Gemeente Haren

30km, wat zijn de regels?

Nog steeds veel onduidelijkheid over 30km gebieden

12/02/2009

Zone 30

Regelmatig bereiken ons vragen over bepaalde verkeerssituaties in de gemeente. Vooral wat betreft 30km gebieden. Onduidelijkheid bestaat over het toepassen van de verkeersregels. Ook krijgen we klachten over te hoge snelheden. Daarom nogmaals in het kort het doel van deze maatregel en het gewenste gedrag in deze zogenaamde verblijfsgebieden (30- en 60km gebieden).

Sinds 1999 mag je op de meeste wegen in Haren binnen de bebouwde kom niet harder rijden dan 30 km per uur. Buiten de bebouwde kom geldt vrijwel overal een maximum van 60 km per uur. Een belangrijke maatregel binnen een 30km gebied is het opheffen van voorrangssituaties. Alle kruisingen zijn gelijkwaardig en verkeer van rechts heeft voorrang. Dit geldt sinds enkele jaren ook voor de (brom)fietser. Naast het opheffen van de voorrang is op een aantal plaatsen de weg aangepast, zoals verhoogde kruisingen en profielversmalling. Fietspaden zijn er niet en dus rijdt de fietser samen op met het autoverkeer. Alle genoemde inrichtingsmaatregelen zijn gebaseerd op de landelijke richtlijnen van Duurzaam Veilig en worden vrijwel overal in Nederland toegepast.

"Niemand houdt zich aan de maximum snelheid en er wordt geen voorrang verleend aan verkeer van rechts" is een vaak gehoorde klacht. Dit kan te maken hebben met de inrichting, maar vaak is dit toe te rekenen aan het niet goed toepassen van de verkeersregels. Het mag duidelijk zijn, dat op een kruising, waar geen borden en geen haaientanden zijn aangebracht en die niet oogt als een uitrit, aan alle verkeer van rechts voorrang moet worden verleend. Gele borden met de tekst `Let op rechts heeft voorrang' plaatsen wij bij hoge uitzondering en hebben een tijdelijk karakter. Een belangrijke stelregel bij gelijkwaardige kruisingen is, dat je voorrang moet krijgen en niet nemen.

Dat er op bepaalde trajecten nog te veel automobilisten harder rijden dan toegestaan valt niet te ontkennen. Onderzoek heeft dit ook aangetoond. Toch wordt er in het algemeen langzamer gereden dan voorheen. Met als resultaat, dat het aantal verkeersongevallen de laatste jaren behoorlijk is afgenomen.

Hier en daar zal best nog wat verbeterd kunnen worden en daar zullen we de komende jaren ook aan werken. De resultaten geven ons echter alle reden het ingezette beleid voort te zetten. Dit doen wij nu onder de noemer: Shared Space. Deze aanpak gaat een stapje verder dan Duurzaam Veilig. Shared Space gaat er vanuit dat alle verkeersdeelnemers zoveel mogelijk gebruik maken van dezelfde beschikbare openbare ruimte. Het motto daarbij is: wees geen individu in het verkeer, maar heb oog voor elkaar. Wij doen ons uiterste best de weg zodanig in te richten, dat duidelijk is, wat van de verkeersdeelnemer wordt verwacht en wat de regels zijn. Maar voor een optimale verkeersveiligheid doen wij vooral een beroep op de weggebruiker zelf. Kennis, gedrag en discipline zijn in het verkeer onontbeerlijk.