Gemeente Sneek


bakkerschool en conventschool

Nauwere samenwerking Piet Bakkerschool en Conventschool

De besturen van de twee scholen voor zeer moeilijk lerende kinderen, Piet Bakkerschool (bijzonder onderwijs) en Conventschool (openbaar onderwijs) hebben besloten tot nauwere samenwerking.

De scholen werken al samen op verschillende terreinen, zoals de buitenschoolse opvang en het laten opdoen van praktische en technische ervaring door de leerlingen. Vanwege de uitvoering van het onderwijshuisvestingsplan in de gemeente Sneek werd onderzocht hoe aan bepaalde wensen van beide scholen tegemoet gekomen kon worden. Hierbij ging het o.a. om het bieden van nog meer mogelijkheden om kinderen praktische ervaring te laten opdoen in verschillende vaardigheden (technische en huishoudelijke) en het voorzien in de behoefte aan meer ruimte voor therapie en bewegingsonderwijs.

In het afgelopen jaar is zowel door de beide besturen, als door de directies, teams en MR-en van beide scholen verkend hoe optimaal gebruik gemaakt kon worden van ervaringen die in beide scholen aanwezig waren en wat bundeling van krachten zou kunnen opleveren. De conclusie is dat door verdergaande samenwerking aan de leerlingen meer geboden kan worden, dan wanneer beide scholen afzonderlijk verder gaan. Dat is ook het uitgangspunt voor de vormgeving van de samenwerking; deze moet aantoonbaar meerwaarde hebben voor de leerlingen. De gezamenlijke huisvesting op het terrein tussen Bredyk en Simmerdyk, waarvoor gekozen is, biedt daartoe veel mogelijkheden.

Werkgroepen waarin alle teamleden van beide scholen vertegenwoordigd waren, hebben in kaart gebracht welke mogelijkheden zij zien in een gezamenlijke toekomst en aan welke randvoorwaarden voldaan moet worden. Zij zien veel mogelijkheden tot praktijkleren voor de groep van de oudere leerlingen. Voor de jongere leerlingen hebben zij suggesties gedaan hoe tegelijkertijd met de voordelen die een grotere school biedt, de beschermde omgeving gewaarborgd kan worden. Zij hebben hun bevindingen gerapporteerd aan een stuurgroep van vertegenwoordigers van de beide besturen, de directeuren van de beide scholen en vertegenwoordigers van personeel en ouders. Deze stuurgroep heeft unaniem geconcludeerd dat er sprake is van een goede basis waarop verder gebouwd kan worden.

Beide besturen buigen zich de komende tijd over bestuurlijke vormgeving met betrekking tot de voorgenomen samenwerking waarbij de identiteit van beide scholen (de openbare en de christelijke) een uitgangspunt van het onderwijs aan de leerlingen blijft. Beide scholen ervaren het verder vormgeven aan de samenwerking als een beloftevolle en spannende uitdaging voor het komend jaar.