Ingezonden persbericht


Published: 07:30 12.02.2009 GMT+1 /HUGIN /Source: LBI International AB /AEX: LBI /ISIN: SE0000495293

LBi Q4 en jaarresultaten 2008

Persbericht

Stockholm/Amsterdam, 12 februari 2009

LBi de wereldwijd opererende dienstverlener op het gebied van digitale marketing en technologie maakt vandaag haar vierde kwartaal en jaarresultaten 2008 bekend.

Conference call
Tijdens een conference call voor pers, analisten en investeerders zullen Luke Taylor (CEO), Theo Cordesius (EVP of Operations) en Huub Wezenberg (CFO) een toelichting geven op de cijfers en de marktontwikkelingen. De conference call zal plaatsvinden om 9.30 uur CET.

Het inbelnummer voor de conference call is: +31 (0)20 717 68 68 Participant Pincode: 67960870#

EXECUTIVE SUMMARY

- Goede overall performance in vierde kwartaal gelet op verslechterende economische omstandigheden en negatieve wisselkoerseffecten


- Sterke aanwas new business biedt tegenwicht voor lagere uitgaven door bestaande klanten


- Netto-omzet (bij constante wisselkoersen) stijgt in vierde kwartaal met 21,7% tot EUR 39,0 miljoen (36,6) jaar-op-jaar. Autonome groei gedrukt door voortgaande herweging portfolio en verschuiving naar doorlopende business met hogere marges


- Netto-omzet (bij constante wisselkoersen) over hele boekjaar neemt toe met 9,7%, terwijl EBITDA stijgt met 37% jaar-op-jaar


- EBITDA (bij constante wisselkoersen) in vierde kwartaal meer dan verdubbelt naar EUR 5,6 miljoen, wat zich vertaalt in een verbetering van de EBITDA marge naar 14,2% (6,7%)


- Winst per aandeel in vierde kwartaal komt uit op EUR 0,07 (0,07) en voor hele boekjaar op EUR 0,15 (0,18); Er zal geen voorstel worden gedaan voor het uitkeren van dividend over 2008


- Opening van vestiging in Abu Dhabi in het vierde kwartaal als aanvulling op wereldwijd aanbod van diensten en verhoging van de exposure in snelgroeiende markten


- Voor 2009 verwacht LBi dat de voortgaande verschuiving van uitgaven van off-line naar online een verzachtende werking zal hebben op de krimp van totale marketinguitgaven; Aanwas van new business zal naar verwachting helpen om eventuele verdere verlaging van budgetten bij doorlopende klanten te compenseren


- Huub Wezenberg (acting CFO) benoemd als Chief Financial Officer LBi International

Luke Taylor, CEO: "In het vierde kwartaal van 2008 hebben we een EBITDA van EUR 5,6 miljoen behaald, een marge van 14,2% op een omzet van EUR 39,0 miljoen. De EBITDA voor het hele jaar kwam uit op EUR 21,3 miljoen, een verbetering van 37% bij constante wisselkoersen. Een goede prestatie, gelet op de snel verslechterende economische omstandigheden en materiële negatieve wisselkoerseffecten.

In de meeste markten waarin LBi actief is, hebben we zo ongeveer in lijn met de verwachtingen gepresteerd. Het laatste kwartaal werd gekenmerkt door een toenemende mate van project annuleringen waarbij enkele doorlopende klanten projecten uitstelden of hun marketinguitgaven verlaagden. Deze ontwikkelingen in combinatie met onze voortgaande en bewuste focus op hogere marge diensten, hebben een drukkend effect gehad op de omzetgroei. Tegelijkertijd hebben we in deze periode substantiële new business verworven. In al onze markten hebben we een opmerkelijke performance laten zien, zowel lokaal als tussen de organisatie in de diverse landen. In een sterk internationaal concurrentieveld hebben we verschillende grote opdrachten verworven. Nieuwe internationale accounts zijn onder andere ING, E-concern, Electrolux en Puma. Een aantal van deze accounts zijn van start gegaan in het vierde kwartaal, waardoor de sterke new business performance de lagere bestedingen van enkele grote doorlopende klanten heeft gecompenseerd.

