Ingezonden persbericht
Persbericht
JH.2009.0134
10 februari 2009
'Agrobedrijfsleven goed voor welvaart én welzijn'
Nederland bloeit® nieuw platform voor sterker imago land- en tuinbouw
Onder de merknaam 'Nederland bloeit' starten de regionale land- en tuinbouworganisaties LTO Noord, ZLTO en LLTB samen met LTO Nederland, een nieuwe publiekscampagne om het imago van de agrosector verder te versterken. De campagne gaat zeker drie jaar lopen. Belangrijkste doelstelling is om het belang én de maatschappelijke betrokkenheid van de sector beter onder de aandacht van het brede publiek te brengen.
Afgelopen jaar hebben de LTO-organisaties gezocht naar een sterke en relevante boodschap die de beeldvorming over het agro-bedrijfsleven in de breedste zin kan beïnvloeden. Deze zoektocht heeft een strategie opgeleverd, die vervolgens is doorvertaald naar een nieuwe campagne.
LTO Nederland-voorzitter Albert Jan Maat over de noodzaak van de nieuwe campagne: "Het adagium 'onbekend maakt onbemind' is iedere dag aan de orde voor onze sector. Alle spelers in het agro-bedrijfsleven ervaren dat veel burgers vaak geen idee hebben hoe belangrijk de landbouwsector is voor de welvaart van Nederland en het welzijn van haar inwoners. De grote bijdrage van onze agrarische ondernemers bij de voedselvoorziening is voor veel mensen nog wel herkenbaar. Maar dat de sector ook bij vraagstukken rond klimaat, watervoorziening, energie en het beheer van het landschap een grote rol en verantwoordelijkheid heeft - en grote mogelijkheden die in te vullen - is veel minder bekend. Die beeldvorming wil de nieuwe merkcampagne 'Nederland bloeit' beïnvloeden."
Wordt het economie of ecologie of allebei? Wanneer kiezen we voor natuur of infrastructuur of allebei? Hoe past het moderne boerenbedrijf in recreatie? Wanneer we het over de toekomst van Nederland hebben, is de agrosector een belangrijke drager. In de Nederland bloeit-campagne maken agrarische ondernemers zichtbaar op welke manier de sector betrokken is bij de inrichting en issues van ons land. Kernboodschap in de campagne: de producten en diensten vanuit de agrosector liggen aan de basis van ons bestaan en vormen daarmee een wezenlijk onderdeel van ons dagelijks leven. Nederland bloeit laat zien wat er gebeurt in de sector en hoe dat van belang is voor onze persoonlijke situatie: of het nu gaat om veilig voedsel, duurzame energie, werkgelegenheid of bijvoorbeeld de inrichting van het platteland.
LTO Noord, ZLTO en LLTB zijn de initiatiefnemers van 'Nederland bloeit'. Vanuit hun gemeenschappelijke visie zijn zij de motor van de campagne. Om een daadkrachtig, breed gedragen platform te creëren, wordt hiernaast zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij partners uit de agrosector en daarbuiten. Door inspanningen te bundelen, ontstaat meer impact in het toch al zo versnipperde medialandschap.
Uiteindelijk doel van de campagne is imagoversterking. Het 'wensimago' voor het Nederlandse agro-bedrijfsleven steunt op twee merkwaarden. Deze merkwaarden zijn 'leidend' en 'echt'.
Het versterken van het imago van de Nederlandse land- en tuinbouw hadden de landbouworganisaties tot 1 januari van dit jaar georganiseerd in de stichting Vrienden van het Platteland. Deze stichting heeft na vijf jaar haar activiteiten beëindigd. Het merk Vrienden van het Platteland bood onvoldoende mogelijkheden om zaken als de innovatieve en economische kracht van de agrosector aan een breed publiek over te brengen.
De campagne Nederland bloeit gebruikt verschillende logo's die verwijzen naar de diverse sectoren in de land- en tuinbouw.
----------
(