Vereniging Milieudefensie

Cijfers concurrentiepositie Schiphol onjuist

Geen redenen voor afzwakken vliegtaks

Amsterdam, 11 februari 2009 - De cijfers die genoemd worden om aan te tonen dat het met Schiphol veel slechter gaat dan met concurrerende luchthavens kloppen niet. Alle grote luchthavens hebben te maken met forse dalingen. De vliegtaks is verantwoordelijk voor een beperkt deel van daling van de passagiersaantallen op Schiphol.

De daling in de passagiersaantallen op Schiphol wijkt minder af van de daling op de meeste andere vliegvelden dan wordt gesuggereerd. De cijfers die Schiphol op haar eigen website meldt, wijken bovendien af van de cijfers die in de media verschijnen. Hieronder de gegevens volgens de luchthavens zelf.

Londen Parijs Frankfurt Schiphol Zaventem dec 07 - dec 08 -6 % -3 % -5 % -6 % -9 % jan 08 - jan 09 -6 % ? -10 % -18 % ? Vergelijking maandcijfers volgens websites vliegveldexploitanten (december) en uit (buitenlandse) media (januari).

Luchtvaartpersoneel demonstreert op verkeerde plek

Demonstreren tegen de bescheiden vliegtaks, die passagiers die in Nederland opstappen betalen, is de omgekeerde wereld. Milieudefensie nodigt KLM, Schiphol en het kabinet uit om samen te gaan demonstreren in Duitsland en België, waar vliegen nog volledig belastingvrij is. Volgens de milieuorganisatie een absurde situatie gezien de milieuschade die vliegreizen veroorzaken. Meta Meijer, campagneleider verkeer bij Milieudefensie: "Een belasting op een luxe en milieubelastende activiteit moet je niet afschaffen als de economie even tegenzit."