Gemeente Breda

Verkeersveiligheid in Breda neemt nog steeds toe

Klik hier voor vergroting.

KruispuntVerkeerslichten_kln.GIF

Uit de Verkeersmonitor 2007 blijkt dat de verkeersveiligheid in Breda nog steeds toeneemt.

Vóór 2005 lag het aantal ongevallen steeds boven de 2.000; in 2007 was dit gedaald tot circa 1.530.

Jaarlijks wordt de intensiteit van het auto- en fietsverkeer op de hoofdwegen geregistreerd. Ook wordt bijgehouden wat de ontwikkelingen zijn op het gebied van verkeersveiligheid en het openbaar vervoer. Deze gegevens bij elkaar vormen de input voor het verkeersbeleid van de komende jaren. Voor de gegevens over ongevallen in de Verkeersmonitor is de gemeente afhankelijk van landelijke cijfers. Die werden in het afgelopen najaar aangeleverd, vandaar dat de Verkeersmonitor 2007 nu pas vastgesteld kon worden.

Verkeersveiligheid

Hoewel de verkeersveiligheid toeneemt, is het aantal ziekenhuisgewonden sterk gestegen als gevolg van een forse toename van het aantal gevallen van geen voorrang geven of door rood licht rijden. Het aantal dodelijke slachtoffers blijft zoals ook in voorgaande jaren onder de norm van acht doden per jaar.

Het aantal `black spots' (kruispunten waar veel ongelukken gebeuren) is de afgelopen jaren afgenomen van 14 tot 5. Tussen 2006 en 2007 zijn er drie van die vijf aangepakt, maar kwamen er ook weer drie andere bij. Alle huidige blackspots pakt de gemeente in 2009 aan.

Auto- en fietsgebruik

De verkeersmonitor geeft niet alleen inzicht in de verkeersveiligheid, maar ook in het gebruik van verschillende vervoermiddelen. Zo blijkt uit de cijfers een toename van 3,5 % van het autogebruik op de wegen rondom Breda. Op de stadsontsluitingswegen is het autoverkeer van 2006 tot 2007 toegenomen met 2,5 %. Vergeleken met de toename van het autobezit is de stijging minder dan verwacht.

Het fietsverkeer wordt op maar twee wegen in Breda permanent gemeten, maar het blijkt dat dit te weinig is. Wethouder Willems: "De cijfers die uit de metingen komen laten een lichte teruggang zien, terwijl het aantal fietsen in stallingen juist toeneemt en ook gegevens uit de Burgerenquête wat anders aangeven. We gaan daarom wellicht het aantal meetpunten van fietsverkeer uitbreiden om betere conclusies te kunnen trekken."

Busvervoer

Uit de cijfers van het busvervoer in Breda kunnen geen goede conclusies getrokken worden. Door een wijziging in het registratiesysteem van buspassagiers kunnen de cijfers van 2007 niet vergeleken worden met die van de jaren ervoor. De gemeente blijft bij de provincie aandringen op een verbeterd monitorsysteem voor het stads- en streekvervoer.

Breda, 12 februari 2009