Landelijk Aktie Komitee Scholieren

De stand van educatief Nederland

Op 10 februari bracht de onderwijsraad haar rapport "De stand van eduactief Nederland 2009" uit. Hierin blikt zij terug op de ontwikkelingen in het Nederlandse onderwijs van de afgelopen vier jaar, en doet aanbevelingen voor de toekomst. Daarbij benadrukt de onderwijsraad het belang van maatschappelijke betrokkenheid bij het onderwijs.

De onderwijsraad geeft aan de mogelijkheid tot stapelen erg belangrijk te vinden. Het LAKS sluit zich hier volmondig bij aan. Scholieren die uit een achterstandsituatie het voortgezet onderwijs instromen, moeten voldoende kansen krijgen om zich binnen het onderwijs omhoog te werken.

Verder pleit de onderwijsraad voor het ontwikkelen van het concept Uitgebreid Onderwijs. De effectieve leertijd zou dan door scholen geĂŻntensiveerd worden, door lesweken te verlengen, of buiten lestijd extra programma's aan te bieden. Het LAKS heeft hier haar bedenkingen bij. Binnen de huidige studielasturen heeft een scholier 'leerdagen' van 8 uur, en dus een stevige fulltime werkweek. Uitgebreid Onderwijs zou de werkdruk verhogen, en scholieren kunnen overbelasten.

Kijk voor het gehele rapport of een samenvatting op www.onderwijsraad.nl.