EMBARGO TOT 12:30 UUR
Utrecht, 11-02-2009
Docententeams hebben nog te weinig te zeggen bij invoering cgo
Inspraak docenten verkleint risico's competentieleren
Leraren in het mbo (middelbaar beroepsonderwijs) hebben te weinig vertrouwen in de wijze van invoering van het competentiegericht onderwijs (cgo) in 2010. Hoewel 60% voorstander is van het concept, vindt 70% de eigen school nog niet klaar voor een succesvolle invoering ervan. Dat blijkt uit onderzoek van de Algemene Onderwijsbond (AOb). Ook uit de onderzoeken die de Tweede Kamer vandaag presenteert blijkt dat het ontbreekt aan draagvlak bij de professionals. Verder zijn er te weinig garanties dat het geld dat voor de uitvoering bestemd is, daar ook daadwerkelijk terecht komt. AOb-bestuurder Gerrit Stemerding: "Uit alles blijkt dat het terecht is dat de staatssecretaris de regie heeft teruggenomen. Maar competentieleren kan alleen slagen als docententeams beslissen over hoe het wordt uitgevoerd."
De AOb wil wettelijk geregeld zien dat docententeams een doorslaggevende stem krijgen bij de invoering. Op roc's heerst op dit moment volgens 79% van de mbo-docenten een top down-cultuur. 61% Heeft geen vertrouwen in het eigen college van bestuur. Om deze onderwijshervorming succesvol te laten zijn, is draagvlak bij de uitvoerders de belangrijkste voorwaarde. Teams moeten zelf kunnen beslissen welke aanpak nodig is om aan te sluiten bij het specifieke niveau van hun leerlingen. Zij bepalen dus de wijze waarop het onderwijs wordt gegeven. Zo'n gerichte aanpak vereist wel voldoende budget. De overheid moet als geldverstrekker daarom in regelgeving vastleggen dat geld voor de uitvoering daar ook daadwerkelijk voor wordt gebruikt.
Competentiegericht opleiden legt veel verantwoordelijkheid bij de professionals zelf. Docententeams kunnen deze verantwoordelijkheid uitstekend dragen. Genoeg eigen regelruimte en middelen voor de invoering verkleinen de kloof tussen personeel en management. Voldoende budget en tijd om de kennis, expertise en ervaring van het personeel op peil te houden ontbreken nu vaak. De onderwijsbond vraagt daarom extra aandacht voor de verdeling van het werk en de kwaliteit van de uitvoering. Goed competentiegericht onderwijs vereist dat er voldoende docenten kunnen worden ingezet, die ook een reëel deel van hun weektaak kunnen besteden aan voorbereiding, nazorg en professionalisering.
Essentieel is dat opleidingen op een kleinschalige manier zijn georganiseerd. Persoonlijke aandacht, passend onderwijs en begeleiding op maat zijn pas mogelijk als iedereen elkaar kent. De AOb vraagt de overheid daarom in wetgeving vast te leggen dat er sprake is van overzichtelijke eenheden waar de menselijke maat centraal staat.
Het gehele onderzoek van de AOb staat op: http://www.aob.nl/i.aspx?p=b&m=&a=7286.
---- --
Algemene Onderwijsbond