Consumentenbond


---

12 februari 2009

Onderhandelingen reclamecode kidsmarketing mislukt

De onderhandelingen tussen de Consumentenbond en de levensmiddelenindustrie over een nieuwe reclamecode zijn mislukt. Breekpunt is de leeftijdsgrens op reclame voor ongezonde producten zoals bijvoorbeeld snoep, chips, koek en ijs. Nu de weg van zelfregulering doodloopt, ligt de bal weer bij de overheid. De bond wil dat de ministers Klink en Rouvoet ervoor zorgen dat er alsnog een wettelijk verbod komt op reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen tot 12 jaar. Het zou goed zijn als dat wordt opgenomen in de nota Overgewicht, die binnenkort verschijnt.

Overgewicht bij kinderen is een groot probleem. Steeds meer kinderen zijn te dik en dat heeft ook op latere leeftijd gevolgen voor de gezondheid. Daarom pleit de Consumentenbond er al jaren voor dat fabrikanten stoppen met reclames voor calorierijke en nutriëntarme producten die gericht zijn op kinderen tot 12 jaar. Uit onderzoek blijkt dat kinderen pas vanaf 12 jaar de ware aard van reclame en andere marketingacties goed kunnen doorgronden. De levensmiddelenindustrie onderschat de problematiek en wil niet verder gaan dan een leeftijdsgrens van 7 jaar.

Verantwoordelijkheid

Los van de stukgelopen onderhandelingen over een nieuwe reclamecode hebben elf grote fabrikanten (waaronder Coca Cola, Mars, Danone, Kellogg's en Unilever) inmiddels zelf hun verantwoordelijkheid genomen en afgesproken dat ze stoppen met marketingactiviteiten voor ongezonde producten gericht op kinderen onder de 12.

Lees hier de brief aan minister Klink (pdf)