Vereniging Milieudefensie
Cijfers concurrentiepositie Schiphol onjuist
Geen redenen voor afzwakken vliegtaks
Amsterdam, 11 februari 2009 - De cijfers die genoemd worden om aan te
tonen dat het met Schiphol veel slechter gaat dan met concurrerende
luchthavens kloppen niet. Alle grote luchthavens hebben te maken met
forse dalingen. De vliegtaks is verantwoordelijk voor een beperkt deel
van daling van de passagiersaantallen op Schiphol.
De daling in de passagiersaantallen op Schiphol wijkt minder af van de
daling op de meeste andere vliegvelden dan wordt gesuggereerd. De
cijfers die Schiphol op haar eigen website meldt, wijken bovendien af
van de cijfers die in de media verschijnen. Hieronder de gegevens
volgens de luchthavens zelf.
Londen Parijs Frankfurt Schiphol Zaventem
dec 07 - dec 08 -6 % -3 % -5 % -6 % -9 %
jan 08 - jan 09 -6 % ? -10 % -18 % ?
Vergelijking maandcijfers volgens websites vliegveldexploitanten
(december) en uit (buitenlandse) media (januari).
Luchtvaartpersoneel demonstreert op verkeerde plek
Demonstreren tegen de bescheiden vliegtaks, die passagiers die in
Nederland opstappen betalen, is de omgekeerde wereld. Milieudefensie
nodigt KLM, Schiphol en het kabinet uit om samen te gaan demonstreren
in Duitsland en België, waar vliegen nog volledig belastingvrij is.
Volgens de milieuorganisatie een absurde situatie gezien de
milieuschade die vliegreizen veroorzaken. Meta Meijer, campagneleider
verkeer bij Milieudefensie: "Een belasting op een luxe en
milieubelastende activiteit moet je niet afschaffen als de economie
even tegenzit."