trein en tram
Regio Groningen - Assen investeert 700 miljoen in trein en tram
12 februari 2009
Stad Groningen krijgt trams naar Grote Markt/Zernike en UMCG/Kardinge
De Regio Groningen - Assen krijgt voor 2020 twee tramlijnen, als
onderdeel van een sterk verbeterd stelsel van regionaal railvervoer.
Het tracé van Lijn 1 loopt van het Groninger Hoofdstation door de
binnenstad, via de Grote Markt, naar Zernike, het centrum voor hbo en
universiteit aan de noordkant van de stad. Lijn 2 verbindt het
Hoofdstation met het Universitair Medisch Centrum (UMCG) en sport- en
recreatiegebied Kardinge. De komende jaren gaan er daarnaast meer
treinen rijden tussen Assen en Groningen en Groningen en Leeuwarden.
Het plan hiervoor is vandaag gepresenteerd door Burgemeester en
wethouders van de gemeente Groningen en Gedeputeerde Staten van de
provincie Groningen. Het is opgesteld in opdracht van de twaalf
gemeenten en twee provincies die samenwerken in de Regio Groningen -
Assen.
Tram naar UMCG
De eerste schetsen voor het tracé van Lijn 1 tussen Hoofdstation
Groningen en Zernike zijn in mei 2008 gepresenteerd. Nader onderzoek
én een uitvoerige maatschappelijke discussie hebben geresulteerd in
het plan om meteen na de eerste tramlijn een tweede aan te leggen, die
ook het Universitair Medisch Centrum Groningen aandoet. Het UMCG heeft
daar met klem om gevraagd. De bereikbaarheid van het UMCG is
problematisch, met dagelijks meer dan 13.000 bezoekers uit de hele
regio. Het tracé van de tram van Hoofdstation naar UMCG en Kardinge is
nog niet bekend. Daar wordt in de loop van 2009 onderzoek naar gedaan.
Inwoners en betrokken organisaties zullen daar nauw bij worden
betrokken. Duidelijk is al wel dat de tram dicht langs, of in de buurt
van het Oosterhamriktracé zal lopen, de huidige busbaan naar het
sport- en recreatiegebied Kardinge.
Meer treinen
De Regio Groningen - Assen investeert de komende jaren fors in betere
verbindingen tussen de stad Groningen en het omringende gebied. Er
dreigt zonder ingrijpen een verkeersinfarct van randstedelijke allure,
door de sterke toename van het autoverkeer. Door meer treinen te laten
rijden en RegioTramlijnen aan te leggen, willen de bestuurders dit
infarct voorkomen en het open landschap van Drenthe en Groningen
behouden.
Tot nu toe hebben treinen uit alle windrichtingen Groningen als
eindstation. Dat verandert de komende jaren. Tussen Noord- en
Oost-Groningen gaan rechtstreekse treinen rijden, via Hoofdstation
Groningen. Ook komen er rechtstreekse verbindingen tussen Assen en
Leeuwarden, met nieuwe stations in Assen-Noord en Assen-Zuid. Tussen
Assen en Groningen gaan vanaf 2012 meer treinen rijden: vier in
plaats van drie per uur. Na 2015 gebeurt dat ook tussen Groningen en
Leeuwarden.
De regio wil de groei van het autoverkeer afremmen en streeft tot 2020
naar een verdubbeling van het aantal reizigers met openbaar vervoer.
Door uitbreiding van de P&R-voorzieningen aan de rand van de stad
Groningen worden automobilisten aangemoedigd hun auto te laten staan
en verder te reizen met bus, trein of tram. Tot 2020 rijden de trams
alleen binnen de gemeente Groningen, daarna ook naar omringende
plaatsen, in een straal van zo'n vijftien kilometer rond de stad
Groningen.
Tracé door binnenstad
Voor Lijn 1 naar Zernike zijn drie tracés tegen elkaar afgewogen. Op
grond van zorgvuldig onderzoek kiezen GS en B&W voor het tracé door de
binnenstad: door de Oosterstraat en over de Grote Markt. Twee
alternatieve tracés zijn daarbij afgevallen. In het gekozen tracé is
een suggestie verwerkt die inwoners hebben gedaan in het voorjaar van
2008: een dubbele trambaan over de Maagdenbrug, de Turfsingel en het
Boterdiep.
De keuze voor een tracé door de binnenstad kan rekenen op de steun van
binnenstadsondernemers, blijkt uit onderzoeken van Hanzehogeschool en
Rijksuniversiteit Groningen. Ook bij de inwoners van Groningen is een
tracé door de binnenstad favoriet, zo bleek dit voorjaar uit een
enquête van het Dagblad van het Noorden. Op 23 februari start de
officiële inspraakperiode over het tracé van Lijn 1. Uiteindelijk
stellen de Gemeenteraad en Provinciale Staten van Groningen dit tracé
vast. Dat zal in mei of juni 2009 gebeuren. Dan vallen ook de
definitieve besluiten over financiering en risicoverdeling. De eerste
tram gaat volgens plan in 2014 rijden.
Afspraken over financiering en risico's
Met het gehele plan, getiteld Sporen naar de toekomst, is tot 2020 een
investeringsbedrag gemoeid van ruim 700 miljoen euro. Over de dekking
ervan hebben gemeente en provincie Groningen de afgelopen maanden
intensief overlegd. Een bedrag van 558 miljoen was al eerder
beschikbaar uit gelden van de gemeente en de provincie Groningen en de
Regio Groningen - Assen. Van het resterende bedrag nemen de gemeente
en de provincie het overgrote deel voor hun rekening. Met de regionale
partners wordt nog gesproken over een extra bijdrage. Gemeente en
provincie verwachten bovendien geld te kunnen besparen op de
aanbesteding.
Bijzondere aandacht hebben de partijen besteed aan de verdeling van de
financiële risico's van het project. Resultaat daarvan is dat de
gemeente verantwoordelijk is voor de risico's van de aanleg van de
tramlijnen binnen de gemeentegrenzen. De provincie Groningen neemt de
verantwoordelijkheid voor de maatregelen aan het spoor voor haar
rekening. Naar de precieze gevolgen voor de exploitatie van het
openbaar vervoer wordt nog nader onderzoek gedaan.
Alle ins en outs van de plannen zijn te raadplegen op
www.regiotram.nl.
Regio Groningen - Assen investeert 700 miljoen in trein en tram
Voorkeurstrace met haltes
12 februari 2009
Provincie Groningen