Gemeente Leeuwarden

Werken en leren in zakelijke dienstverlening

Perspectief voor 44 uitkeringsgerechtigden van de gemeente Leeuwarden en de gemeente Boarnsterhim

Het blijkt lastig om uitkeringsgerechtigden te enthousiasmeren voor de vele vacatures in de contactcenterbranche. Aanleiding voor gemeente Leeuwarden om samen met het UWV Werkbedrijf daar iets aan te gaan doen. Het aanbod richting een deel van de uitkeringsgerechtigden is dat zij een beroepsbegeleidend jaarcontract kunnen krijgen: vier dagen werken en één dag doorbetaald leren.

Doel: in één jaar het diploma MBO zakelijke dienstverlening halen (niveau 2); dit is een startkwalificatie. Wanneer zij aansluitend verlenging krijgen van hun jaarcontract of een nieuwe werkgever vinden in de zakelijke dienstverlening dan zorgt gemeente Leeuwarden ook voor de vervolgopleiding MBO (niveau 3).

De gemeenteraad van Leeuwarden heeft onlangs een beleidsuitgangspunt geformuleerd dat twee jaar uitkeringsonafhankelijk duurzame uitstroom betekent. Dit project geeft daar invulling aan.

Partners in dit project:

Gemeente Leeuwarden: als subsidieverlener aan deze banen. Het vacatureteam van de Werkacademie van de gemeente Leeuwarden heeft dit plan ontwikkeld en partners bij elkaar gebracht. De gemeente Leeuwarden verleent tevens subsidie aan deze banen. De jobcoaches van het vacatureteam ondersteunen de deelnemers in zaken als het regelen van kinderopvang, werktempo, werken in teamverband, maar ook het vinden van een vervolgcontract.

UWV Werkbedrijf: (voorheen CWI): heeft marktonderzoek gedaan in de branche, heeft veel kennis van de markt en werft samen met de gemeente de kandidaten.

Detawerk: verzorgt de basisopleiding en zijn de werkgever. Detawerk detacheert de deelnemers bij de contactcentra.

Friesland college: verzorgt de opleidingen en studiebegeleiding van de deelnemers.

De markt:

In Leeuwarden zijn veel contactcenters; in Friesland zijn ruim 3000 werkplekken (bron: Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij). Vacatures worden veelal vervuld door uitzendbureaus. Marktonderzoek leert dat er in Friesland in 2009 ruim 1500 vacatures verwacht worden.

Inhouse en facilitaire contactcenters: er is een groot verschil tussen 'inhouse' en 'facilitaire' contactcenters:

Inhouse: gericht op de eigen klantenservice van organisaties. Ook gemeente Leeuwarden heeft een contactcenter, waar de mensen professioneel getraind zijn om waar mogelijk vragen te beantwoorden en waar nodig door te verbinden.

Facilitaire contactcenters: verzorgen klantcontacten in de vorm van fondsenwerving, verkoop, reserveringen of marktonderzoek. In Leeuwarden zijn ruim tweederde van contactcenters actief als inhouse contactcenter.

Vraag naar opgeleide werknemers in contactcenters:

Contactcenters zijn een belangrijke onderdeel van de klantcontacten van opdrachtgevers. Daarom worden hoge eisen gesteld aan de medewerkers; het vraagt continue opleiding om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen. Er is daarom behoefte om werknemers te binden.

Droombaan in de zakelijke dienstverlening?

Veel werkzoekenden geven aan licht administratief werk te willen en dromen van een baan als bijvoorbeeld telefoniste/receptioniste. Deze banen zijn echter bijna volledig overgenomen door contactcenters. Het administratieve werk dat organisaties zelf blijven doen zijn zwaardere functies als bijvoorbeeld managementassistent en stellen hogere eisen aan werkervaring en aan opleiding.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Arie van der Steen, werkmakelaar Vacatureteam, gemeente Leeuwarden, telefoon (058) 233 61 80 e-mail avdsteen@leeuwarden.nl.

Bijlage: vacaturetekst werving kandidaten

Ben je inwoner van Leeuwarden of Boarnsterhim met . een wwb-uitkering of
. heb je maximaal 3 maanden w.w. rechten of . ben je niet uitkeringsgerechtigd (nug-ger) en

wil je werken en leren in de zakelijke dienstverlening?

.Dan hebben we een jaarcontract voor je als helpdeskmedewerker. Je werkt 4 dagen per week en 1 dag per week volg je de MBO opleiding zakelijke dienstverlening niveau 2 bij het Friesland College. Voor deelnemers die aan het einde van het jaarcontract verlenging krijgen of zelf een andere baan vinden, verzorgen wij desgewenst zelfs de vervolgopleiding niveau 3 (*) .

Wij zoeken gemotiveerde teamspelers die zich goed in taal en schrift kunnen uitdrukken en fulltime beschikbaar zijn.

Je krijgt een jaarcontract bij Detawerk. Hier krijg je eerst 6 weken een inspirerende basisopleiding helpdeskmedewerker. Tijdens deze opleiding maak je samen met je trainer een keuze bij welk contactcenter in Leeuwarden je gaat leren en werken. In een contactcenter werk je voor een bedrijf. Deze opdrachtgever leer je eerst kennen met een producttraining. Daarnaast leer je hoe je jouw taken uit moet voeren. Na deze producttraining start je gedurende één dag per week bij het Friesland College met de opleiding zakelijke dienstverlening.

Door je werkervaring en diploma zijn er mogelijkheden om door te stromen naar.

Helpdeskmedewerker
Klantadviseur
Verkoopadviseur
Telefonist(e)
Receptionist(e)
Secretaresse
Office assistent
Management assistent(e)

Meld je aan door het interesseformulier met je C.V. af te geven aan je casemanager of te mailen naar vacatureteam@leeuwarden.nl

De sluitingsdatum voor de eerste groep is 20 februari aanstaande.

(*) Vraag naar de voorwaarden


---- --