FNV Bondgenoten: lonen taxichauffeurs lopen 25% achter
De lonen in de taxisector lopen tussen de 20% en 25% achter op de
lonen in vergelijkbare sectoren. Dat blijkt uit een onderzoek door de
werkgeversorganisatie in de taxisector KNV.
Omdat de sector kampt met een personeelstekort, wil FNV Bondgenoten nu
een inhaalslag in de cao afspreken om het beroep van taxichauffeur
weer aantrekkelijk te maken. De onderhandelingen voor een nieuwe cao
voor de taxisector zijn in een beslissende fase. De
onderhandelingsronde die morgen is gepland, kan wel eens de laatste
zijn.
De taxisector heeft te kampen met personeelstekorten. Volgens
bestuurder Remko Mast van FNV Bondgenoten zijn die voor een groot deel
te wijten aan de slechte beloning in de sector: "Schoonmakers en
vakkenvullers verdienen meer en hebben meer invloed op hun roosters.
Dat maakt de sector niet erg aantrekkelijk. Het gaat niet om de
werkzaamheden zelf. De chauffeurs die ik ken, vinden hun werk
fantastisch, maar ze zijn niet te spreken over de arbeidsvoorwaarden.
Als bedrijven goede mensen willen vinden om hun klanten te vervoeren,
dan moeten ze simpelweg beter gaan betalen".
In de onderhandelingen tot nu toe hebben de werkgevers een loonbod
gedaan. "Maar dat is bij lange na niet voldoende", aldus Mast. "Hun
voorstellen gelden in de eerste plaats niet voor alle chauffeurs. Als
je nieuw bent in de sector, ga je er eerder op achteruit dan op
vooruit. Zo krijgen we dus nooit nieuwe mensen naar de sector".
FNV Bondgenoten wil in de cao taxi afspraken maken over een
structurele loonsverhoging van 3,5%, maar ook over een hogere
beloning. Daarom moet de huidige
beloningsstructuur met de vele salarisschalen op de schop. Chauffeurs
gaan er dan nog eens tussen de 15% en 20% op vooruit.
Ook wil de bond duidelijkheid over roosters en pauzes. Het wordt tijd
dat werkgevers
in de taxisector zich aan de wet gaan houden. FNV Bondgenoten wil in
de cao maatregelen afspreken die betere naleving van de cao in de hand
werken.
Ook wil de bond afspraken maken over arbeidsomstandigheden. Het gaat
hierbij om afspraken over bijvoorbeeld zwaar werk en werkdruk. Ook
moet iedere chauffeur goed worden opgeleid, dit in het belang van
zowel de chauffeur als de reizigers.
De cao Taxi geldt voor ongeveer 40.000 werknemers. Het merendeel
daarvan is werkzaam in het zogenaamde contractvervoer van zieken,
gehandicapten en scholieren.
FNV Bondgenoten