschillende bedrijven. Klanten van SchedJoules zijn onder andere Heineken International, ING, Feyenoord en Canal+.