Parlementair onderzoek ondersteunt competentiegericht mbo
11/02/2009 16:16
Colo, Samenwerkende Kenniscentra voor Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven
Uit het parlementair onderzoek 'Invoering competentiegerichte kwalificatiedossiers in het mbo' komt helder naar voren dat de nieuwe kwalificatiestructuur niet ter discussie staat. Het competentiegericht beroepsonderwijs kan op veel draagvlak bij docenten rekenen, maar de invoering ervan vraagt wel aandacht. Docenten hebben behoefte aan ondersteuning door kenniscentra. Aldus concludeert Colo op basis van de onderzoeken.
Colo brengt vervolgens de volgende nuances aan.
Competentiegerichte kwalificatiedossiers schrijven géén didactiek voor. De zorg om het behoud van vakkennis in het mbo bepaalt de huidige omvang van kwalificatiedossiers. Alternatieven om vakkennis te borgen worden verkend. Daarnaast zijn er goede aanknopingspunten om onnodige overlap in kwalificaties te verminderen. Partners uit beroepsonderwijs en bedrijfsleven moeten samen in gesprek om knelpunten bij de doorstroom naar het hbo weg te nemen. De competentiegerichte kwalificatiestructuur sluit prima aan bij het Europese kwalificatieraamwerk EQF. In vergelijking met de omringende landen doet Nederland het goed.
Kwalificatiedossiers schrijven géén didactiek voor
Kwalificaties beschrijven de eisen waaraan de beginnend beroepsbeoefenaar moet voldoen. Hoe een school ervoor zorgt dat leerlingen terecht hun diploma behalen, is de verantwoordelijkheid van de school. Welke didactische visie de school ook heeft: de kwalificaties zijn het ijkpunt voor diplomering. Doordat de kwalificaties allemaal in dezelfde competentietaal zijn beschreven, ontstaat één kwalificatiestructuur voor het hele mbo. Informatie over verschillende beroepen wordt op dezelfde manier zichtbaar.
Borging van vakkennis en vaardigheden in het mbo
De staatssecretaris van OCW en de Tweede Kamer maken zich zorgen over het behoud van vakkennis in het mbo. Daarom heeft Marja van Bijsterveldt besloten om kwalificatiedossiers in hun geheel vast te stellen. Hierdoor ontstaan soms omvangrijke dossiers die de succesvolle implementatie van het competentiegerichte onderwijs kunnen belemmeren. MBO Raad en Colo zoeken naar mogelijkheden om de wettelijke omvang van kwalificatiedossiers in te korten, zonder dat de aandacht voor vakkennis en vaardigheden verloren gaat.
Samenhang vergroten, onnodige overlap verminderen
Het aantal kwalificaties is geen belemmering om het onderwijs flexibel vorm te geven. Wel moeten verschillen tussen kwalificaties helder zijn. Het Coördinatiepunt Toetsing Kwalificaties MBO biedt aanknopingspunten om onnodige overlap te verminderen en acht een beperkte reductie van het aantal kwalificatiedossiers mogelijk. Hierover maakt OCW met de kenniscentra afspraken.
Doorstroom mbo-hbo verbeteren
Taal- en rekenvaardigheden zijn belangrijke voorwaarden voor een succesvolle doorstroom naar het hbo. Het vaststellen van referentieniveaus voor een doorlopende leerlijn taal en rekenen zal de doorstroom naar het hbo dan ook verbeteren. Specifieke doorstroomeisen zijn lastig vast te leggen in kwalificatiedossiers. Hogescholen stellen verschillende instroomeisen en de doorstroom mbo-hbo verloopt lang niet altijd langs de lijn van verwante opleidingen. In veel sectoren zijn het bedrijfsleven en het beroepsonderwijs hierover al succesvol in gesprek.
Kwalificaties goed te koppelen aan Europa
Bij het ontwerp van de kwalificatiestructuur is rekening gehouden met ontwikkelingen in Europa. Het Europese kwalificatieraamwerk (EQF) neemt leeruitkomsten als uitgangspunt. De Nederlandse kwalificatiestructuur kan daar uitstekend aan verbonden worden. OCW, Colo en MBO Raad werken aan deze koppeling. De Nederlandse ontwikkelingen op het gebied van competentiegerichte kwalificatiedossiers sporen goed met ontwikkelingen in de buurlanden.
http://www.colo.nl