ChristenUnie
Bijdrage Ernst Cramer aan het AO Kaderrichtlijn water
Bijdrage Ernst Cramer aan het AO Kaderrichtlijn water
dinsdag 10 februari 2009 10:00
De heer Cramer (ChristenUnie): Voorzitter. Ik bied mijn excuses aan,
omdat ik niet eerder aanwezig kon zijn. Ik moest bij een VAO zijn dat
betrekking had op het jagen.
Vandaag spreken wij over de kwaliteit van ons
oppervlaktewater en de grondwaterlichamen. Deze kwaliteit is de
laatste jaren sterk verbeterd. De Kaderrichtlijn Water plaatst ons
voor de uitdaging om wat dat betreft nog een stap verder te zetten.
Wij hebben een dik pak papier, namelijk Stroomgebiedbeheerplannen,
ontvangen. Dat is een mooi woord voor Galgje. Daar hangt een pakket
onder dat nog veel dikker is. Dat bestaat uit waterplannen van
gemeenten, provincies en waterschappen. Die plannen zijn een
uitwerking van de Kaderrichtlijn Water en liggen momenteel ter
inspraak voor. De fractie van de ChristenUnie trekt daarom vandaag nog
geen definitieve conclusies. Wel legt zij aan de bewindslieden enkele
vragen voor.
Ik kom in de eerste plaats op de doelen en de ambities.
Doordat er van onderop is gewerkt aan het opstellen van de plannen,
maak ik mij niet zo veel zorgen over de uitvoerbaarheid en de
haalbaarheid. Ik krijg de indruk dat met deze aanpak op effectieve
wijze is voorkomen dat er een nieuw luchtkwaliteitdossier ontstaat.
Dat is dus een compliment voor de staatssecretaris en de minister,
want zij hebben daaraan hun steentje bijgedragen. Wel wil ik weten wat
nu nog de risico's zijn. Gesteld wordt dat er geen nationale koppen
zijn en dat er geen andere risico's zijn dan die welke rechtstreeks
voortvloeien uit de Kaderrichtlijn Water. Leiden de risico's die er
wel zijn tot gevaren voor individuele projecten?
De uitwerking van de Kaderrichtlijn Water in
Stroomgebiedbeheersplannen bevat flexibiliteit ten aanzien van de
doelen. Mits er goed wordt gemotiveerd op de criteria "haalbaarheid en
betaalbaarheid", is afwijking mogelijk. Op zichzelf is dat prima, maar
hoe verhoudt uitstel van de maatregelen zich tot dat financiële
plaatje? Meer dan de helft van het budget wordt namelijk in de eerste
zes jaar besteed. Zullen wij in de periode 2015 tot 2027 de
uitgestelde doelen behalen? Graag wil ik een reactie van de
bewindspersonen op de opmerking van LTO dat een doelgat in de
Stroomgebiedbeheersplannen voor de Europese Commissie niet acceptabel
is.
De fractie van de ChristenUnie zou graag een nadere
onderbouwing willen van het budget. Er is sprake van een totaalbudget
van 4,2 mld. tussen nu en 2027. In 2006 was dat nog 9,2 mld. Medio
2007 is dat bedrag door synergie teruggebracht tot 7,3 mld. Hoe is de
verdere verlaging tot 4,2 mld. precies opgebouwd? Graag verneem ik hoe
de staatssecretaris het uitstel van de plannen tot na 2015 en de
lagere ambities heeft getoetst.
Er is veel aandacht voor het werkbaar maken van het begrip
"geen achteruitgang". Dat is begrijpelijk, want achteruitgang is niet
in alle gevallen te voorkomen. Je moet naar het bredere geheel kijken.
De uitzonderingen, waaronder saldering, worden echter niet
gespecificeerd in het besluit. Tot op welke hoogte is dit dan
mogelijk? Daarbij vind ik het lastig dat de classificatie zwart-wit
is. Daar is op zichzelf niets mis mee, maar een achteruitgang van
bijvoorbeeld 10% kan tot gevolg hebben dat je opeens van de categorie
"goed" naar de categorie "slecht" gaat, met alle gevolgen van dien.
Als je binnen de categorie "slecht" 10% achteruitgaat, heeft dat
verder geen gevolgen.
Ik kom op de temperatuurdiscussie. Het uitgangspunt is een
maximumtemperatuur voor lozingswater van 25 graden Celsius. Uit de
schriftelijke antwoorden meen ik op te maken dat het water in de
buurlanden 28 graden Celsius is. Of gaat het daarbij alleen om
lozingen. Geldt die norm van 28 graden Celsius ook voor nieuwe
inrichtingen? In de Europese richtlijn is voor droogte en extreme
hitte een uitzondering opgenomen. Waarom is die niet opgenomen binnen
de AMvB? Er worden uitzonderingen gemaakt voor het lozen van koelwater
als dat voor de energievoorziening noodzakelijk is. Dat steun ik, maar
dan moeten wij wel kritisch kijken naar de locaties van dergelijke
energievoorzieningen: bij nieuwbouw en waar nuttig, toepassing van
restwarmte. De toets moet dan dus ook de andere kant op werken.
In de ontwerp-Stroomgebiedbeheersplannen staan generieke
maatregelen voor de aanpak van diffuse vervuiling uit de landbouw. De
fractie van de ChristenUnie vindt de plannen ten aanzien van de
helofietenfilters wat dat betreft aan de zuinige kant. Ik begrijp de
voorzichtigheid gezien het ruimtebeslag, maar wij moeten het belang
van de landbouwsector heel goed voor ogen houden. Mij wordt niet
duidelijk hoe wij hiermee verder gaan. Er wordt onderzoek gedaan naar
de kosteneffectiviteit, maar dat hoeft toch geen jaren te duren zoals
in de brief staat?
Tot slot kom ik op de Nitraatrichtlijn. Ik roep minister
Cramer en minister Verburg op om ten aanzien van het Vierde
Actieprogramma Nitraat in het kader van de Nitraatrichtlijn goede
afspraken met Brussel te maken. Ik ben ervan overtuigd dat het aan de
voorkant goed geregeld moet zijn met het goedkeuringsstempel van
Brussel, zodat er aan de achterkant -- ik doel dan op de
nutriëntennorm -- in het kader van de Kaderrichtlijn Water geen
problemen ontstaan.