De opening van de N31 Zurich-Harlingen, in Kimswerd
Toespraak | 09-02-2009 | Zuid- Harlingen | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Als je twee keer in ruim een jaar naar een rijksweg toe kan voor een
opening, dan weet je dat het goed zit in zo'n regio. In januari vorig
jaar was ik er immers voor de opening van de verdubbelde Wâldwei
Leeuwarden-Drachten.
En als je binnen acht jaar van besluit tot een nieuwe weg komt, is dat
ook een bijzonder goed teken. Fantastisch, waar normaal zo'n 11 tot 14
jaar voor staat, doet u in acht jaar. Ik kom daar zo op terug.
Eerst moet ik kwijt: het is goed om hier vandaag te zijn. Het is zelfs
een pak van mijn hart. Zurich-Harlingen: het is nog geen tien
kilometer, een stuk waar je misschien tien minuutjes over doet. Maar
voor vele mensen, voor hun families en vrienden, hebben die tien
minuten het leven onherroepelijk veranderd.
Want wat was dit een naar stuk weg. Zoveel ongelukken, ook met
dodelijke afloop. Ik ben er trots op dat u allen uw
verantwoordelijkheid hebt genomen. Dat u de samenwerking van harte
bent aangegaan om dit probleem op te lossen.
Niet voor niets staan er hier trotse burgemeesters, een trotse
Commissaris van de Koningin, een trotse dienst Rijkswaterstaat
Noord-Nederland en een trotse aannemerscombinatie. En dat is helemaal
terecht. Fantastisch hoe u schouder aan schouder hebt gestaan om dit
voor elkaar te krijgen.
Volgens mij is dit project op minstens drie manieren een voorbeeld
voor andere projecten.
Allereerst door de manier waarop de inspraak is vormgegeven. Er was
vanuit alle partijen veel aandacht voor de omgeving. De buurtbewoners
wilden de weg ook graag, maar er zijn natuurlijk altijd
discussiepunten. Eén wethouder van Wunseradiel is zelfs op eigen titel
met de mensen gaan praten, die bezwaar hadden tegen de locatie van de
loopbrug bij 't Zand. Dat bezwaar is niet gehonoreerd, maar de
inspraak heeft mooie resultaten opgeleverd zoals het viaduct bij
Zurich. Ook het geluidscherm bij Zürich is, tijdens de
uitvoeringsfase, aangepast aan de wensen van de mensen.
Ten tweede het Design en Construct- contract waarmee is gewerkt. Dit
heeft zijn innovatieve waarde bewezen. We worstelen in Nederland soms
nog met het `de markt, tenzij...' principe. Maar hier heeft u een
showcase van gemaakt. Vanaf de aanbestedingsfase stonden de luiken
open voor input van de markt. Het is prima gelukt om Dura Vermeer en
Ballast Nedam de maximaal mogelijke vrijheid te geven, binnen de
grenzen van het Trace besluit.
Ten derde is de snelheid waarmee dit project is afgerond een voorbeeld
voor anderen, ik noemde het al in het begin. De werkwijze is haast
Elverding avant la lettre. U heeft afgewogen risico's genomen.
Bijvoorbeeld door de Traverse Harlingen los te knippen van
Zurich-Harlingen. Dat is gedurfd, maar heeft goed uitgepakt. En door
de aanbesteding te starten vóór er een Tracebesluit was heeft een
tijdswinst opgeleverd van één jaar. Kijk, door die houding kunnen we
hier vandaag staan. U heeft gezegd, we lopen misschien een krasje of
deukje op, maar we zijn voor 31 december 2008 klaar. Waarvan akte!
De toekomst heeft nog heel wat in petto voor de N31. Het volgende
project wordt de Haak om Leeuwarden. Dit voorjaar nemen we een
beslissing over het ontwerp van de Haak. Op dit moment toetsen we het
ontwerptracébesluit op de omgevingsaspecten: lucht en geluid.
Dit stuk weg geeft ruimte aan de ontwikkeling die Leeuwarden graag wil
maken. Ook vanuit het Regiospecifiek Pakket wordt veel geïnvesteerd -
222 miljoen - in het verbeteren van de capaciteit en betrouwbaarheid
van de verkeersafwikkeling rond Leeuwarden door maatregelen op
regionale invalswegen. Al met al wil ik stellen dat alle elementen
voor een ruimtelijke en economische structuurversterking aanwezig
zijn. Bedrijvigheid, een nieuw stadsdeel. Ook daarmee wordt de
rijksweg als geheel bestendiger.
Daarnaast heeft RWS, samen met de provincie en gemeente Skarsterlân
, nog geen twee weken geleden de voorkeursvariant voor het
nieuwe knooppunt bij Joure gepresenteerd. Ook dit is een toonbeeld van
samenwerking en slagvaardigheid. U kan er wat van, hier in
Noord-Nederland! Normaal duurt zo'n proces meerdere jaren, nu hebben
we dit resultaat in minder dan een jaar bereikt. Het mooiste zou
natuurlijk zijn als we in het bestuurlijk overleg van mei een
definitief besluit zouden kunnen nemen.
Beste mensen,
Hoe ik er ook naar kijk, op alle vlakken en alle mogelijke manieren is
de samenwerking constructief gebleken. Op tijd klaar, binnen het
budget. Een voorbeeld voor in de boekjes. U bouwt aan een bijzonder
veilige en vlotte verkeerscorridor. We kunnen er van uitgaan dat het
grote aantal ongevallen tot het verleden behoort. U heeft daar in
ieder geval uw uiterste best voor gedaan, en daar neem ik graag mijn
pet voor af.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat