PwC: Sterke daling overnames mediasector in 2008

12/02/2009 08:00

PricewaterhouseCoopers B.V.

Het jaar 2008 gaat de boeken in als een mager jaar voor fusies en overnames in de Europese mediabranche. Met name de megadeals van meer dan 1 miljard euro bleven het afgelopen jaar veelal uit. Dit blijkt uit het rapport 'Media M? Insight' van PricewaterhouseCoopers (PwC) met daarin analyses en opinies over het afgelopen en komende jaar. In 2008 waren er 135 transacties (vs. 178 in 2007) met een totale waarde van 17 miljard EUR (vs. 50 miljard EUR in 2007).

De daling van 66% van de totale transactiewaarde in de Europese mediabranche ten opzichte van 2007 is volgens John Middelweerd, voorzitter van de Nederlandse entertainment- en mediapraktijk van PwC, te verklaren door de onzekere situatie op de financiële markten. Vooral in de tweede helft van 2008 stortte de overnamemarkt in. "In de tweede helft waren slechts 35 van de in totaal 135 transacties met een totale waarde van 3,3 miljard euro te noteren."

Ondanks het zwakke jaar waren er toch vier megadeals in Europa, waarvan de overname van de Nederlandse digitale kaartenmaker TeleAtlas door TomTom met een totale waarde van 2,8 miljard euro de grootste was. Opvallend is het relatief grote aantal overnames in Centraal- en Oost-Europa. Het Bulgaarse Nova Televisia werd overgenomen door Modern Times Group MGT, de Zweedse entertainmentgroep van Antenna Bulgaria. Het uitstaande minderheidsbelang in het Oekraïense televisiestation Studio 1+1 werd gekocht door Central European Media Enterprises voor 148 miljoen euro.

De economische terugslag en het tekort aan krediet zullen ervoor zorgen dat banken de komende tijd een bepalende rol gaan spelen bij fusies en overnames. "We verwachten dat banken actie zullen nemen bij bedrijven met hoge schulden en bedrijven die moeite hebben met herfinanciering. Dit zal een startsein zijn voor andere spelers in de markt om bedrijven tegen een aantrekkelijke prijs te kopen", zegt John Middelweerd. "De markt moet er ook rekening mee houden dat veel bedrijven om strategische redenen zullen fuseren om zo een overname te voorkomen. Om de balansen te ontlasten van financieringen zal er kritisch worden gekeken naar onderdelen die buiten de core-business vallen. De niet-strategische onderdelen worden eerder vervreemd. "

Middelweerd verwacht dat door de moeilijke marktomstandigheden veel traditionele, advertentieafhankelijke media gedwongen worden tot het afstoten van bedrijfsonderdelen of aanzetten tot consolidatie. Daarnaast zullen bedrijven meer overgaan tot het delen van infrastructuur. Als voorbeeld noemt hij het combineren van operaties van de Britse krantenuitgevers The Independent en DMGT. Verder zal 2009 een zwaar jaar worden door gedwongen vervreemdingen en strategische fusies bij uitgevers in het consumentensegment om een overname te voorkomen. Daartegenover staat dat prijzen zich aanpassen aan de veranderde markt waardoor er ook weer kansen komen voor fusies en overnames in de mediasector.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.pwc.nl