Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, 10 februari 2009

Pelican Magazines Hearst neemt tijdschriften TTG over

Tijdschriftenuitgever Pelican Magazines Hearst neemt vier belangrijke titels over van de Telegraaf Tijdschriften Groep (TTG), zo is vandaag bekendgemaakt. Het gaat om de titels Residence (oplage 40.000), Elegance (45.000), COSMOgirl! (120.000) en Hitkrant (55.000). Ook de online activiteiten van de TTG-titels worden door Pelican Magazines Hearst overgenomen.

De titels Elegance en Residence worden geïntegreerd in het bestaande portfolio van Pelican Magazines Hearst, dat reeds de tijdschriften CARROS, Nautique, En France, The Big Black Book, Golf Estate en het kunsttijdschrift Tableau en hun respectievelijke websites omvat. Voor de titels COSMOgirl! en Hitkrant wordt er binnen de Amsterdamse uitgeverij een jongerencluster opgericht, met een eigen sales en marketingafdeling.

Residence en Elegance
Saillant detail is dat Pelican Magazines Hearst uitgever/directeur Frank Kloppert de titel Residence ooit zelf oprichtte en in 1993 verkocht aan Reed Elsevier. "Je zou dus kunnen zeggen dat Residence op het oude nest terugkeert", aldus Frank Kloppert. "Maar Elegance is uiteraard net zo'n welkome toevoeging: ook dit neemt in zijn segment een toppositie in. En dat is een prestatie, want vergeet niet dat Elegance één van de eerste glossy's van ons land was. Het eerste nummer verscheen in 1937!" Door de overname van beide titels biedt Pelican een nog betere toegang tot de welstandsklasse A/B1. Kloppert: "Het is natuurlijk fantastisch dat we twee van de meest gerenommeerde titels op de Nederlandse markt in ons bladenpakket hebben kunnen opnemen. Dit stelt ons in staat de doelgroep optimaal vanuit diverse interesses te bereiken. Onze abonnees kunnen we nu tegen gunstige voorwaarden abonnementen op meerdere topmagazines aanbieden, terwijl we onze adverteerders interessante combinatiekortingen te bieden hebben. Ook in de productie van de titels, die allen hetzelfde formaat hebben, is meerwaarde te halen".

COSMOgirl! en Hitkrant
Voor de titels COSMOgirl! en Hitkrant zal er binnen Pelican Magazines Hearst een jongerencluster worden opgericht met een eigen sales en marketingafdeling. Frank Kloppert: "De kans bestaat dat we hier nog een titel aan gaan toevoegen. Het moet in elk geval een jong, hip en dynamisch cluster worden. Overigens geldt voor beide titels dat ze al prima op de lezersmarkt scoren. Het is nu aan ons om er ook commercieel meer mee te doen".

Creativiteit belangrijk
Pelican Magazines Hearst werkt bij voorkeur met kleine, flexibele redacties, die erop gericht zijn om door een constante, hoge kwaliteit de beste titel in hun segment te maken. De redacties en andere medewerkers van de voormalige TTG-titels zullen bij Pelican Magazines Hearst volgens hetzelfde stramien gaan werken. Frank Kloppert: "Daarbij is creativiteit voor ons extreem belangrijk, gekoppeld aan kennis van zaken, doorzettingsvermogen en een internationale blik. Zonder deze mix is het, zeker in deze tijd, onmogelijk om goed renderende en hooggewaardeerde titels te blijven maken".

Pelican Magazines Hearst is gevestigd in Amsterdam en biedt plaats aan 35 medewerkers. Na de overname telt het bedrijf 80 medewerkers.

---------
Nadere informatie: Pelican Magazines Hearst, Delflandlaan 4, 1062 EB Amsterdam, Frank Kloppert. Telefoon 020-7581000 of email: frank.kloppert@pelicanmags.nl