Utrecht, 09-02-2009
Onderwijsraad vraagt terecht om meer debat over onderwijs
Nederland heeft te weinig oog voor onderwijs, besteedt er te weinig geld aan en controleert niet goed genoeg waar dat geld aan besteed wordt. Dat stelt de Onderwijsraad in haar rapport De Stand van Educatief Nederland. De Algemene Onderwijsbond (AOb)onderstreept deze conclusies. Vice-voorzitter Ton Rolvink: "Nederland heeft behoefte aan steviger investeringen, een betere controle of dat geld op de goede plaats komt en meer zinvol debat over onderwijs. Dat is een goede analyse van de Raad."
De Onderwijsraad roept op tot meer maatschappelijk debat over het onderwijs. De AOb vindt het tijd om de klaagzang over de kwaliteit van het onderwijs om te zetten in een debat over de inhoud. De samenleving moet dat debat voeren en de minister is daar verantwoordelijk voor, vindt de Onderwijsraad. De AOb vindt dat onderwijsprofessionals zich door deze discussie moeten laten inspireren in het eigen werk. Daarmee verdient de docent ook zijn maatschappelijke positie. In het Convenant LeerKracht zijn met de minister en werkgevers afspraken gemaakt over het ambacht en de carrière van docenten.
De Onderwijsraad pleit voor een serieus meerjaren-investeringsplan voor alle sectoren van het onderwijs, met extra aandacht voor het voortgezet onderwijs en de voorschool. De publieke uitgaven aan het Nederlandse onderwijs zijn te laag. De klassen zijn te groot en leraren geven teveel lessen. Per leerling en student is steeds minder tijd beschikbaar. De AOb ondersteunt deze roep om steviger investeringen, maar dan wel in het hele initiële onderwijs: Van de voorschool tot en met de universitaire master. Deze investeringen verdienen zich terug, zowel in economisch rendement als in de kwaliteit van de samenleving.
Een laatste waardevolle conclusie is dat het onderwijs beter moet verantwoorden waaraan het geld besteedt. De decentralisatie van het onderwijs moet geen vrijbrief zijn voor vrijblijvendheid. De Onderwijsraad doet daarbij drie relevante aanbevelingen:
- Het ministerie moet meer toezicht houden op de financiën van scholen. Bij de toewijzing van geld moet duidelijk zijn hoe de verantwoording plaatsvindt: bij wet, via de cao of via de medezeggenschap;
- De overheid moet onderwijs op een menselijke schaal stimuleren, door onder andere een fusietoets;
- De invoering van de zogenaamde functiemix -het verbeteren van de carrièremogelijkheden in het onderwijs door docenten sneller hoger in te schalen- vraagt een vinger aan de pols van de minister.
Meer informatie :
Jurjen van den Bergh, persvoorlichter AOb
06 229 915 79 / 030 29 89 210
---- --
Algemene Onderwijsbond