VVD


11-2-2009

IJzeren Rijn: Eurlings moet zijn huiswerk overdoen

Verkeersminister Eurlings heeft bot gevangen bij de onderhandelingen met België en Duitsland over de IJzeren Rijn.

Het pakket aan voorliggende maatregelen voor de geplaagde spoorlijn tussen Antwerpen en Mönchengladbach is verre van toereikend. De belabberde voorstellen die Eurlings vandaag, 11 februari 2009, de Tweede Kamer voorstelt, zullen resoluut door de VVD naar de prullenbak worden verwezen.

Verkeerswoordvoerder Charlie Aptroot: "Eurlings heeft in de onderhandelingen met België en Duitsland vrijwel niets binnengehaald voor Nederland. De voorstellen die op tafel liggen zijn volstrekt uit de tijd: deels enkel spoor en deels niet geëlektrificeerd waardoor er weer dieseltreinen worden ingezet. Volslagen uit de tijd."

Buiten deze onderdelen is Aptroot boos dat er geen goede oplossing is bedacht over hoe het Limburgse Weert het tracé moet inpassen. Volgens de VVD is het tunnelplan van Weert, Cranendonck en Leudal de meest logische en wenselijke oplossing in plaats van recht door Weert. Ondertunnelen of er omheen, meer varianten zijn onwenselijk voor de VVD. Aptroot vindt het onbegrijpelijk dat Eurlings dit niet heeft geregeld vanwege de gunstige onderhandelingspositie van Nederland. De inpassing in Nederland moet namelijk geheel of gedeeltelijk worden betaald door België. Aptroot: "Dan mag je verwachten dat Eurlings zich keihard inzet voor de Nederlandse belangen, maar dat heeft hij nagelaten. De VVD is voorstander van duurzame investeringen in infrastructuur, wegen en spoor. Voor ons betekent duurzaam dat er een oplossing komt voor een transportbehoefte voor een langere tijd: de komende 40 a 50 jaar. Het betekent ook dat het goed is ingepast in de woon- en leefomgeving, maar daar voldoet dit plan geenszins aan. Eurlings moet zijn huiswerk overdoen."