Winnaar Onderwijsprijs maakt lesstof visueel
`Hoe meer je erin stopt, hoe meer je ervoor terugkrijgt, tegen
een rendement dat behoorlijk hoger ligt dan dat van Fortis',
aldus dr. Luuk Willems, docent `Werking en ziekteleer van de
longen'. De Leidse Studentenraad riep hem uit tot beste docent
2008.
Afbeelding: Dr. Luuk Willems, winnaar van de LSr Onderwijsprijs
2008 spreekt zijn dankwoord uit. Rechts van hem, Michiel de
Graaf, bestuurslid van MFLS, de studievereniging die Willems
voordroeg.
Winnaar Onderwijsprijs maakt lesstof visueel
Tijdens de diesviering op 9 februari kreeg dr. Luuk Willems,
docent `Werking en ziekteleer van de longen', de Onderwijsprijs
2008 van de Leidse Studentenraad (LSr) voor beste docent van
2008. De studievereniging van de opleidingen Geneeskunde en
Biomedische wetenschappen droeg hem voor. `Hoe meer je erin
stopt, hoe meer je ervoor terugkrijgt, tegen een rendement dat
behoorlijk hoger ligt dan dat van Fortis', zei Willems over het
onderwijs in zijn dankwoord.
Presentatie
De jury van de Onderwijsprijs - bestaande uit vier leden van de
Leidse Studentenraad - gaat niet over één nacht ijs. De
juryleden kiezen uit de voordrachten van de studieverenigingen
vijf genomineerden en wonen van elk een college bij. Vervolgens
geven de betreffende vijf studieverenigingen nog een
presentatie waarin ze hun kandidaat nog eens stevig aanprijzen.
Pas dan wordt de uiteindelijke winnaar gekozen.
Praktische implementatie
Alex Friso, voorzitter van de LSr lichtte de keuze voor Willems
als volgt toe: `Hij is een vernieuwende docent, die steeds op
zoek is naar manieren om zijn onderwijs naar een hoger plan te
tillen, met innovatief gebruik van hulpmiddelen: van
ballonnetjes en trekveren tot extra uitleg in filmpjes op
Blackboard. Hij combineert een uitgedachte visie op onderwijs
met de praktische implementatie daarvan, waardoor ook grote
collegezalen aan zijn lippen hangen.'
Maastrichtse school
Dat laatste is opvallend: Willems is opgeleid in Maastricht
volgens de `Maastrichtse school'. Het onderwijs is er
probleemgericht en kent geen hoorcolleges maar uitsluitend
werkgroepen waarin een medisch probleem vanuit verschillende
deeldisciplines wordt bestudeerd en opgelost. `Toch ben ik
college geven eigenlijk nog leuker gaan vinden dan
werkgroepen', bekende Willems. `En ik denk dat de waardering
van studenten te maken heeft met de colleges waarin ik iets
uitleg zoals ik het zelf graag uitgelegd zou willen hebben, erg
visueel allemaal. Ik ben de docent met die ballonnetjes en die
trekveren en de docent die imitaties geeft van longgeluiden op
het moment dat de ict het laat afweten.'
`Een schitterende dag'
Willems toonde zich oprecht blij met de prijs: `Dit is voor mij
een schitterende dag hier in de Pieterskerk. Het is al een
groot blijk van waardering om genomineerd te worden voor de
Onderwijsprijs, maar de prijs ook nog te krijgen is helemaal
een hoogtepunt in mijn carrière. Ik ben enorm blij en trots.'
---
-------------------------
De andere vier genomineerden
Dr. Liesbeth Eurelings-Bontekoe (psychologie, op de foto rechts
van het katheder), voorgedragen door studievereniging Labyrint.
`Na dertig jaar neemt ze het elk onderdeel van haar onderwijs
nog steeds buitengewoon serieus, waardoor de studenten
profiteren van een schat aan ervaring. Bovendien is ze
bijzonder toegankelijk. Zo weet ze telkens weer nieuwe
generaties te inspireren, zowel in grote colleges als in de
persoonlijke begeleiding van studenten.'
Dr. Christoph Pieper (Griekse en Latijnse talen en culturen,
naast Eurelings-Bontekoe), voorgedragen door Collegium
Classicum c.n. M.F. `Hij is buitengewoon betrokken bij zijn
studenten en daagt hen in de colleges echt uit verder te
denken, ook over ongebruikelijke invalshoeken. Zijn
betrokkenheid bij extracurriculaire activiteiten blijkt uit
zijn optreden als regisseur van én acteur in een moderne versie
van een klassiek toneelstuk: zingend en dansend vervulde hij
een glansrijke bijrol. Pieper heeft hart voor de zaak, en is
enthousiast én enthousiasmerend.'
Dr. Bas Zwaan (biologie, rechts naast Willems), voorgedragen
door de Leidse Biologenclub. `Hij weet een ontspannen sfeer te
creëren en deze te gebruiken om een echte academische setting
te scheppen, waarin ideeën vrijelijk worden uitgewisseld. Toch
worden de hoofdlijnen niet uit het oog verloren en blijft de
link met de praktijk in beeld. Hij begeleidt studenten
intensief in hun onderzoek en is vastberaden de studenten de
benodigde academische instrumenten mee te geven.'
Prof.mr. Willem Zwalve (rechtsgeleerdheid, niet aanwezig),
voorgedragen door Juridische Faculteitsvereniging Grotius. `Hij
weet te voorkomen dat een vak als Romeins recht stoffig wordt,
door de relevantie te bewijzen aan de hand van de actualiteit.
In kleinschalige colleges bij hem thuis volgt hij de
persoonlijke benadering geven die past bij het bespreken van
juridische dilemma's. Maar eenzelfde inspirerende sfeer weet
hij in massalere colleges te scheppen. In welk college dan ook,
legt hij een grote passie voor het vak aan de dag.'
---
-------------------------
(10 februari 2009/CH)
10/2/2009
Universiteit Leiden