Valentijnsonderzoek: echte versierders zijn we niet

12/02/2009 12:52

Trendbox BV

De gemiddelde Nederlander (m/v) is geen echte versierder. Op de vraag "wat is je beste versiertruc of openingszin" worden hoofdzakelijk weinig prikkelende antwoorden gegeven als "hé, ken ik jou niet?" of "kom je hier vaker?". Originaliteit is ver te zoeken onder versierend Nederland. Toch heeft, ook al zijn we niet al te goed in het hof maken, 80% een relatie en hebben bijna zes op de tien Nederlanders er zelfs meerdere achter de rug. Daarbij valt het op dat 55% van de mannen het "versier initiatief" nam tegen 22% van de vrouwen. De rest weet het niet meer. Dit blijkt uit het Valentijnsonderzoek van Trendbox. Een online onderzoek onder een representatieve steekproef van 520 Nederlanders in de leeftijd van 16 jaar en ouder.

Waar komen we elkaar tegen?

Ook daar zijn we niet bepaald origineel in. Plekken waar de meeste relaties worden geboren zijn en blijven de school, het werk, de kroeg, de sport en, met stip gestegen in de laatste jaren, het internet. Veel spanning zoeken we niet in dit verband; slechts twee op de tien Nederlanders heeft weleens een blind date gehad. Overigens zijn het met name de eenpersoons huishoudens onder ons, die weleens een date met een vooraf onbekende hebben.

Het eerste echte afspraakje

Het eerste echte afspraakje vindt veelal op "neutraal" terrein plaats. Ruim 20% drinkt een drankje in de kroeg met elkaar of spreekt af in een restaurant. Iets minder, 15%, gaat naar de bioscoop tijdens de "first date". Het komt slechts zelden voor dat het eerste afspraakje bij één van de partners thuis plaats vindt. Als dit al wordt gedaan betreft het een diner (5%), drankje (15%) of film (4%). Vrijwel iedereen (93%) ervaart hun eerste date als leuk tot zeer leuk, waarbij de meesten (80%) het precies zo zouden aanpakken als toen, wanneer men de kans zou hebben het over te doen. Overigens is slechts 17% van de Nederlanders van mening dat je eerste "echte" relatie tevens je grote liefde is. Eenzelfde aantal is van mening dat "de ware" niet bestaat. Mannen zijn met 24% nog een stuk cynischer dan vrouwen (10%).

Wat is romantiek?

Mannen weten over het algemeen wat vrouwen willen. Op de vraag "wat is volgens u in de ogen van de vrouw het toppunt van romantiek" antwoorden mannen het volgende: "Een strandwandeling maken bij ondergaande zon" (43%), "een etentje bij kaarslicht" (41%), "af en toe een bloemetje krijgen" (29%), "een weekendje weg" (26%). Dit zijn bij uitstek de dingen die vrouwen noemen als toppunt van romantiek. Opvallend is dat "trouwen" met gemiddeld 7% nauwelijks door mannen noch door vrouwen als romantisch hoogtepunt wordt genoemd.

Houden we nog van elkaar?

Ja hoor. Wanneer we alles over zouden kunnen doen, zou slechts 15% niet op dezelfde partner vallen. Met andere woorden, de meesten zouden, wanneer hen een tweede kans wordt geboden, gewoon met dezelfde partner in zee gaan. Met de nadruk op partner, want het hebben van meerdere geliefden zien we absoluut niet zitten. Slechts 11% van de Nederlanders zou wel meerdere partners willen hebben, waarbij een duidelijk verschil is waar te nemen tussen mannen (19%) en vrouwen (3%). Overigens beweert 10% van de Nederlanders dat zijn/haar huidige partner eigenlijk helemaal niet hun type is en heeft eenzelfde aantal hun relatie weleens beëindigd onder dwang van de ouders.

Doen we aan Valentijnsdag?

Hoewel de meeste Nederlanders (85%) Valentijnsdag een commerciële aangelegenheid vinden, doet ruim 40% in zeker mate aan dit vaste moment van de liefde; 14% zelfs op jaarlijkse basis. Ruim zes op de tien Nederlanders verwachten komende zaterdag niets van hun partner te krijgen. En als men al iets zal krijgen, zal dat geen duur cadeau zijn (volgens 95%) maar eerder een kleinigheidje in de vorm van een kaart en/of memorabele ervaring. Overigens is ruim 20% het eens met de stelling "mijn partner krijgt al genoeg dus ik doe niet aan Valentijnsdag", vindt hetzelfde aantal Valentijnsdag een vrouwending en kijkt slechts 1% van de Nederlanders het hele jaar uit naar deze dag van de liefde.

Over Trendbox

Trendbox is een middelgroot, volledig onafhankelijk marktonderzoekbureau. Vanaf de oprichting in 1990 heeft het bedrijf een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft Trendbox zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de Research Keurmerkgroep, de vereniging van ISO gecertificeerde onderzoekbureaus in Nederland. Meer informatie is te vinden op www.trendbox.nl.





http://www.trendbox.nl