Gemeente Lelystad
Verbetering toegankelijkheid wijkposten
De wijkposten zijn laagdrempelige punten in de wijk, waar de
buurtbewoners op een makkelijke en toegankelijke manier vragen aan de
gemeente kunnen stellen over hun buurt. In de raadsvergadering van 11
november 2008 heeft de raad het college verzocht te kijken in hoeverre
de wijkposten ook voor minder validen goed toegankelijk zijn en waar
dat niet het geval is dit te realiseren.
Kleine aanpassingen
Voor de meeste wijkposten zijn de maatregelen niet al te ingewikkeld.
Voorbeelden van maatregelen zijn het op hoogte brengen van de
voordeurbel, het ophogen van de bestrating en het plaatsen van een
metalen opritje voor de entree.
Grotere maatregelen
Bij een aantal wijkposten moet er meer gebeuren. Bij de wijkpost De
Botter zal bijvoorbeeld een tussenpui vervangen worden en de
tegelvloer aangepast. Ook de toegankelijkheid van de wijkpost
Zuiderzeewijk heeft wat meer voeten in de aarde. Hier moet onder
andere de pui aangepast worden en de draairichting van de deur
wijzigen.
Wijkpost Jol
Het aanpassen van de wijkpost Jol brengt substantieel meer kosten met
zich mee, namelijk bijna 38.000,-. Daarom is besloten deze wijkpost
(voorlopig) niet aan te passen, maar hiervoor een zoekopdracht te
formuleren naar een nieuwe locatie ter vervanging van de huidige wel
erg sobere en verborgen locatie. Minder valide bezoekers van deze
wijkpost worden altijd al aangeboden om thuis een afspraak te maken.
Kosten
Alle aanpassingen die uitgevoerd worden aan de zeven wijkposten,
kosten tezamen ruim 17.000,-. De werkzaamheden zijn inmiddels
begonnen.
---