Landelijk Aktie Komitee Scholieren
De stand van educatief Nederland
Op 10 februari bracht de onderwijsraad haar rapport "De stand van
eduactief Nederland 2009" uit. Hierin blikt zij terug op de
ontwikkelingen in het Nederlandse onderwijs van de afgelopen vier
jaar, en doet aanbevelingen voor de toekomst. Daarbij benadrukt de
onderwijsraad het belang van maatschappelijke betrokkenheid bij het
onderwijs.
De onderwijsraad geeft aan de mogelijkheid tot stapelen erg belangrijk
te vinden. Het LAKS sluit zich hier volmondig bij aan. Scholieren die
uit een achterstandsituatie het voortgezet onderwijs instromen, moeten
voldoende kansen krijgen om zich binnen het onderwijs omhoog te
werken.
Verder pleit de onderwijsraad voor het ontwikkelen van het concept
Uitgebreid Onderwijs. De effectieve leertijd zou dan door scholen
geĂŻntensiveerd worden, door lesweken te verlengen, of buiten lestijd
extra programma's aan te bieden. Het LAKS heeft hier haar bedenkingen
bij. Binnen de huidige studielasturen heeft een scholier 'leerdagen'
van 8 uur, en dus een stevige fulltime werkweek. Uitgebreid Onderwijs
zou de werkdruk verhogen, en scholieren kunnen overbelasten.
Kijk voor het gehele rapport of een samenvatting op
www.onderwijsraad.nl.