10-2-2009
Herziening Eurovignetrichtlijn
Morgen stemt de parlementaire Transportcommissie over de herziening
van de bestaande Eurovignetrichtlijn.
Met de beoogde herziening krijgen lidstaten de mogelijkheid om
gedifferentieerde heffingen in te voeren met als doel de efficiëntie
en milieuprestaties van het vrachtvervoer over de weg verder te
verbeteren. De huidige richtlijn beslaat alleen de kosten voor aanleg
en onderhoud van de weg. De opbrengsten moeten door de lidstaten
worden gebruikt om het vervoer duurzamer te maken.
VVD-Europarlementariër Jeanine Hennis-plasschaert: "De enige reden om
überhaupt serieus naar dit voorstel te kijken is het feit dat hiermee
een kader wordt gecreëerd waarbinnen lidstaten kunnen opereren. Of
lidstaten tot een heffing overgaan, bepalen zij zelf. Als lidstaten
hier echter toe besluiten, dienen zij te opereren binnen de
bandbreedte waarin dit voorstel moet voorzien. Dit is niet
onbelangrijk. Steeds meer lidstaten bedenken van alles en nog wat
onder de 'groene' noemer en schermen daarmee de eigen markt af. De
sectorale rijverboden in Oostenrijk zijn hier een goed voorbeeld van."
Het voorstel heeft onmiskenbaar tot veel gemor geleid binnen de
sector. En terecht. Wederom wordt het wegvervoer als eerste aangepakt
als het gaat om het internaliseren van de externe kosten. Andere
modaliteiten blijven voorlopig buiten schot. Ook de voorgestelde
congestieheffing zorgt voor veel debat.
VVD-Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert: Indien een lidstaat
besluit om tot een congestieheffing voor het vrachtvervoer over te
gaan, zou het vrachtvervoer over de weg op een absurde wijze worden
afgestraft. Het vrachtvervoer kan simpelweg niet verantwoordelijk
worden gesteld voor de files. Als er al over een congestieheffing
gesproken wordt, zou dit moeten gelden voor álle weggebruikers, dus
incl. de personenauto's. Verder is het zgn. oormerken van de
opbrengsten van cruciaal belang voor de Europese liberalen. Dit moet
weer rechtstreeks terugvloeien en worden gebruikt om de externe kosten
van het wegvervoer verder terug te dringen. Als dit niet wordt
geaccepteerd door de lidstaten, is het voorstel -voor de Europese
liberalen - van de baan.
De plenaire stemming vindt plaats in maart. Naar verwachting zal de
behandeling van het dossier nog maanden, zo niet jaren, voortslepen.
VVD