Onderwijs in Zimbabwe in diepe crisis
10 februari 2009, Harare/Den Haag - Vlak voor de inauguratie van
Morgan Tsvangirai tot premier van Zimbabwe en de installatie van een
kabinet van nationale eenheid, publiceert Unicef schokkende cijfers
over de toestand waarin het onderwijs van Zimbabwe verkeert. Op het
platteland is 94 procent van de scholen dicht. Unicef roept de nieuwe
regering dan ook op prioriteit te geven aan het herstel van het
onderwijs.
"De slechte toestand van het onderwijs is een nationale ramp. De
regering is verplicht om hier wat aan te doen. Kinderen op het
platteland leiden een marginaal bestaan. Velen zijn wees, een groot
aantal is afhankelijk van voedselhulp; ze moeten op meerdere gebieden
van hun bestaan vechten om het hoofd boven water te houden", zegt
Roeland Monasch, directeur van Unicef Zimbabwe. "Nu worden deze
kinderen beroofd van het enige basale recht dat hen hoop biedt op een
beter leven: het recht op onderwijs. Dit is onacceptabel."
De crisis in het onderwijs begon vorig jaar. Het aantal onderwijzers
dat nog aan het werk is, is enorm afgenomen. Het percentage kinderen
dat naar school gaat is gedaald van ruim 80 naar 20 procent.
Landelijke schoolexamens zijn uitgesteld. Dit jaar gingen de scholen
twee weken te laat open, zijn uitslagen van examens niet bekend
gemaakt en volgen momenteel alleen kinderen in een aantal stedelijke
gebieden onderwijs. Hun ouders betalen vele Amerikaanse dollars voor
de salarissen van de onderwijzers.
"Het is de verantwoordelijkheid van de regering om voor elk kind
onderwijs mogelijk te maken. De kosten van lerarensalarissen,
lesmaterialen en onderhoud van scholen mogen niet bij de ouders in
rekening worden gebracht. De meesten kunnen die financiële last niet
dragen en veel kinderen vallen daardoor tussen wal en schip", aldus
Monasch.
Ooit behoorde het onderwijs van Zimbabwe tot een van de beste
onderwijssystemen in Afrika. Maar door tal van problemen ging er
steeds minder geld naar deze sector; zo verdienen onderwijzers veel
minder dan voorheen en is er amper geld voor het verbeteren van de
scholen.
Terwijl Unicef het Zimbabwaanse ministerie van Onderwijs, Sport en
Cultuur ondersteunt met financiële middelen voor de bouw van
klaslokalen, de aanschaf van lesboeken, onderwijsmaterialen,
toiletten, voorzieningen voor schoon water en het schoolgeld van ruim
honderdduizend kinderen, onderkent de VN-kinderrechtenorganisatie dat
onderwijzers van vitaal belang zijn. Hulp bij het voor de klas
terugbrengen van leraren is daarom essentieel.
Monasch: "Zimbabwe heeft nu behoefte aan leiders die sterk en
besluitvaardig zijn en snel handelen. Maar het onderwijs heeft ook
internationale steun nodig. Dit is het moment voor alle betrokkenen om
te laten zien dat ze zich betrokken voelen bij Zimbabwe en haar
kinderen."
Unicef heeft hulpprogramma's in circa 155 landen en komt wereldwijd op
voor de rechten van kinderen. De kinderrechtenorganisatie van de
Verenigde Naties realiseert programma's voor schoon water,
gezondheidszorg, voeding, onderwijs en de bescherming van kinderen
tegen geweld, uitbuiting en aids. Unicef is volledig afhankelijk van
vrijwillige bijdragen van particulieren, stichtingen, bedrijven en
regeringen.
* * * *