12-2-2009
VVD wil verhoging maximumsnelheid
VVD-Tweede Kamerlid Charlie Aptroot wil dat de maximumsnelheid op de
Nederlandse snelwegen wordt verhoogd van 120 naar 130 km peruur.
De regering kondigt aan dat variabele snelheden mogelijk worden nu de
snelwegen zijn voorzien van matrixborden. Er kan dus altijd een lagere
maximum snelheid gelden afhankelijk van het weer, de verkeersdrukte of
incidenten. Minister Eurlings houdt echter star vast aan maximaal 120
km per uur.
Aptroot: "Als we toch kunnen afwijken als dat nodig is, kan de
maximumsnelheid omhoog. Uitgangspunt moet zijn: doorrijden als het
kan, langzamer als het moet. Nu altijd maximaal 120 als de weg
betrekkelijk leeg is en het weer gunstig, vinden veel automobilisten
terecht onredelijk."
Onderzoek wijst uit dat de autosnelwegen de veiligste wegen in ons
land zijn met het laagste ongevalsrisico, met relatief weinig
verkeersslachtoffers
"Alleen buurland België hanteert 120 km per uur als maximum, in de
andere landen om ons heen - Denemarken, Frankrijk en Luxemburg - is de
maximum snelheid 130 km per uur. In Duitsland is er zelfs geen
algemene maximumsnelheid. In Denemarken ging in 2004 de
maximumsnelheid van 110 omhoog naar 130 km per uur; het aantal
verkeersslachtoffers daalde spectaculair met 25 procent! Daarom moet
dus ook in Nederland de maximumsnelheid omhoog naar 130 km per uur."
12 februari 2009
Charlie Aptroot: c.aptroot@tweedekamer.nl
De feiten:
o Onderzoek wijs uit dat de autosnelwegen de veiligste wegen in ons
land zijn met het laagste ongevalsrisico, met relatief weinig
verkeersslachtoffers.
o Onderzoek geeft ook aan dat "bij toenemende snelheid het
ongevalsrisico minder snel stijgt dan op lagereordewegen".
o In Denemarken betekende verhoging in 2004 van de maximumsnelheid
met 20 km per uur een spectaculaire daling van het aantal
verkeersslachtoffers met 25 procent naar het niveau van 1950.
o De maximumsnelheid van 130 km per uur sluit goed aan bij andere
Europese landen.
o Verkeersveiligheid is afhankelijk van de inrichting van de weg en
snelheidsverschillen; daar moet de aandacht naar uitgaan.
o Als de maximumsnelheden door de automobilist als redelijk worden
ervaren, zal naleving beter zijn.
o Voor bepaalde wegtrajecten zal als maximumsnelheid naar beneden
moeten worden afgeweken, dus 110 of 90 km per uur.
o De reeks (30)-50-70-90-110-130 is een logischer reeks met goede
mogelijkheden om veiligheid en doorstroming te bevorderen.
o Door de `matrixborden' kunnen lagere maximumsnelheden worden
gehanteerd als dat nodig is.
o Betere doorstroming veroorzaakt minder files en
milieuverontreiniging.
VVD