Kick-off bijeenkomst Spoedaanpak wegen
Toespraak | 11-02-2009 | Den Haag | Minister Camiel Eurings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Geweldig dat jullie hier zijn.
Wij zijn een divers gezelschap.
Ik zie hier mensen uit de bouwketen, de beleidskantoren en de
bestuurskamers.
Maar waar we ook werken en wie we ook zijn: we vormen één team, met
één missie. Er rust op onze schouders een bijzonder uitdagende taak.
Een taak die het uiterste zal vragen van ons allemaal. Individueel èn
als ploeg. Daarom is het goed om vandaag bij elkaar te komen. Om
elkaar recht in de ogen te kijken. Om onze strategie te bespreken. Om
ervaringen uit te wisselen. En - in mijn geval - om vertrouwen uit te
spreken in jullie professionaliteit en jullie inzet.
Wij weten allemaal wat er op het spel staat. Voor het einde van deze
kabinetsperiode - dus in 2011 - willen we tien hardnekkige knelpunten
op de weg hebben opgelost. En bij nog eens twintig projecten moet de
spa de grond in zijn gegaan. Dertig projecten vallen onder de
Spoedaanpak. Bij alle dertig willen we concrete actie. Dat zijn harde
doelen.
Wij gaan samen laten zien dat het anders kan en anders moet in
Nederland. Sneller en beter. Dat is moeilijk. Dat gaat tegen de
heersende cultuur in. Een cultuur met ellenlange procedures. Met
stroperigheid. Met bestuurslagen en regio's die langs elkaar heen
werken. Met eindeloos getouwtrek en het steeds weer opnieuw terugkomen
op genomen besluiten. Met onduidelijkheid over meetmethoden en
onderzoeksgegevens.
U kunt daar over meepraten. Er zijn hier mensen die hebben meegemaakt
dat hun project tot zeven keer toe werd stilgelegd als gevolg van
nieuwe berekeningen. Dat is frustrerend. Niet alleen voor ons, maar
vooral voor de automobilist die jaar in jaar uit in de file blijft
staan.
Dáárom heb ik het wetsvoorstel Versnelling Besluitvorming Wegprojecten
ingediend. Om eindelijk vaart te kunnen maken met dertig urgente
wegprojecten waar al jarenlang geen beweging meer in zat.
Het kostte de nodige overtuigingskracht de Tweede Kamer mee te krijgen
in onze plannen. Maar toch is dat vorige maand gelukt. Uiteindelijk
was er zeer brede steun voor de Spoedaanpak. En ik heb er vertrouwen
in dat we in maart ook de Eerste Kamer kunnen overtuigen.
Ik weet dat u allemaal al hard aan de slag bent en zoekt naar manieren
om projecten sneller en beter te realiseren. Dat zie en hoor ik
tijdens werkbezoeken.
Vorig jaar bijvoorbeeld, bij de opening van het nieuwe kruispunt op de
N50 bij Kampen. Rijkswaterstaat betrok automobilisten actief bij het
hele proces en vroeg hun mee te denken over oplossingen. Dat leverde
een uitstekend resultaat op.
Ik zag het deze week ook bij de opening van de N31 bij Harlingen. Een
project waar normaal minstens elf jaar voor staat, werd binnen acht
jaar gerealiseerd. Onder meer door in een vroeg stadium met de
aanbesteding te starten en optimaal gebruik te maken van input uit de
markt. Prima!
Ik denk ook aan het project A12 Woerden-Gouda, waar de projectmanager
en de verkeersmanager hun nek hebben uitgestoken en samen een voorstel
hebben ontwikkeld om het totale project met één jaar te versnellen.
Dat is puzzelen en schuiven, oplossingen bedenken, en een beetje
risico durven nemen. En dat heeft effect.
De ANWB en andere organisaties zoeken regelmatig de media op om te
pleiten voor een nog snellere uitvoering. We zullen dus goed moeten
communiceren over versnellingsacties zoals bij de A12 Woerden-Gouda en
duidelijk maken wat er allemaal gebeurt. We hoeven de kaas niet van
ons brood te laten eten.
Ik weet dat er veel van u allemaal gevraagd wordt. Het valt niet
altijd mee. Ik besef heel goed dat de Spoedaanpak druk oplevert. Niet
alleen voor u, maar voor de hele RWS-organisatie. Ook heel veel mensen
die er vandaag niet bij zijn, dragen direct of indirect bij aan het
succes van de Spoedaanpak.
We liggen nogal eens onder vuur, ook in de media. We worden kritisch
gevolgd bij alles wat we doen. Dat kan ook bijna niet anders. Het
merendeel van de Nederlanders heeft dagelijks met ons te maken en dus
heeft iedereen een mening over ons. Er hoeft maar iets kleins mis te
gaan of we krijgen het te horen.
Toch vind ik dat we de afgelopen jaren een indrukwekkende omslag
hebben gemaakt. En Rijkswaterstaat heeft daarbij een cruciale rol
gespeeld. Ik merk dat de waardering van onze maatschappelijke partners
groeit.
