Vrije Universiteit Amsterdam

Studenten bekronen beste docenten

12 februari 2009

Jaarlijks organiseren de MFVU en de JVC de docenten-blokverkiezing. Studenten uit elk studiejaar kiezen dan hun favoriete docent en het beste studieblok/cursus. In 2008 was dat voor de eerstejaars het blok `Hersenen en zintuigen', voor de tweedejaars `Ontwikkeling en ziekteleer', voor de derdejaars `Psychisch functioneren' en voor de vierdejaars `Acute geneeskunde'. De winnende docenten krijgen een plaatsje aan de `Wall of Fame' bij de Amstelzaal en in de faculteit. Wat vinden zij daarvan?

Henk Groenewegen "Een hele eer", vindt Henk Groenewegen, hoogleraar anatomie en neurowetenschappen, zijn uitverkiezing tot favoriete docent van de eerstejaars. "Ik was al een paar keer op de tweede plaats geëindigd, maar nu stond ik dus bovenaan. Ik zie het als een blijk van waardering voor de manier waarop ik de cursus 'Hersenen en zintuigen' geef. Wat ik vooral belangrijk vind, is dat je het enthousiasme voor je vak kunt overbrengen. Nu vinden de meeste studenten hersenen toch al fascinerend, dus dat maakt het gemakkelijk. Wat verder belangrijke elementen zijn, is toegankelijkheid en adequaat reageren op de discussies op blackboard. Wat ik het leuke vind aan het docentzijn is het contact met studenten. Het overdragen van kennis, het goed begeleiden van jonge mensen bij moeilijke leerstof en lijn brengen in de studie zijn uitdagingen die ik graag aanga."

Peter Huijgens "Ik zeg altijd dat als ik geen prijs krijg, ik het niet goed doe", stelt Peter Huijgens, hoogleraar hematologie en winnaar bij de derdejaars. "Dat klinkt pedant, maar eigenlijk betekent het dat ik enorm veel waarde hecht aan de score die studenten geven. Het is iets van heilig moeten dat een docent zijn vak zo uitoefent dat ze het onderwijs zeer op prijs stellen. Ik denk dat studenten mijn enthousiasme voor het vak zien en dat ze dat waarderen. In mijn ogen moet enthousiasme de drijfveer zijn om als dokter te willen werken. Wat ik ook over wil brengen is dat de goede manier van geneeskunde bedrijven is dat we als volwassen mensen onderling , op een normale manier met heel zieke patiënten omgaan. Wat ik het leuke vind aan docentzijn is om aan jonge mensen moeilijke dingen eenvoudig uit te leggen en ze enthousiast te maken."

Wolter Mooi "Dit is de derde keer dat ik in de prijzen val, maar ik was toch weer enorm blij met de eerste plaats bij de tweedejaars", aldus hoogleraar pathologie Wolter Mooi. "Het is net als met sporters, ook al heb je een prijs eerder gewonnen, je toch net zo blij dat je hem opnieuw krijgt. Het onderwijs is weerbarstig, het is elke keer weer een gevecht, het blijft spannend. Ik vermoed dat studenten het waarderen dat ik zo concreet mogelijk blijf en in ga op zaken die ze in hun tentamens terugzien. Het is voor studenten vaak minder aantrekkelijk als een docent heel diep ingaat op een detail, omdat hij er toevallig persoonlijk in geïnteresseerd is. Pathologie ('ziekteleer') is een heel breed vak en ik bemoei me dan ook overal mee. Dat betekent wel, dat ik me goed moet inlezen over allerlei onderwerpen. Ik moet dus ook leren en dat schept verbondenheid. Wat me opvalt is dat VUmc studenten enorm geïnteresseerd zijn in pathologie. Landelijk en internationaal hoor je pathologen nogal eens klagen dat hun vak in de verdrukking raakt en soms zelfs uit het curriculum dreigt te verdwijnen, maar dat is hier absoluut niet aan de orde. Integendeel, we werken heel collegiaal samen met bijvoorbeeld de immunologie, celbiologie en interne geneeskunde en hebben geen enkele last van 'landjepik'. Wat mij in het vak van docent aantrekt is dat ik iets doe wat zinvol en belangrijk is. Bovendien, als er meer dan 350 studenten voor je zitten die gretig zijn om te leren wat je ze te vertellen hebt, dan is er toch geen vak te bedenken dat leuker is?"

Harry Lafeber "De afgelopen vijf jaar ben ik altijd wel in de prijzen gevallen, dus ik ben een beetje een diehard", vertelt Harry Lafeber, hoogleraar neonatologie en winnaar bij de vierdejaars (C'91). "Toch is het goed te horen dat studenten de cursus op prijs stellen. Het is een bevestiging van hoe je je werk doet én het komt van de bron zelf. Ik verwacht dat studenten vooral waarderen welke patiënten ik voor ze uitzoek. Ik geef ze geen theoretische lijstjes met aandoeningen of een droge powerpointpresentatie, maar laat ze een échte patiënt zien. Dat is complexer, maar ook realistischer. Neem bijvoorbeeld een baby die slecht groeit in de baarmoeder en vervolgens te vroeg wordt geboren. Alle problemen van die baby komen stuk voor stuk aan de orde. Dat maakt het aantrekkelijk voor studenten. Ook de manier waarop je met patiënten omgaat is belangrijk voor ze bij hun beoordeling. En natuurlijk moet je enthousiast zijn over je vak. Maar wat is er nu nog mooier dan neonatologie? Voor mij als docent is het belangrijk dat ik mijn ervaringen kan doorgeven aan de volgende generatie. Tijdens de stages zie je dat dan weer terugkomen. Ik heb er alleen een hard hoofd in of ik in het nieuwe curriculum nog wel een kans maak. Er zijn nog maar zo weinig colleges overgebleven in de master, dat ze me nauwelijks kunnen beoordelen."
bron: OnderwijsKatern