Consumentenbond
---
12 februari 2009
Onderhandelingen reclamecode kidsmarketing mislukt
De onderhandelingen tussen de Consumentenbond en de
levensmiddelenindustrie over een nieuwe reclamecode zijn mislukt.
Breekpunt is de leeftijdsgrens op reclame voor ongezonde producten
zoals bijvoorbeeld snoep, chips, koek en ijs. Nu de weg van
zelfregulering doodloopt, ligt de bal weer bij de overheid. De bond
wil dat de ministers Klink en Rouvoet ervoor zorgen dat er alsnog een
wettelijk verbod komt op reclame voor ongezonde producten gericht op
kinderen tot 12 jaar. Het zou goed zijn als dat wordt opgenomen in de
nota Overgewicht, die binnenkort verschijnt.
Overgewicht bij kinderen is een groot probleem. Steeds meer kinderen
zijn te dik en dat heeft ook op latere leeftijd gevolgen voor de
gezondheid. Daarom pleit de Consumentenbond er al jaren voor dat
fabrikanten stoppen met reclames voor calorierijke en nutriëntarme
producten die gericht zijn op kinderen tot 12 jaar. Uit onderzoek
blijkt dat kinderen pas vanaf 12 jaar de ware aard van reclame en
andere marketingacties goed kunnen doorgronden. De
levensmiddelenindustrie onderschat de problematiek en wil niet verder
gaan dan een leeftijdsgrens van 7 jaar.
Verantwoordelijkheid
Los van de stukgelopen onderhandelingen over een nieuwe reclamecode
hebben elf grote fabrikanten (waaronder Coca Cola, Mars, Danone,
Kellogg's en Unilever) inmiddels zelf hun verantwoordelijkheid genomen
en afgesproken dat ze stoppen met marketingactiviteiten voor ongezonde
producten gericht op kinderen onder de 12.
Lees hier de brief aan minister Klink (pdf)