Marktplaats


Autobedrijven laten kansen liggen op snellere occasionverkoop

Emmeloord, 10 februari 2009 - Het gros van de autobedrijven (81%) denkt dat een betere foto van de occasion niet leidt tot een snellere verkoop. Dit blijkt uit onderzoek van Heliview Research in opdracht van Marktplaats.nl onder ruim 200 autobedrijven - merkdealers, groothandelaars en onafhankelijke autobedrijven. Marktplaats.nl ziet dagelijks dat het tegendeel wordt bewezen met advertenties die voorzien zijn van kwalitatief goede foto's. "Het aantal en de kwaliteit van de foto's vergroten de kans op succesvolle verkoop enorm", aldus Dick Gorris, Channel Manager van Marktplaats.nl.

Driekwart van de ondervraagde autobedrijven vindt dat zij kwalitatief goede foto's maakt. Het percentage bij dealers ligt zelfs op 90%. Daarentegen heeft slechts een derde van de autobedrijven een speciaal ingerichte plek voor het fotograferen van occasions. Marktplaats.nl denkt als verkoopexpert dat er aan de kwaliteit van de foto's nog veel verbeterd kan worden. Gorris: "Dagelijks zien we in de advertenties veel slechte foto's staan. Dit varieert van een vuile auto met sneeuw tot reflecterend zonlicht in de autoruiten. Maar ook verkoopfoto's voor een leeg pand of van de auto met een draaiende motor komen veelvuldig voor. In alle gevallen werkt het niet verkoopbevorderend!"

Veel kansen
Marktplaats.nl heeft dit onderzoek laten uitvoeren om inzichtelijk te maken waar in deze moeilijke tijden voor het autobedrijf kansen liggen. "Advertenties die zijn voorzien van kwalitatief goede foto's leiden tot snellere en betere verkopen. Dit blijkt ook uit onze dagelijkse statistieken. Ruim een kwart van de autobedrijven zegt een foto binnen twee minuten te kunnen maken. Velen (zo'n driekwart van de autobedrijven) vergeten daarbij hun logo mee te fotograferen of maken hun garantielabels niet zichtbaar (98%), terwijl we weten dat consumenten zoeken naar vertrouwen wanneer zij een andere auto willen kopen. Neem dat dus minimaal op de foto mee. Ook de plek en het standpunt zijn zwaar onderbelicht. Verder is het van belang zoveel mogelijk van de auto tot in detail op de foto te zetten. Nu plaatst het autobedrijf gemiddeld net geen 6 foto's. Dit is erg weinig aangezien de auto's van tegenwoordig moderne apparatuur bevatten, vaak bijzondere details hebben en de consument alles wil zien. Onze data tonen aan dat de advertenties met 8 foto's het meest bekeken worden. Hier moet het autobedrijf voordeel uit halen," aldus Gorris.

Goede foto's werken
En dat goede foto's het verschil maken beaamt Toon Hemelaar, eigenaar van het gelijknamige autobedrijf Hemelaar. "Nu de occasionverkoop zo moeilijk gaat, kijk je toch eens kritisch naar de presentatie van het eigen aanbod. Door mijn foto's kritisch te bekijken en ze aan te passen heb ik ervaren dat mijn occasions ineens weer veel beter verkochten. De foto's heb ik nu allemaal vanuit dezelfde richting genomen en voorzien van pandsignalering. Bovendien heb ik ook een goed fotomoment afgewacht. Verder heb ik het aantal foto's per auto fors uitgebreid. Dat het zo'n groot effect had, had ik niet verwacht."

Momenteel staan er meer dan 140.000 auto's op de site van Marktplaats.nl. Deze groep auto's kent een groot en dagelijks vernieuwd aanbod occasions in zowel het budget-, midden- als het luxesegment. Dagelijks worden er meer dan 5.000 nieuwe advertenties in de autorubriek van Marktplaats.nl geplaatst.

Over Marktplaats.nl
Marktplaats.nl, opgericht in 1999, was in Nederland één van de eerste websites die zich volledig richtte op rubrieksadvertenties. Sinds de oprichting is de onderneming uitgegroeid tot de populairste website op dit gebied in Nederland met een nog altijd groeiende klantenbasis van particulieren en kleine bedrijven. Per dag worden er meer dan 220.000 nieuwe advertenties op de website geplaatst, van kleding en verzamelobjecten tot auto's en diensten. De onderneming maakt sinds november 2004 onderdeel uit van eBay. Marktplaats is gevestigd in Emmeloord. Kijk voor meer informatie op: www.marktplaats.nl.