Gemeente Lelystad

Verbetering toegankelijkheid wijkposten

De wijkposten zijn laagdrempelige punten in de wijk, waar de buurtbewoners op een makkelijke en toegankelijke manier vragen aan de gemeente kunnen stellen over hun buurt. In de raadsvergadering van 11 november 2008 heeft de raad het college verzocht te kijken in hoeverre de wijkposten ook voor minder validen goed toegankelijk zijn en waar dat niet het geval is dit te realiseren.

Kleine aanpassingen

Voor de meeste wijkposten zijn de maatregelen niet al te ingewikkeld. Voorbeelden van maatregelen zijn het op hoogte brengen van de voordeurbel, het ophogen van de bestrating en het plaatsen van een metalen opritje voor de entree.

Grotere maatregelen

Bij een aantal wijkposten moet er meer gebeuren. Bij de wijkpost De Botter zal bijvoorbeeld een tussenpui vervangen worden en de tegelvloer aangepast. Ook de toegankelijkheid van de wijkpost Zuiderzeewijk heeft wat meer voeten in de aarde. Hier moet onder andere de pui aangepast worden en de draairichting van de deur wijzigen.

Wijkpost Jol

Het aanpassen van de wijkpost Jol brengt substantieel meer kosten met zich mee, namelijk bijna 38.000,-. Daarom is besloten deze wijkpost (voorlopig) niet aan te passen, maar hiervoor een zoekopdracht te formuleren naar een nieuwe locatie ter vervanging van de huidige wel erg sobere en verborgen locatie. Minder valide bezoekers van deze wijkpost worden altijd al aangeboden om thuis een afspraak te maken.

Kosten

Alle aanpassingen die uitgevoerd worden aan de zeven wijkposten, kosten tezamen ruim 17.000,-. De werkzaamheden zijn inmiddels begonnen.

---