SGP
12 - 02 - 09 | SGP wil minder verkeersborden SGP wil minder
verkeersborden
De SGP wil dat er minder verkeersborden komen. Bovendien moeten de
bestaande verkeersborden beter worden onderhouden. Dat stelt
SGP-kamerlid Van der Staaij in het overleg met minister Eurlings van
Verkeer. De SGP dringt daarop aan mede naar aanleiding van
TNO-onderzoek waarin wordt gewaarschuwd voor onveilige wegsituaties
als gevolg van onleesbare borden langs de weg. Bovendien blijkt dat er
zó veel borden staan, dat automobilisten door die borden de weg soms
niet meer zien. Nog eens kritisch kijken naar de noodzaak van de
bestaande verkeersborden is dan ook geen overbodige luxe, vindt de
SGP.
________________________________________
AO verkeersveiligheid, 12-2-2009
Van der Staaij (SGP)
Steun
Voorzitter. Positief dat we over een scala aan maatregelen en acties
kunnen spreken waarmee de verkeersveiligheid gediend wordt. Het toont,
dat het thema leeft bij de minister en daarin steunen wij hem graag.
Voorzitter. Ten aanzien van de meeste brieven en acties heeft mijn
fractie weinig in kritische zin op te merken; zoals mijn fractie al
eerder heeft aangeduid steunt mijn fractie ook de plannen voor
begeleid rijden. Daarom eerst enkele punten die ik niet tegenkwam in
de stukken.
Export
Tijdens het AO verkeersveiligheid in de zomer van 2008 heb ik gevraagd
of we niet méér kunnen doen aan het bevorderen van de
verkeersveiligheid in andere landen en continenten. Juist in landen
als China of in Afrika is er veel te winnen als het gaat om
verkeersveiligheid. Hoe kunnen wij de export van onze kennis
bevorderen? En is hier ook geen grotere rol voor de EU weggelegd? De
minister heeft destijds toegezegd om de Kamer nader te informeren over
de mogelijkheden hiertoe. Als ik mij niet vergis, heeft de Kamer
echter nog niets vernomen. Wanneer kunnen we iets inhoudelijks
tegemoet zien?
Borden
In de afgelopen weken hebben verschillende media het opgepikt:
onleesbare verkeersborden zorgen voor gevaarlijke situaties. TNO
waarschuwde in dit verband expliciet voor verkeersonveilige situaties.
De onderzoekers spraken zelfs van een redelijk groot risico. Hoe wil
de minister bevorderen, dat deze situatie wordt aangepakt en in de
toekomst voorkomen? Hoe beoordeelt hij de suggestie van het CROW
(kennisplatform infrastructuur en verkeer) om gemeenten een cursus te
laten volgen inzake het onderhoud van verkeerstekens en
verkeersborden? Waarbij ook de vraag aan de orde komt welke borden
mogelijk overbodig zijn.
Daarnaast vraag ik mij af in hoeverre er thans serieus werk wordt
gemaakt van een vermindering van het aantal verkeersborden. Door alle
borden kun je de weg bijna niet meer zien. Ook Rijkswaterstaat maakt
zich hieraan steeds meer schuldig. Ik verwijs slechts naar de A12 bij
Gouda waar al geruime tijd wordt aangegeven dat je op een stukje
snelweg van nog geen 100 meter terug moet naar 90 km/u. Dat is
zinloos. Voor het gas is losgelaten ben je daar voorbij. Zo stimuleer
je dat automobilisten de waarschuwingen niet meer serieus nemen. Kan
er niet eens integraal worden gekeken naar een substantiële
vermindering van het aantal verkeersborden in ons land?
Aso
Sinds vorig jaar komen ernstige verkeersovertreders (de zogenoemde
asoâs in het verkeer) in aanmerking voor een verplichte gedragscursus.
Ik begreep dat er reeds een kleine 200 personen thans deelnemen aan
een dergelijke heropvoeding. Nederland is met een dergelijke cursus
uniek. Kunnen wij op de hoogte worden gehouden van de resultaten
hiervan?
SWOV
Voorzitter. Het SWOV reikt ons altijd wetenswaardige zaken aan als het
gaat om verkeersveiligheid. Het is dan natuurlijk wel zaak om dat in
beleid te verankeren. Daarover bestaan zorgen. In één van hun
laatste publicaties wijst het SWOV erop, dat aanwezige
wetenschappelijke kennis over verkeersveiligheid door beleidsmakers
vaak niet wordt gebruikt. Dat is natuurlijk erg jammer. Herkent de
minister deze resultaten? Het SWOV doet zelf een aantal suggesties om
hierin verandering aan te brengen. Is ook de minister bereid om op dit
beleidsveld de leefwerelden van wetenschappelijke onderzoekers en
beleidsmakers dichterbij elkaar te brengen? Hoe zou dat kunnen?
Dode hoek
Voorzitter. Over de gevaren van de dode hoek is meermalen gesproken.
Er ligt ter zake nu een heldere brief van de minister. Ter aanvulling
enkele opmerkingen. Onder meer door het SWOV is geadviseerd om
distributievrachtautoâs te ontwikkelen met lagere voor- en zijruiten.
Dat verkleint de dode hoek. Ik kwam deze aanbeveling echter niet tegen
bij de minister. Graag een motivering hiervoor.
Daarnaast dring ik aan op stevige afspraken met de vervoerdersbranche
als het gaat om aandacht voor de dode hoek in opleiding en nascholing.
Nog steeds blijken veel chauffeurs slecht of te weinig gebruik te
maken van spiegels of blijkt er sprake van een slechte afstelling.
Valleilijn
Voorzitter. Een concrete vraag liggend op het snijvlak van
verkeersveiligheid en spoorveiligheid. Tijdens de
begrotingsbehandeling is een motie van mijn hand aanvaard omtrent de
aanpak van onbewaakte spoorwegovergangen rond de Valleilijn. Actuele
onveilige situaties. Het lijkt erop, dat Prorail vooralsnog weigert
hier iets mee te doen. Wat doet de minister ter uitvoering van deze
motie?
Bussen
Dan nog een concrete vraag, aangereikt vanuit het veld. Terecht dienen
automobilisten een gordel te dragen. Waarom geldt deze verplichting
niet in bussen? Daarbij komt dat op sommige trajecten bussen erg vol
zijn en vele mensen in de bus moeten staan. Zeker bij hogere snelheden
kan dit grote risicoâs opleveren in geval zich een ongeluk voordoet.
Denk ook eens aan het maken van een noodstop door een bus, terwijl er
vele mensen staan. Wat is de ratio achter de coulance die hier tot nu
toe wordt betracht?
Bromfietsexamen
Positief over de voorstellen, maar een kleine ⬠400, - voor dit
examen is wel erg duur; zeker voor de betreffende leeftijdscategorie.
Kan dit niet goedkoper? Is het ook niet denkbaar, dat degene die een
bromfietsexamen heeft afgelegd vervolgens wordt vrijgesteld van
bepaalde zaken ten aanzien van het autorijexamen (voorstel ANWB).
Dank u wel