Onderwijsbond CNV

10 februari 2009

CNV Onderwijs: Onderwijsraad staart zich blind op 1040-urennorm

Categorie: Algemeen nieuws, Voortgezet onderwijs

CNV Onderwijs is van mening dat de Onderwijsraad zich in het vandaag verschenen rapport De Stand van Educatief Nederland blindstaart op de norm van de 1040 lesuren Michel Rog, voorzitter van CNV Onderwijs: `Er zijn heel veel scholen die minder dan het 1040 uur les geven en toch tot uitmuntende prestaties in staat zijn,' aldus Michel Rog.

`Er is ook geen rechtstreeks verband tussen de groei van huiswerkinstituten en de behoefte om tekortkomingen in het reguliere onderwijs te repareren. Die groei heeft ook te maken de behoefte van scholen zich met dergelijke extra diensten te profileren en met het toenemend onvermogen van ouders hun kinderen te begeleiden. Er is geen enkele garantie dat een hogere urennorm, ook leidt tot een hogere kwaliteit.'

Hij juicht evenals de Onderwijsraad, de groeiende betrokkenheid van de samenleving bij het onderwijs toe, alhoewel dat beeld in de maatschappij breed negatiever is dan bijvoorbeeld het oordeel van ouders over de eigen school van de kinderen. Voorzitter Michel Rog denkt dat dit te maken heeft met de uiteenlopende verwachtingen die betrokkenen hebben van het onderwijs. `Wanneer we constateren dat de maatschappelijke druk op het onderwijs groeit, is dit daar deels aan te wijten. De school is mijns inziens primair verantwoordelijk voor de voldoende kwalificering van de leerling. In de afgelopen jaren heeft bijvoorbeeld door de sterkere nadruk op taal en rekenen, de aandacht voor de kwalificerende taak de overhand. De aandacht voor burgerschapsvorming (als hoofdbestanddeel van de socialiserende taak) zou teveel op de achtergrond raken. Ik erken beide taken van het onderwijs, maar de primaire verantwoordelijkheid van de school ligt bij de kwalificerende taak en de ouders zijn primair verantwoordelijk voor de socialiserende taak,'aldus Rog.

Het pleidooi voor grotere meer investeringen door meer publieke middelen in onderwijs is Rog uit het hart gegrepen. `We willen als Nederland al te lang voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, wat ons dus niet lukt.'

De wens van de Onderwijsraad naar een debat waarin meer naar de 'hoe'-vraag en minder naar de 'wat'-vraag wordt gekeken, spreekt Rog aan `als daarbij maar de bijzondere rol van de leraren en de scholen erkend wordt.'

---