Provincie Groningen

trein en tram Regio Groningen - Assen investeert 700 miljoen in trein en tram 12 februari 2009

Stad Groningen krijgt trams naar Grote Markt/Zernike en UMCG/Kardinge

De Regio Groningen - Assen krijgt voor 2020 twee tramlijnen, als onderdeel van een sterk verbeterd stelsel van regionaal railvervoer. Het tracé van Lijn 1 loopt van het Groninger Hoofdstation door de binnenstad, via de Grote Markt, naar Zernike, het centrum voor hbo en universiteit aan de noordkant van de stad. Lijn 2 verbindt het Hoofdstation met het Universitair Medisch Centrum (UMCG) en sport- en recreatiegebied Kardinge. De komende jaren gaan er daarnaast meer treinen rijden tussen Assen en Groningen en Groningen en Leeuwarden.

Het plan hiervoor is vandaag gepresenteerd door Burgemeester en wethouders van de gemeente Groningen en Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen. Het is opgesteld in opdracht van de twaalf gemeenten en twee provincies die samenwerken in de Regio Groningen - Assen.

Tram naar UMCG
De eerste schetsen voor het tracé van Lijn 1 tussen Hoofdstation Groningen en Zernike zijn in mei 2008 gepresenteerd. Nader onderzoek én een uitvoerige maatschappelijke discussie hebben geresulteerd in het plan om meteen na de eerste tramlijn een tweede aan te leggen, die ook het Universitair Medisch Centrum Groningen aandoet. Het UMCG heeft daar met klem om gevraagd. De bereikbaarheid van het UMCG is problematisch, met dagelijks meer dan 13.000 bezoekers uit de hele regio. Het tracé van de tram van Hoofdstation naar UMCG en Kardinge is nog niet bekend. Daar wordt in de loop van 2009 onderzoek naar gedaan. Inwoners en betrokken organisaties zullen daar nauw bij worden betrokken. Duidelijk is al wel dat de tram dicht langs, of in de buurt van het Oosterhamriktracé zal lopen, de huidige busbaan naar het sport- en recreatiegebied Kardinge.

Meer treinen
De Regio Groningen - Assen investeert de komende jaren fors in betere verbindingen tussen de stad Groningen en het omringende gebied. Er dreigt zonder ingrijpen een verkeersinfarct van randstedelijke allure, door de sterke toename van het autoverkeer. Door meer treinen te laten rijden en RegioTramlijnen aan te leggen, willen de bestuurders dit infarct voorkomen en het open landschap van Drenthe en Groningen behouden.

Tot nu toe hebben treinen uit alle windrichtingen Groningen als eindstation. Dat verandert de komende jaren. Tussen Noord- en Oost-Groningen gaan rechtstreekse treinen rijden, via Hoofdstation Groningen. Ook komen er rechtstreekse verbindingen tussen Assen en Leeuwarden, met nieuwe stations in Assen-Noord en Assen-Zuid. Tussen Assen en Groningen gaan vanaf 2012 meer treinen rijden: vier in plaats van drie per uur. Na 2015 gebeurt dat ook tussen Groningen en Leeuwarden.

De regio wil de groei van het autoverkeer afremmen en streeft tot 2020 naar een verdubbeling van het aantal reizigers met openbaar vervoer. Door uitbreiding van de P&R-voorzieningen aan de rand van de stad Groningen worden automobilisten aangemoedigd hun auto te laten staan en verder te reizen met bus, trein of tram. Tot 2020 rijden de trams alleen binnen de gemeente Groningen, daarna ook naar omringende plaatsen, in een straal van zo'n vijftien kilometer rond de stad Groningen.

Tracé door binnenstad
Voor Lijn 1 naar Zernike zijn drie tracés tegen elkaar afgewogen. Op grond van zorgvuldig onderzoek kiezen GS en B&W voor het tracé door de binnenstad: door de Oosterstraat en over de Grote Markt. Twee alternatieve tracés zijn daarbij afgevallen. In het gekozen tracé is een suggestie verwerkt die inwoners hebben gedaan in het voorjaar van 2008: een dubbele trambaan over de Maagdenbrug, de Turfsingel en het Boterdiep.
De keuze voor een tracé door de binnenstad kan rekenen op de steun van binnenstadsondernemers, blijkt uit onderzoeken van Hanzehogeschool en Rijksuniversiteit Groningen. Ook bij de inwoners van Groningen is een tracé door de binnenstad favoriet, zo bleek dit voorjaar uit een enquête van het Dagblad van het Noorden. Op 23 februari start de officiële inspraakperiode over het tracé van Lijn 1. Uiteindelijk stellen de Gemeenteraad en Provinciale Staten van Groningen dit tracé vast. Dat zal in mei of juni 2009 gebeuren. Dan vallen ook de definitieve besluiten over financiering en risicoverdeling. De eerste tram gaat volgens plan in 2014 rijden.

Afspraken over financiering en risico's
Met het gehele plan, getiteld Sporen naar de toekomst, is tot 2020 een investeringsbedrag gemoeid van ruim 700 miljoen euro. Over de dekking ervan hebben gemeente en provincie Groningen de afgelopen maanden intensief overlegd. Een bedrag van 558 miljoen was al eerder beschikbaar uit gelden van de gemeente en de provincie Groningen en de Regio Groningen - Assen. Van het resterende bedrag nemen de gemeente en de provincie het overgrote deel voor hun rekening. Met de regionale partners wordt nog gesproken over een extra bijdrage. Gemeente en provincie verwachten bovendien geld te kunnen besparen op de aanbesteding.

Bijzondere aandacht hebben de partijen besteed aan de verdeling van de financiële risico's van het project. Resultaat daarvan is dat de gemeente verantwoordelijk is voor de risico's van de aanleg van de tramlijnen binnen de gemeentegrenzen. De provincie Groningen neemt de verantwoordelijkheid voor de maatregelen aan het spoor voor haar rekening. Naar de precieze gevolgen voor de exploitatie van het openbaar vervoer wordt nog nader onderzoek gedaan.

Alle ins en outs van de plannen zijn te raadplegen op www.regiotram.nl.

Regio Groningen - Assen investeert 700 miljoen in trein en tram

Voorkeurstrace met haltes

12 februari 2009