VVD


12-2-2009

VVD wil verhoging maximumsnelheid

VVD-Tweede Kamerlid Charlie Aptroot wil dat de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen wordt verhoogd van 120 naar 130 km peruur.

De regering kondigt aan dat variabele snelheden mogelijk worden nu de snelwegen zijn voorzien van matrixborden. Er kan dus altijd een lagere maximum snelheid gelden afhankelijk van het weer, de verkeersdrukte of incidenten. Minister Eurlings houdt echter star vast aan maximaal 120 km per uur.

Aptroot: "Als we toch kunnen afwijken als dat nodig is, kan de maximumsnelheid omhoog. Uitgangspunt moet zijn: doorrijden als het kan, langzamer als het moet. Nu altijd maximaal 120 als de weg betrekkelijk leeg is en het weer gunstig, vinden veel automobilisten terecht onredelijk."

Onderzoek wijst uit dat de autosnelwegen de veiligste wegen in ons land zijn met het laagste ongevalsrisico, met relatief weinig verkeersslachtoffers

"Alleen buurland België hanteert 120 km per uur als maximum, in de andere landen om ons heen - Denemarken, Frankrijk en Luxemburg - is de maximum snelheid 130 km per uur. In Duitsland is er zelfs geen algemene maximumsnelheid. In Denemarken ging in 2004 de maximumsnelheid van 110 omhoog naar 130 km per uur; het aantal verkeersslachtoffers daalde spectaculair met 25 procent! Daarom moet dus ook in Nederland de maximumsnelheid omhoog naar 130 km per uur."

12 februari 2009

Charlie Aptroot: c.aptroot@tweedekamer.nl

De feiten:
o Onderzoek wijs uit dat de autosnelwegen de veiligste wegen in ons land zijn met het laagste ongevalsrisico, met relatief weinig verkeersslachtoffers.
o Onderzoek geeft ook aan dat "bij toenemende snelheid het ongevalsrisico minder snel stijgt dan op lagereordewegen". o In Denemarken betekende verhoging in 2004 van de maximumsnelheid met 20 km per uur een spectaculaire daling van het aantal verkeersslachtoffers met 25 procent naar het niveau van 1950. o De maximumsnelheid van 130 km per uur sluit goed aan bij andere Europese landen.
o Verkeersveiligheid is afhankelijk van de inrichting van de weg en snelheidsverschillen; daar moet de aandacht naar uitgaan. o Als de maximumsnelheden door de automobilist als redelijk worden ervaren, zal naleving beter zijn.
o Voor bepaalde wegtrajecten zal als maximumsnelheid naar beneden moeten worden afgeweken, dus 110 of 90 km per uur. o De reeks (30)-50-70-90-110-130 is een logischer reeks met goede mogelijkheden om veiligheid en doorstroming te bevorderen. o Door de `matrixborden' kunnen lagere maximumsnelheden worden gehanteerd als dat nodig is.
o Betere doorstroming veroorzaakt minder files en milieuverontreiniging.