Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Radiocampagne Wakker Dier versus mediacampagne C1000:

DIEREN BETALEN DE PRIJS BIJ C1000

Amsterdam 12 februari 2009; Wakker Dier start vandaag met radiospots tegen de kiloknallers bij C1000. Wakker Dier voert op deze manier campagne tegen de prijzenslag die C1000 deze weken voert met vlees. De lage prijzen zijn een doorn in het oog van Wakker Dier. "Met tweeëneenhalve euro voor een kilo varkensvlees snapt iedereen dat er geen geld over blijft voor stro, een modderpoel of bewegingsruimte. Biologisch vlees is niet te duur: bio-industrievlees is te goedkoop en de dieren betalen de prijs," aldus woordvoerder Hanneke van Ormondt. Wakker Dier roept op haar eigen site consumenten op om 'wijzer te zijn dan de winkel' en geen kiloknallers te kopen.

Kiloknallers haaks op overheidsbeleid

Gisteren nog werd de Monitor Duurzaam Nederland 2009 aangeboden. Hierin stellen wetenschappers van planbureaus CPB, SCP en PBL en van het Centraal Bureau voor de Statistiek, dat minder vlees eten een maatregel is om de achteruitgang van het aantal dier­en- en plantensoorten (biodiversiteit) te stoppen. Ook kan het eten van minder vlees helpen om negatieve gevolgen van kli­maatverandering tegen gaan.

Ministers Jac­queline Cramer (Vrom) en Bert Koenders (Ontwikkelingssamen­werking) onder­strepen beiden het belang van minder vlees eten, maar willen echter niet voorschrijven wat de burger moet eten. Wakker Dier: "Wat de overheid wél kan doen, is paal en perk stellen aan het stunten met vleesprijzen. Dat is namelijk niets meer dan platte reclame om de consument meer vlees te laten eten - ten koste van dierenwelzijn."


- einde persbericht -