Milieudefensie en ICCO vinden afschaffen vliegtaks ontoelaatbaar

11/02/2009 14:09

ICCO

Het plan van minister Eurlings om de net ingestelde vliegtaks af te schaffen moet direct van tafel, vinden Milieudefensie en ontwikkelingsorganisatie ICCO. Het protest van de luchtvaartmaatschappijen tegen de vliegtaks vanmiddag mag geen gehoor vinden. De vliegtaks moet blijven om met de opbrengsten ervan slachtoffers van de klimaatverandering te helpen. Op die manier kan het kabinet het Nederlandse publiek laten zien dat zij de klimaatcrisis serieus neemt.

Er wordt inmiddels veel meer gevlogen dan het klimaat aankan, jaarlijks ruim tien miljoen keer vanuit Nederland. De gevolgen van al het vliegen zijn nu al in ontwikkelingslanden zichtbaar. Overstromingen en heviger droogtes treffen de mensen daar, zonder dat zij ook maar iets hebben bijgedragen aan het klimaatprobleem. Bovendien vormt de vliegtaks maar een fractie van alle toeslagen die reizigers sowieso al moeten betalen bovenop hun ticket.

In de inzet die de Europese Commissie zal gebruiken op de klimaatconferentie in Kopenhagen eind dit jaar staat te lezen dat de kosten die nodig zijn voor aanpassingen aan de klimaatveranderingen in ontwikkelingslanden tussen de 23 en 54 miljard euro per jaar zullen bedragen in 2030.

Minister Cramer en haar (partij)collega minister Koenders lanceerden op klimaatconferenties eerder principes als "de vervuiler betaalt" en "rechtvaardigheid, effectiviteit en efficiëntie". Milieudefensie en ICCO pleiten ervoor dat minister Eurlings in plaats van de vliegtaks af te schaffen, ervoor zorgt dat hij de principes van zijn collega's ondersteunt en de opbrengsten van de vliegtaks gebruikt voor internationaal klimaatbeleid. Dit is een noodzakelijk begin van het aangaan van de Nederlandse verantwoordelijkheid voor de klimaatcrisis, vinden Milieudefensie en ICCO. De opbrengst van de vliegtaks zou kunnen worden besteed aan verbetering van landbouwtechnieken en irrigatiesystemen en het bouwen van dammen in ontwikkelingslanden.





http://www.icco.nl