Vlaamse Overheid
Jarige Darwin gaat online
Frank Vandenbroucke vice-minister-president van de Vlaamse Regering en
Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming
donderdag 12 februari 2009
Ondanks het enorme wetenschappelijke succes van Darwins
evolutietheorie, bestaan hierover nog veel misverstanden en
vooroordelen. Om aan kinderen, jongeren en iedereen die interesse
heeft in de evolutietheorie beter uit te leggen waarover ze wel en
niet gaat, is vanaf vandaag de website www.evolutietheorie.be online.
Deze website van de Universiteit Gent, in samenwerking met diverse
partners, biedt op een wetenschappelijk verantwoorde manier teksten en
beeldmateriaal aan over de evolutietheorie. Ze maakt deel uit van het
project Wetenschapscommunicatie en Evolutietheorie waarvoor minister
van Onderwijs Vandenbroucke 200.000 euro uittrekt. Frank
Vandenbroucke: "Vooral in de Verenigde Staten, Nederland en het
Verenigd Koninkrijk is het ideeëngoed van creationisme en intelligent
design opvallend aanwezig. Maar ook bij ons kent dit
pseudowetenschappelijke denken verspreiding, wat ongetwijfeld voor een
deel te maken heeft met vooroordelen en misverstanden over wetenschap
in het algemeen en de evolutietheorie in het bijzonder. Het project
Wetenschapscommunicatie en Evolutietheorie kan bijdragen tot de
wetenschappelijke geletterdheid van kinderen, jongeren en
volwassenen." Vandaag is het tweehonderd jaar geleden dat Charles
Darwin werd geboren. In 2009 is het ook honderdvijftig jaar geleden
dat Darwins belangrijkste boek "On the origin of species" (Over de
oorsprong van de soorten) verscheen. Darwins inzichten veranderden
onze visie op de geschiedenis van het leven ingrijpend. Zijn theorie
legde het fundament voor een wetenschappelijke verklaring van de
eigenschappen van organismen en van het ontstaan, de verspreiding en
het uitsterven van soorten. Ook de herkomst en de ontwikkeling van de
mens kunnen we dankzij het werk van Darwin begrijpen. Ondanks het
enorme succes van deze evolutietheorie bestaat nog veel discussie over
de werkelijke en vermeende gevolgen voor ideologie, politiek en
geloof. Sommige jongeren lopen bijvoorbeeld hoog op met het ideeëngoed
van het creationisme en intelligent design. Het is belangrijk om erop
te wijzen dat evolutietheorie, zoals alle wetenschappelijke kennis,
over de feitelijke werkelijkheid gaat, en niet over waarden, normen of
zingeving. Kennis van de moderne evolutietheorie, honderdvijftig jaar
na Darwin, is essentieel om inzicht te krijgen in de kennis van alle
levenswetenschappen, zoals bijvoorbeeld genetica, anatomie,
geneeskunde en ecologie. Alleen al daarom is het belangrijk dat
evolutietheorie aan bod komt in het onderwijs. Via de eindtermen van
de derde graad biologie is de evolutietheorie stevig verankerd in het
algemeen secundair onderwijs. Voor het beroeps-, kunst- en technisch
onderwijs is die sluitende verankering er niet, gezien het beperkter
aanbod aan wetenschappen. Deze eindtermen kunnen worden herzien
tijdens de volgende legislatuur zodat de evolutietheorie vanaf dan
wellicht in alle onderwijsvormen een plaats krijgt. In het beroeps-,
kunst- en technisch onderwijs kunnen de scholen vandaag al aandacht
besteden aan evolutietheorie, bijvoorbeeld in de lessen `Project
algemene vakken' en wetenschappen. De eindtermen natuurwetenschappen
van de eerste graad zijn zopas vernieuwd en worden binnenkort
voorgelegd aan het parlement. Wetenschappelijke vaardigheden moeten de
jongeren op een wetenschappelijke manier leren nadenken over
natuurlijke verschijnselen en hypothesen leren formuleren. Deze
vaardigheden geven een aanzet om in de hogere jaren de evolutietheorie
aan bod te laten komen. De website www.evolutietheorie.be biedt tal
van wetenschappelijke artikels aan over de evolutietheorie. Sommige
zijn vertaald naar het Nederlands, andere zijn geschreven door
Nederlandstalige onderzoekers en docenten. Zowel leraren en
leerlingen uit het secundair en hoger onderwijs en algemeen
geïnteresseerden kunnen hiermee aan de slag. Naast teksten zijn er ook
video-opnames van lezingen die meer uitleg geven over
wetenschappelijke, historische, filosofische en andere vragen rond de
evolutietheorie. Ook voor kinderen is er een link die o.a. zeer
toegankelijke tekenfilmpjes bevat over het recht van de sterkste,
natuurlijke selectie,... Vanzelfsprekend zal de komende jaren het
informatieve aanbod op de website verder toenemen. Voor meer
informatie over de website en het project Wetenschapscommunicatie en
Evolutietheorie kan u prof. Johan Braeckman contacteren: 0494 76 74
92.
Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:
Leen Muys, persmedewerker kabinet Vandenbroucke (Onderwijs)
Tel: 02 552 68 50
GSM: 0479 42 44 23
Email: persdienst.vandenbroucke@vlaanderen.be