Tegen de achtergrond van de huidige onzekerheid, was LBi in de meeste markten waarin het actief is in staat om de marges in het vierde kwartaal adequaat te beschermen en in sommige markten zelfs te verbeteren. In de meeste markten is de EBITDA marge nu in lijn met onze doelstelling van 18%: UK EBITDA was 20,5%, Centraal- en Zuid Europa 17,9%; Scandinavië 16,6%. De VS was echter teleurstellend met een marge van 13,2%. Naast een sterke omzetdaling in de regio werden de resultaten negatief beïnvloed door een eenmalige project overrun, waarvoor passende maatregelen zijn getroffen. Om ons wereldwijde dienstenaanbod verder te versterken en om onze exposure in snel groeiende markten te verhogen hebben we een nieuwe vestiging geopend in Abu Dhabi om beter te kunnen inspelen op de vraag vanuit de UAE regio.

Het jaar 2009 is op dit moment lastig in te schatten. Het eerste kwartaal is traditioneel minder sterk en daarop is dit jaar geen uitzondering. Naar verwachting zullen we in alle regio's te maken krijgen met meer uitdagende marktomstandigheden. De meeste doorlopende klanten hebben zich tot op heden gecommitteerd aan eerder overeengekomen uitgavenniveaus. Voortdurende onzekerheid en organisatorische onrust binnen marketing afdelingen kunnen echter alsnog van invloed zijn op zowel budgetten als op de planning van projecten. Dit kan leiden tot verdere druk op de korte termijn omzetontwikkeling.

Als we verder vooruitkijken is het essentieel dat we op basis van ons sterke new business trackrecord in staat zijn een eventuele sterke krimp van budgetten bij doorlopende klanten ruwweg te compenseren. We hebben vol vertrouwen in ons vermogen om grootschalige strategische opdrachten te verwerven door middel van ons wereldwijde netwerk. Het toenemend aantal nieuwe omvangrijke opdrachten in het vierde kwartaal sterkt ons in de overtuiging dat marketingbudgetten van klanten verschuiven van traditionele TV naar meer toerekenbare digitale formats. Met ons gedifferentieerde en aansprekende digitale aanbod moeten we in staat zijn om redelijk goed te kunnen presteren onder deze moeilijke economische omstandigheden.

Net als het in het afgelopen boekjaar zullen we voortdurend snel blijven handelen om de organisatie aan te passen en een efficiënte operatie te behouden. Door dit te doen moeten we in staat zijn onze sterke marges te beschermen.

Contacts
Luke Taylor, CEO, LBI International AB
+44 20 7063 6465, luke.taylor@lbi.com

Huub Wezenberg, CFO, LBI International AB
+31 20 460 4500, huub.wezenberg@lbi.com

Eva Ottosson, Group Communications
Manager, LBI International AB
+46 709 41 21 40, eva.ottosson@lbi.com

Over LBi:
LBI is een wereldwijd opererende dienstverlener op het gebied van digitale marketing en technologie die zakelijke oplossingen biedt door een combinatie van inzicht, creativiteit en expertise. De onderneming is het grootste full service agency op haar vakgebied in Europa. LBi beschikt over een complete range van digitale kennis en vaardigheden, inclusief digitale strategie, branded content, service design, media, CRM, technologie, managed hosting en ondersteunende diensten. Het bedrijf heeft circa 1.600 professionals in dienst en is voornamelijk gevestigd in belangrijke Europese, Amerikaanse en Aziatische zakencentra, zoals Amsterdam, Atlanta, Berlin, Brussels, London, Milan, Mumbai, New York, Paris en Stockholm. LBi heeft een notering op Nasdaq OMX in Stockholm en NYSE Euronext in Amsterdam (symbol: LBi). www.lbi.com

LBi Year-end report 2008