Gemeente Utrecht


beantwoording van SV 2009, nr. 6 inzake de Meernbrug en de fietsbrug Meentweg.


2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
6 Vragen van de heer dr. ir. W.W. Buunk en de heer mr. E. van der Marel
(ingekomen 14 januari 2009
en antwoorden door het college verzonden op 10 februari 2009)


Het kruispunt Castellumlaan-Zandweg-Rijksstraatweg en de Meernbrug in de Meern is voor vele honderden schoolgaande kinderen en hun ouders een krappe en chaotische oversteek. De VVD heeft deze week het kruispunt bezocht en geconstateerd dat die vooral tijdens de ochtendspits gevaarlijk is. Dit is al vaak in commissie- en raadsvergaderingen ter sprake gekomen, maar de oplossing laat nog jaren op zich wachten. Dit hangt samen met de uitvoering van het centrumplan voor de Meern.

Een belangrijk en veiliger alternatief om de Leidsche Rijn over te steken op de korte termijn is de fietsbrug in het verlengde van de Meentweg. Dit is vooral het geval als de verouderde en beperkt bruikbare fietsbrug wordt vervangen. Op de nieuwssite Alles over Utrecht is op 14 januari te lezen dat de vervanging van deze brug door fouten van de gemeente aanzienlijk is vertraagd.
Op grond van het voorgaande heeft de VVD de volgende vragen aan het college:

1. Bent u het met de VVD eens dat het kruispunt rond de Meernbrug een gevaarlijk punt is voor fietsers, met name schoolgaande kinderen en hun ouders?

Nee, uit de geregistreerde ongevallengegevens blijkt niet dat hier sprake is van een verkeersonveilige locatie. Over een periode van vijf jaar (2003 t/m 2007) zijn elf ongevallen geregistreerd, waarvan vier met letsel tot gevolg (gegevens over 2008 zijn nog niet beschikbaar). Er hebben zich op deze locatie in die periode twee ongevallen voorgedaan waarbij (brom)fietsers betrokken waren, dit zijn ongevallen tussen (brom)fietsers onderling. Wij kunnen ons wel voorstellen dat het kruispunt rond de Meernburg als verkeersonveilig wordt ervaren. Met name het feit dat er op de brug weinig ruimte is voor fietsers en voetgangers speelt hier een belangrijke rol in. Met de recente aanleg van de HOV-baan op de Rijksstraatweg is hierin voor de fietsers en voetgangers op de Meernbrug niets veranderd.


2. Bent u het met de VVD eens dat een nieuwe fietsbrug bij de Meentweg een veiligere oversteekgelegenheid biedt voor de schoolgaande kinderen dan de Meernbrug en dat eerstgenoemde er dus zo snel mogelijk moet komen?

Ja, in beginsel wel. Een fietsbrug bij de Meentweg zal een veilig alternatief betekenen voor fietsers die de Leidsche Rijn moeten oversteken. Maar er zal in onze ogen een substantieel aandeel fietsers gebruik blijven maken van de Meernburg omdat de brug bij de Meentweg niet voor iedereen op de directe route ligt. Wij willen zo spoedig mogelijk een nieuwe brug.


3. Klopt het dat de vervanging van de fietsbrug bij de Meentweg door fouten van de gemeente is vertraagd en kunt u aangeven op welke termijn de aannemer de nieuwe brug kan gaan bouwen?

Ja, in het contract met de aannemer is onvoldoende rekening gehouden met doorlooptijd van de benodigde vergunningen voor de bouw van de brug. De aannemer moest hierdoor zijn oorspronkelijke planning aanpassen. De gewijzigde planning leverde volgens de aannemer meerkosten op. Een verschil van inzicht tussen de gemeente en de aannemer over de hoogte van de meerkosten zorgde voor de grootste vertraging. Inmiddels is overeenstemming bereikt en wordt alles in het werk gesteld om de nieuwe brug voor de komende avondvierdaagse in gebruik te nemen..


4. Kunt u aangeven welke tijdelijke maatregelen genomen kunnen worden om tot die tijd de veiligheid voor overstekende schoolkinderen bij de Meernbrug te vergroten? Kunt u aangeven welke van deze maatregelen ook gedurende de bouwwerkzaamheden met bijbehorende bouwverkeer voor de uitvoering van het centrumplan een rol kunnen spelen?

Begin februari worden werkzaamheden aan de Regenboogbrug uitgevoerd, waardoor op deze brug een veilige verbinding voor fietsers ontstaat. Dit kan voor een deel van de fietsers over de Meernbrug een alternatief zijn. Daarnaast is onderzocht of er door een andere afstelling van de verkeerslichten bij de Meernbrug een verbetering in de oversteekbaarheid mogelijk was, dit bleek helaas niet haalbaar. Bij de aanbesteding van het nieuwe De Meern Centrum willen wij de aanrijroutes van het bouwverkeer als criterium opnemen (het is helaas niet mogelijk om voorwaarden voor de afwikkeling van het bouwverkeer als voorwaarden in een bouwvergunning op te nemen). Wij onderzoeken momenteel of het mogelijk is de Meernbrug te verbreden vóórdat de uitvoering van het Centrumplan van start gaat.


---- --