Nederlandse Vereniging van Journalisten
Brief met voorstellen aan Brinkman
dinsdag 10 februari 2009 | Een stevig auteursrecht online; onderzoek
naar en software voor micro-payments op internet; een substantieel
mediafonds; nieuwe vormen van distributie. Dit zijn enkele suggesties
die de NVJ doet in een brief aan Elco Brinkman, voorzitter van de
Tijdelijke Commissie Innovatie en Toekomst Pers. De commissie moet
binnen drie maanden advies uitbrengen over de wijze waarop innovatie
binnen de krantensector gestimuleerd en gefinancierd kan worden.
De pers verkeert in een benarde positie, schrijft de NVJ in haar
brief. De markt is op dit moment niet sterk genoeg om zelf de
problemen op te lossen en de hiervoor noodzakelijke investeringen te
doen. Of de bedrijven zien dit, onder druk van hun aandeelhouders,
niet langer als prioriteit. Dit zou de commissie moeten aangrijpen om
te komen tot een pakket aan maatregelen.
De NVJ doet in de brief een aantal suggesties dat eerder onder andere
in de Volkskrant, De Journalist en op Villamedia onder de aandacht is
gebracht. Een samenvatting:
- Zorg voor duidelijke spelregels: een handhaafbaar en stevig
auteursrecht online: Nieuws- en opiniemakers verdienen op dit moment
niet aan het internet, dat doen wel andere partijen zoals providers,
telecombedrijven, zoekmachines en (geautomatiseerde) verzamelsites.
Zij profiteren gratis van de inspanningen van de makers. Zorg dat de
makers hun verdiende loon kunnen opeisen, met een op het net
toegesneden auteursrecht. Dit begint bij een goed
auteurscontractenrecht voor individuele makers.
- Ondersteun technologisch onderzoek en ontwikkel software: Stimuleer
onderzoek en software voor snelle kleine betaaltransacties
(micro-payments) op internet. De opbrengsten van content komen terecht
bij de oorspronkelijke makers van die content.
- Creëer een substantieel mediafonds: De platformen waarop media
werken zijn niet langer te scheiden in gedrukte, digitale en
audiovisuele media. Sticht een fonds waar individuele journalisten en
(commerciële) mediabedrijven in Nederland een beroep op kunnen doen om
journalistieke initiatieven te starten.
- Heroverweeg digitaal adverteren voor de publieke omroep: Met het
toegenomen belang van internet wordt de publieke omroep een
rechtstreekse concurrent van de commerciële pers op het net. Het
schrappen van digitale advertenties (banners e.d.) bij de STER geeft
commerciële partijen een eerlijkere kans om tot de digitale markt toe
te treden.
- Bestrijd de misbruik van dominante marktposities: De positie van
zoekmachines, internetproviders en telecombedrijven is zo dominant dat
uitgevers, laat staan individuele journalisten een alternatief hebben
als het gaat om het vermarkten van informatie.
- Verlaag drempels. Introduceer het BTW 0-tarief (pers- en digitaal)
voor nieuws- en opiniërende uitingen en lagere loonbelasting voor
redactioneel werk.
- Maak nieuwe vormen van distributie mogelijk.
De NVJ is verder van mening dat voor een investeringsfonds voor de
media een substantieel budget nodig is. In het verleden hebben
mediabedrijven zoals PCM en Wegener tientallen miljoenen per bedrijf
hebben geïnvesteerd in diverse innovatieve plannen. Een eenmalige
beschikbaarstelling van 8 miljoen euro door de minister zal de sector
niet gaan redden, aldus de NVJ. `Wij zouden ons kunnen voorstellen dat
hiervoor tenminste een budget beschikbaar moeten worden gesteld dat
gelijk is aan het budget dat de afgelopen jaren aan de publieke omroep
is betaald voor investeringen in de nieuwe media.'