Marktplaats
Autobedrijven laten kansen liggen op snellere occasionverkoop
Emmeloord, 10 februari 2009 - Het gros van de autobedrijven (81%)
denkt dat een betere foto van de occasion niet leidt tot een snellere
verkoop. Dit blijkt uit onderzoek van Heliview Research in opdracht
van Marktplaats.nl onder ruim 200 autobedrijven - merkdealers,
groothandelaars en onafhankelijke autobedrijven. Marktplaats.nl ziet
dagelijks dat het tegendeel wordt bewezen met advertenties die
voorzien zijn van kwalitatief goede foto's. "Het aantal en de
kwaliteit van de foto's vergroten de kans op succesvolle verkoop
enorm", aldus Dick Gorris, Channel Manager van Marktplaats.nl.
Driekwart van de ondervraagde autobedrijven vindt dat zij kwalitatief
goede foto's maakt. Het percentage bij dealers ligt zelfs op 90%.
Daarentegen heeft slechts een derde van de autobedrijven een speciaal
ingerichte plek voor het fotograferen van occasions. Marktplaats.nl
denkt als verkoopexpert dat er aan de kwaliteit van de foto's nog veel
verbeterd kan worden. Gorris: "Dagelijks zien we in de advertenties
veel slechte foto's staan. Dit varieert van een vuile auto met sneeuw
tot reflecterend zonlicht in de autoruiten. Maar ook verkoopfoto's
voor een leeg pand of van de auto met een draaiende motor komen
veelvuldig voor. In alle gevallen werkt het niet verkoopbevorderend!"
Veel kansen
Marktplaats.nl heeft dit onderzoek laten uitvoeren om inzichtelijk te
maken waar in deze moeilijke tijden voor het autobedrijf kansen
liggen. "Advertenties die zijn voorzien van kwalitatief goede foto's
leiden tot snellere en betere verkopen. Dit blijkt ook uit onze
dagelijkse statistieken. Ruim een kwart van de autobedrijven zegt een
foto binnen twee minuten te kunnen maken. Velen (zo'n driekwart van de
autobedrijven) vergeten daarbij hun logo mee te fotograferen of maken
hun garantielabels niet zichtbaar (98%), terwijl we weten dat
consumenten zoeken naar vertrouwen wanneer zij een andere auto willen
kopen. Neem dat dus minimaal op de foto mee. Ook de plek en het
standpunt zijn zwaar onderbelicht. Verder is het van belang zoveel
mogelijk van de auto tot in detail op de foto te zetten. Nu plaatst
het autobedrijf gemiddeld net geen 6 foto's. Dit is erg weinig
aangezien de auto's van tegenwoordig moderne apparatuur bevatten, vaak
bijzondere details hebben en de consument alles wil zien. Onze data
tonen aan dat de advertenties met 8 foto's het meest bekeken worden.
Hier moet het autobedrijf voordeel uit halen," aldus Gorris.
Goede foto's werken
En dat goede foto's het verschil maken beaamt Toon Hemelaar, eigenaar
van het gelijknamige autobedrijf Hemelaar. "Nu de occasionverkoop zo
moeilijk gaat, kijk je toch eens kritisch naar de presentatie van het
eigen aanbod. Door mijn foto's kritisch te bekijken en ze aan te
passen heb ik ervaren dat mijn occasions ineens weer veel beter
verkochten. De foto's heb ik nu allemaal vanuit dezelfde richting
genomen en voorzien van pandsignalering. Bovendien heb ik ook een goed
fotomoment afgewacht. Verder heb ik het aantal foto's per auto fors
uitgebreid. Dat het zo'n groot effect had, had ik niet verwacht."
Momenteel staan er meer dan 140.000 auto's op de site van
Marktplaats.nl. Deze groep auto's kent een groot en dagelijks
vernieuwd aanbod occasions in zowel het budget-, midden- als het
luxesegment. Dagelijks worden er meer dan 5.000 nieuwe advertenties in
de autorubriek van Marktplaats.nl geplaatst.
Over Marktplaats.nl
Marktplaats.nl, opgericht in 1999, was in Nederland één van de eerste
websites die zich volledig richtte op rubrieksadvertenties. Sinds de
oprichting is de onderneming uitgegroeid tot de populairste website op
dit gebied in Nederland met een nog altijd groeiende klantenbasis van
particulieren en kleine bedrijven. Per dag worden er meer dan 220.000
nieuwe advertenties op de website geplaatst, van kleding en
verzamelobjecten tot auto's en diensten. De onderneming maakt sinds
november 2004 onderdeel uit van eBay. Marktplaats is gevestigd in
Emmeloord. Kijk voor meer informatie op: www.marktplaats.nl.