Gemeente Doetinchem

Persbericht, 11 februari 2009

Sensire geheel zelfstandig verder, zorg inwoners Achterhoek gered

Meavita Nederland heeft besloten om werkmaatschappij Sensire af te splitsen van het Meavita Nederland concern. Hiermee kan Sensire zelfstandig verder en is de continuïteit van zorg veiliggesteld voor haar klanten in de Achterhoek. Tevens is de werkgelegenheid voor de medewerkers in de huidige situatie gewaarborgd. Sensire en de gemeenten in de Achterhoek (aangevuld met Lochem, Voorst en Zutphen) zijn opgelucht over deze ontwikkelingen.

Blij met besluit
De directie en medewerkers van Sensire zijn erg blij met het besluit dat zij als zelfstandige organisatie haar eigen koers kan uitzetten. De zorg aan haar klanten in de Achterhoek is daarmee voor de toekomst gegarandeerd. Tevens is de werkgelegenheid voor de medewerkers in de huidige situatie gewaarborgd.

Steun gemeenten
Ook de Achterhoekse gemeenten (inclusief Lochem, Voorst en Zutphen) zijn uitermate positief over de verzelfstandiging van Sensire. Vorige week verklaarden de Doetinchemse wethouder Otwin van Dijk en de Aaltense wethouder Hans Martijn Ostendorp namens de gemeenten al de zorg voor inwoners van de regio te willen garanderen. Ook in de onderhandelingen van de afgelopen dagen namen beide wethouders het op voor alle mensen in de Achterhoek die zorg krijgen van Sensire en haar medewerkers. De directie van Sensire heeft deze steun van de gemeenten enorm gewaardeerd.

Achterhoekse schaal
Voor de gemeenten stond voortgang van de zorg voorop. De gemeenten zijn daarom opgelucht dat voortaan op Achterhoekse schaal de zorg wordt geboden die nodig is. Maar het hoofdstuk voor de gemeenten is hiermee nog niet gesloten; komende weken gaat het gesprek over de koppeling AWBZ en WMO nog plaatsvinden. Ook krijgt de discussie over de effectiviteit van marktwerking en fusies in de zorg een impuls.

Toekomst Sensire
Sensire zal zich verder profileren als een regionale organisatie die met kracht de inhoud van de zorg vooropstelt, als een goed werkgever en dicht bij de klant, herkenbaar in hun wijk. De directie heeft nu alle mogelijkheden de organisatie zodanig aan te sturen dat er korte lijnen zijn en de inhoud weer voorop staat. Of het nu gaat om de aandacht die medewerkers aan klanten besteden in de thuiszorg, verpleeg- en verzorgingshuizen of aan de diensten voor ouders en hun kinderen. Zij hebben een deskundige en betrouwbare ondersteunende organisatie achter zich staan.