Hilversum, 11 februari 2009
Persbericht:
Versterkingen bij Indies Entertainment Group
De Indies Entertainment Groep heeft een belangrijke stap gezet in haar streven naar een toppositie binnen de markt van filmdistributeurs. Het bedrijf haalde twee nieuwe managers binnen die beiden een uitgebreid palmares in de film- en entertainmentwereld hebben opgebouwd. Marcel van Berkel is onlangs benoemd tot algemeen directeur van de Indies Entertainment Group. Per 1 maart zal Erik Schuit het team van Indies versterken als Head of TV sales. Hij vervangt daarmee de oprichtster van Indies TV, Herma Kok. Ook Hester Aalberts heeft besloten Indies te verlaten. Hiermee wordt Schuit het nieuwe gezicht van deze afdeling.
De komst van Van Berkel en Schuit is gericht op vernieuwing van de businessstrategie zodat beter kan worden ingesprongen op de veranderende dynamiek in de entertainmentmarkt. Daarnaast zal Indies zich veel meer gaan richten op nieuwe businessconcepten (on demand services, online distributie) en bijbehorende marketingactiviteiten.
Ook de in 2007 opgestarte samenwerking met European Film Partners, een joint venture van de Hunter Media Group waar Indies deel van uitmaakt, zal worden geïntensiveerd. EFP heeft het afgelopen jaar meer dan 30 films aangekocht waarvan er in 2009 minimaal 12 zullen worden uitgebracht in de Nederlandse en Belgische bioscopen. Indies zal veel van deze films uitbrengen op DVD en Blu-ray. Daarnaast worden ze beschikbaar gesteld aan televisiestations in de Benelux . Van Berkel en Schuit zullen samen met EFP werken aan de verbreding van het acquisitieprogramma (met name documentaires, special interest en family entertainment).
Marcel van Berkel was van 1999 tot 2005 Managing Director van Universal Pictures Benelux en daarvoor 8 jaar financieel directeur van Universal Pictures, Polygram Filmed Entertainment en Meteor Film. Onder zijn leiding werd Universal Pictures Benelux marktleider.
Erik Schuit was Head of Distribution bij Off the Fence, tv-producent en distributeur van met name non-fictieprogramma's voor de internationale markt. In die functie was hij naast de aansturing van het distributieteam verantwoordelijk voor sales aan ondermeer de Benelux, Scandinavië, National Geographic, en Discovery. Bij UPC Programming (2000-2003) werkte hij als Acquisitions Executive waar hij medeverantwoordelijk was voor het aankoopbeleid van de Pan-Europese themakanalen. De basis voor zijn carrière werd gelegd bij de AVRO (1990-2000). Hier was hij achtereenvolgens Editor Programma-aankoop, Inkoper Films en Series en Projectleider AVRO Internet.
EINDE PERSBERICHT