Onderwijsbond CNV
10 februari 2009
CNV Onderwijs: Onderwijsraad staart zich blind op 1040-urennorm
Categorie: Algemeen nieuws, Voortgezet onderwijs
CNV Onderwijs is van mening dat de Onderwijsraad zich in het vandaag
verschenen rapport De Stand van Educatief Nederland blindstaart op de
norm van de 1040 lesuren Michel Rog, voorzitter van CNV Onderwijs: `Er
zijn heel veel scholen die minder dan het 1040 uur les geven en toch
tot uitmuntende prestaties in staat zijn,' aldus Michel Rog.
`Er is ook geen rechtstreeks verband tussen de groei van
huiswerkinstituten en de behoefte om tekortkomingen in het reguliere
onderwijs te repareren. Die groei heeft ook te maken de behoefte van
scholen zich met dergelijke extra diensten te profileren en met het
toenemend onvermogen van ouders hun kinderen te begeleiden. Er is geen
enkele garantie dat een hogere urennorm, ook leidt tot een hogere
kwaliteit.'
Hij juicht evenals de Onderwijsraad, de groeiende betrokkenheid van de
samenleving bij het onderwijs toe, alhoewel dat beeld in de
maatschappij breed negatiever is dan bijvoorbeeld het oordeel van
ouders over de eigen school van de kinderen. Voorzitter Michel Rog
denkt dat dit te maken heeft met de uiteenlopende verwachtingen die
betrokkenen hebben van het onderwijs. `Wanneer we constateren dat de
maatschappelijke druk op het onderwijs groeit, is dit daar deels aan
te wijten. De school is mijns inziens primair verantwoordelijk voor de
voldoende kwalificering van de leerling. In de afgelopen jaren heeft
bijvoorbeeld door de sterkere nadruk op taal en rekenen, de aandacht
voor de kwalificerende taak de overhand. De aandacht voor
burgerschapsvorming (als hoofdbestanddeel van de socialiserende taak)
zou teveel op de achtergrond raken. Ik erken beide taken van het
onderwijs, maar de primaire verantwoordelijkheid van de school ligt
bij de kwalificerende taak en de ouders zijn primair verantwoordelijk
voor de socialiserende taak,'aldus Rog.
Het pleidooi voor grotere meer investeringen door meer publieke
middelen in onderwijs is Rog uit het hart gegrepen. `We willen als
Nederland al te lang voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, wat
ons dus niet lukt.'
De wens van de Onderwijsraad naar een debat waarin meer naar de
'hoe'-vraag en minder naar de 'wat'-vraag wordt gekeken, spreekt Rog
aan `als daarbij maar de bijzondere rol van de leraren en de scholen
erkend wordt.'
---