Onderwijs in Zimbabwe in diepe crisis

Harare / Den Haag, 10 februari 2009 - Vlak voor de inauguratie van Morgan Tsvangirai tot premier van Zimbabwe en de installatie van een kabinet van nationale eenheid, publiceert Unicef schokkende cijfers over de toestand waarin het onderwijs van Zimbabwe verkeert. Op het platteland is 94 procent van de scholen dicht. Unicef roept de nieuwe regering dan ook op prioriteit te geven aan het herstel van het onderwijs.

"De slechte toestand van het onderwijs is een nationale ramp. De regering is verplicht om hier wat aan te doen. Kinderen op het platteland leiden een marginaal bestaan. Velen zijn wees, een groot aantal is afhankelijk van voedselhulp; ze moeten op meerdere gebieden van hun bestaan vechten om het hoofd boven water te houden", zegt Roeland Monasch, directeur van Unicef Zimbabwe. "Nu worden deze kinderen beroofd van het enige basale recht dat hen hoop biedt op een beter leven; het recht op onderwijs. Dit is onacceptabel."

De crisis in het onderwijs begon vorig jaar. Het aantal onderwijzers dat nog aan het werk is, is enorm afgenomen. Het percentage kinderen dat naar school gaat is gedaald van ruim 80 naar 20 procent. Landelijke schoolexamens zijn uitgesteld. Dit jaar gingen de scholen twee weken te laat open, zijn uitslagen van examens niet bekend gemaakt en volgen momenteel alleen kinderen in een aantal stedelijke gebieden onderwijs. Hun ouders betalen vele Amerikaanse dollars voor de salarissen van de onderwijzers.

"Het is de verantwoordelijkheid van de regering om voor elk kind onderwijs mogelijk te maken. De kosten van lerarensalarissen, lesmaterialen en onderhoud van scholen mogen niet bij de ouders in rekening worden gebracht. De meesten kunnen die financiële last niet dragen en veel kinderen vallen daardoor tussen wal en schip", aldus Monasch.

Ooit behoorde het onderwijs van Zimbabwe tot een van de beste onderwijssystemen in Afrika. Maar door tal van problemen ging er steeds minder geld naar deze sector; zo verdienen onderwijzers veel minder dan voorheen en is er amper geld voor het verbeteren van de scholen.

Terwijl Unicef het Zimbabwaanse ministerie van Onderwijs, Sport en Cultuur ondersteunt met financiële middelen voor de bouw van klaslokalen, de aanschaf van lesboeken, onderwijsmaterialen, toiletten, voorzieningen voor schoon water en het schoolgeld van ruim honderdduizend kinderen, onderkent de VN-kinderrechtenorganisatie dat onderwijzers van vitaal belang zijn. Hulp bij het voor de klas terugbrengen van leraren is daarom essentieel.

Monasch: "Zimbabwe heeft nu behoefte aan leiders die sterk en besluitvaardig zijn en snel handelen. Maar het onderwijs heeft ook internationale steun nodig. Dit is het moment voor alle betrokkenen om te laten zien dat ze zich betrokken voelen bij Zimbabwe en haar kinderen."

Unicef heeft hulpprogramma's in circa 155 landen en komt wereldwijd op voor de rechten van kinderen. De kinderrechtenorganisatie van de Verenigde Naties realiseert programma's voor schoon water, gezondheidszorg, voeding, onderwijs en de bescherming van kinderen tegen geweld, uitbuiting en aids. Unicef is volledig afhankelijk van vrijwillige bijdragen van particulieren, stichtingen, bedrijven en regeringen.


* * * *



Unicef