FNV Bondgenoten

FNV Bondgenoten: lonen taxichauffeurs lopen 25% achter

De lonen in de taxisector lopen tussen de 20% en 25% achter op de lonen in vergelijkbare sectoren. Dat blijkt uit een onderzoek door de werkgeversorganisatie in de taxisector KNV.

Omdat de sector kampt met een personeelstekort, wil FNV Bondgenoten nu een inhaalslag in de cao afspreken om het beroep van taxichauffeur weer aantrekkelijk te maken. De onderhandelingen voor een nieuwe cao voor de taxisector zijn in een beslissende fase. De onderhandelingsronde die morgen is gepland, kan wel eens de laatste zijn.

De taxisector heeft te kampen met personeelstekorten. Volgens bestuurder Remko Mast van FNV Bondgenoten zijn die voor een groot deel te wijten aan de slechte beloning in de sector: "Schoonmakers en vakkenvullers verdienen meer en hebben meer invloed op hun roosters. Dat maakt de sector niet erg aantrekkelijk. Het gaat niet om de werkzaamheden zelf. De chauffeurs die ik ken, vinden hun werk fantastisch, maar ze zijn niet te spreken over de arbeidsvoorwaarden. Als bedrijven goede mensen willen vinden om hun klanten te vervoeren, dan moeten ze simpelweg beter gaan betalen".

In de onderhandelingen tot nu toe hebben de werkgevers een loonbod gedaan. "Maar dat is bij lange na niet voldoende", aldus Mast. "Hun voorstellen gelden in de eerste plaats niet voor alle chauffeurs. Als je nieuw bent in de sector, ga je er eerder op achteruit dan op vooruit. Zo krijgen we dus nooit nieuwe mensen naar de sector".

FNV Bondgenoten wil in de cao taxi afspraken maken over een structurele loonsverhoging van 3,5%, maar ook over een hogere beloning. Daarom moet de huidige
beloningsstructuur met de vele salarisschalen op de schop. Chauffeurs gaan er dan nog eens tussen de 15% en 20% op vooruit. Ook wil de bond duidelijkheid over roosters en pauzes. Het wordt tijd dat werkgevers
in de taxisector zich aan de wet gaan houden. FNV Bondgenoten wil in de cao maatregelen afspreken die betere naleving van de cao in de hand werken.
Ook wil de bond afspraken maken over arbeidsomstandigheden. Het gaat hierbij om afspraken over bijvoorbeeld zwaar werk en werkdruk. Ook moet iedere chauffeur goed worden opgeleid, dit in het belang van zowel de chauffeur als de reizigers.

De cao Taxi geldt voor ongeveer 40.000 werknemers. Het merendeel daarvan is werkzaam in het zogenaamde contractvervoer van zieken, gehandicapten en scholieren.