Wageningen Universiteit en Researchcentrum
WBS cursus
Product- en procesontwerp van voedingsmiddelen
Wat elke marketeer en manager zou moeten weten en ervaren.
11, 12 februari en 3, 4, 5 maart 2009, Wageningen
Cursusleiding
Dr. Karin Schroën, Leerstoelgroep Levensmiddelenproceskunde,
Wageningen UR
Succesvolle marktintroductie: een kwestie van samenwerken
Innovaties in de levensmiddelenbranche zijn het resultaat van een proces waarin mensen met zeer verschillende achtergronden moeten samenwerken om tot een succesvolle marktintroductie te komen. De levensmiddelenbranche is uiterst competitief, en daarom kan iedere vertraging of tijdsverlies grote gevolgen hebben.
In de praktijk is marktonderzoek naar de wensen van de consument leidend, en dienen de wensen omgezet te worden in parameters die door technische ontwerpers kunnen worden begrepen en omgezet in een nieuw ontwerp. De praktijk leert dat deze stap lastig is, omdat marketeers en voedingsmiddelentechnologen andere talen (lijken te) spreken. Dit wordt voor een groot deel veroorzaakt door een gebrek aan kennis en inzicht in elkaars vakgebied en discipline, en leidt vaak tot vertraging of tijdsverlies. Herkent u dit?
Kennis + Inzicht + Communicatie
Deze cursus biedt een unieke kans aan marketeers, managers en andere niet-technologen in de voedingsmiddelenindustrie om de praktijk van het product- en procesontwerp te ervaren, met als uiteindelijk doel om de communicatie met technologen beter te laten verlopen.
Tijdens deze cursus zullen allereerst een aantal technische aspecten van levensmiddelen worden besproken door vakdocenten van Wageningen Universiteit. Onderwerpen die de revue zullen passeren zijn onder andere productontwerpen, levensmiddelenchemie, data analyse, verpakken en levensmiddelenproceskunde.
Vervolgens zullen de cursisten in kleine groepen werken aan het technische ontwerp van een levensmiddel (case benadering), waarbij ze de hulp in kunnen roepen van vakdocenten en een teamcoach. Deze zullen zich behalve met vakinhoudelijke zaken, ook met de voortgang van het ontwerp en de groepsprocessen bezig houden. Verder zijn bij deze cursus opdrachtgevers betrokken, en die zullen regelmatig een vinger aan de pols houden aangaande de voortgang van het project.
Op de laatste dag zal het ontwerp gepresenteerd worden ten overstaan van de opdrachtgevers en docenten, en zullen de ontwerpen worden geëvalueerd op hun technische merites en marktperspectief.
Daarnaast is op deze dag aandacht voor reflectie op het geleerde. Tot welk inzichten is men gekomen? Hoe loopt in de praktijk de communicatie met de R&D-afdeling? Hoe kan men de nieuw opgedane ervaring gebruiken om ontwikkelingsprocessen soepeler te laten verlopen?
Wageningen Business School (WBS) organiseert postacademische opleidingen, cursussen en in-company projecten op basis van de kennis en onderzoeksthema's van Wageningen Universiteit en Research centrum. WBS is actief in beleid, management en ondernemerschap, voeding, ruimte, water en milieu, plant- en dierwetenschappen. WBS ontwikkelt samen met bedrijven, instellingen en docenten van de Universiteit unieke programma's voor persoonlijke en professionele ontwikkeling. In die programma's worden combinaties gemaakt van actuele kennis met toepassingen en vernieuwingen in de praktijk.