Universiteit Maastricht


Promotie Dhr. Ibrahim Semih Akcomak
in de Faculteit der Economische Wetenschappen & Bedrijfskunde.
Promotor: prof.dr. P. Mohnen; co-promotor: dr. B.J. ter Weel, CPB UM. Titel: "The Impact of Social Capital on Economic and Social Outcomes".


Donderdag 12 februari 2009, 14.00 uur

Onderzoekers hebben het concept van sociaal kapitaal gebruikt om diverse associaties met socio-economische resultaten te verklaren. Twee belangrijke aspecten zijn daarbij echter grotendeels veronachtzaamd: (i) wat sociaal kapitaal vormt, en (ii) hoe sociaal kapitaal resultaten beïnvloedt. Dit onderzoek diept deze relatief onderbelichte aspecten uit. Op de eerste plaats, door het terugbrengen van de transactiekosten, zoals kosten voor controle, het creëren van nieuwe vormen van informatie-uitwisseling en het beïnvloeden (reguleren van egoïstisch) gedrag door normen, leidt hoger sociaal kapitaal tot innovatie. Op de tweede plaats ontwikkelen we een relatief originele manier om sociaal kapitaal te meten en gebruiken we deze nieuwe indicatoren om geografische verschillen in misdaadcijfers van Nederland te verklaren. Ten derde zijn instellingen belangrijk voor het vormgeven van sociaal kapitaal. Goed `sociaal kapitaal' wordt gevormd in geografische gebieden waar de macht van de hoogste leidinggevende beperkt is, waar het onderwijsniveau hoog is, waar universiteiten bestaan als bronnen van cultuur en waar de bevolking minder heterogeen zijn.

De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.