We zijn op de goede weg. Daarom heb ik er vertrouwen in dat we deze
Spoedaanpak-klus samen gaan klaren. Binnen korte tijd is
Rijkswaterstaat erin geslaagd de verschillende projectteams uitstekend
te bemensen. Op alle plekken zitten nu de juiste mensen. In de
organisatie zijn voorbereiding en uitvoering dichter bij elkaar
gebracht. We doen ervaring op met een nieuwe marktbenadering die
versnelling mogelijk maakt. We zijn er klaar voor.
Sterker nog: we zijn al begonnen. Eind vorig jaar heb ik voor vier
spoedaanpakprojecten al een ontwerpbesluit vastgesteld. De
projectteams verwerken nu de inspraakreacties. Ik hoop dat ik de
definitieve besluiten op korte termijn kan vaststellen.
Deze dertig projecten zijn nog maar het begin. We willen over de hele
linie sneller en beter gaan werken. Dat is echt broodnodig wil
Nederland aansluiting houden bij de internationale concurrentie.
Broodnodig óók om duurzame groei in de toekomst zeker te stellen.
Gebrek aan doorstroming is slecht voor het milieu, slecht voor onze
concurrentiepositie en slecht voor burgers en ondernemers. Een
handelsland als Nederland kàn gewoon niet zonder infrastructuur die
`state of the art' is. Ons werk is echt van fundamenteel belang voor
de toekomst van Nederland.
Natuurlijk is Nederland geen Shanghai of Dubai. Een complete
luchthaven in enkele jaren uit de grond stampen zonder oog voor de
omgeving, is hier geen optie. En dat is maar goed ook. Snelheid zal
altijd hand in hand moeten gaan met zorgvuldigheid.
Naar mijn overtuiging kàn dat ook. De commissie-Elverding heeft laten
zien hoe het sneller en beter kan. Bij Randstad Urgent brengen we het
al in de praktijk.
Dat vraagt wel het uiterste van ons allemaal. We verlaten de gebaande
paden en betreden nieuwe wegen. In feite zijn we pioniers. Niet alles
is bekend. Het terrein is nog niet compleet in kaart gebracht. De
TomTom laat ons soms in de steek. Nu komt het aan op ons
richtinggevoel en ons doorzettingsvermogen.
Dat is spannend. Het betekent dat we voortdurend alert moeten zijn.
Dat we vooruit moeten denken en ons oriënteren op onze omgeving. Er is
lef nodig.
En ja, dat levert risico's op.
Ik vraag niet van u dat u onfeilbaar bent. We blijven tenslotte
allemaal mensen.
Ik vraag wèl van u dat u met elkaar méé denkt en optimaal samen werkt.
En dat u kritisch bent en tijdig aan de bel trekt als zich problemen
voordoen bij uw project. Openheid is cruciaal. Uw zorgen zijn mijn
zorgen. Uw risico's zijn mijn risico's. We doen het samen. Ik hoor het
graag van u als er knelpunten opdoemen of als u suggesties heeft hoe
we dingen nog beter kunnen doen. Soms zullen we lastige keuzes moeten
maken. Soms zullen we extra zeilen bij moeten zetten. Iedereen zal
voluit aan de bak moeten.
Ik vraag ook van u dat u onderling goed contact houdt. En leert van
elkaars ervaringen, zowel negatief als positief. Zodat we ook elkáár
sneller en beter maken.
Ik ben er trots op politiek leiding te mogen geven aan zo'n
fantastisch team van gedreven mensen.
We mogen allemaal trots zijn op de roemrijke historie van
Rijkswaterstaat. Deze organisatie heeft eerder voor grote opgaven
gestaan. En dan hoef ik niet eens zo ver terug te gaan als de
Deltawerken. Denk ook aan de Groot Onderhoud-operatie aan de
snelwegen, enkele jaren geleden. Meer dan 2200 kilometer snelweg
voorzagen we van nieuw asfalt en ondertussen bleef de file-overlast
beperkt. We voldeden ruimschoots aan de normen die met de Tweede Kamer
waren afgesproken en wisten de weggebruikers te vriend te houden. Dat
was een geweldige prestatie. Allemaal dankzij een goede planning,
heldere afspraken en een goede communicatie met de gebruikers.
Nu kunnen we opnieuw laten zien wat we waard zijn. Samen gaan we
bewijzen dat Nederland verder komt als we de bureaucratie doorbreken
en daadkracht tonen.
Onze planningen en kwaliteitseisen zijn ambitieus.
Maar zoals de Amerikanen zeggen: "When the going gets tough, the tough
get going".
We gaan er samen een succes van maken!
Dertig projecten. Eén team, één taak.
Dank jullie wel.
Verwante onderwerpen
* Aanleg en onderhoud wegen
* Minister
Ministerie van Verkeer en Waterstaat