11-2-2009
IJzeren Rijn: Eurlings moet zijn huiswerk overdoen
Verkeersminister Eurlings heeft bot gevangen bij de onderhandelingen
met België en Duitsland over de IJzeren Rijn.
Het pakket aan voorliggende maatregelen voor de geplaagde spoorlijn
tussen Antwerpen en Mönchengladbach is verre van toereikend. De
belabberde voorstellen die Eurlings vandaag, 11 februari 2009, de
Tweede Kamer voorstelt, zullen resoluut door de VVD naar de prullenbak
worden verwezen.
Verkeerswoordvoerder Charlie Aptroot: "Eurlings heeft in de
onderhandelingen met België en Duitsland vrijwel niets binnengehaald
voor Nederland. De voorstellen die op tafel liggen zijn volstrekt uit
de tijd: deels enkel spoor en deels niet geëlektrificeerd waardoor er
weer dieseltreinen worden ingezet. Volslagen uit de tijd."
Buiten deze onderdelen is Aptroot boos dat er geen goede oplossing is
bedacht over hoe het Limburgse Weert het tracé moet inpassen. Volgens
de VVD is het tunnelplan van Weert, Cranendonck en Leudal de meest
logische en wenselijke oplossing in plaats van recht door Weert.
Ondertunnelen of er omheen, meer varianten zijn onwenselijk voor de
VVD. Aptroot vindt het onbegrijpelijk dat Eurlings dit niet heeft
geregeld vanwege de gunstige onderhandelingspositie van Nederland. De
inpassing in Nederland moet namelijk geheel of gedeeltelijk worden
betaald door België. Aptroot: "Dan mag je verwachten dat Eurlings zich
keihard inzet voor de Nederlandse belangen, maar dat heeft hij
nagelaten. De VVD is voorstander van duurzame investeringen in
infrastructuur, wegen en spoor. Voor ons betekent duurzaam dat er een
oplossing komt voor een transportbehoefte voor een langere tijd: de
komende 40 a 50 jaar. Het betekent ook dat het goed is ingepast in de
woon- en leefomgeving, maar daar voldoet dit plan geenszins aan.
Eurlings moet zijn huiswerk overdoen."
VVD