4. Antwoorden op kamervragen van Leijten over inwoners van de
Hoeksche Waard die geen huishoudelijke zorg ontvangen
Antwoorden op kamervragen van Leijten over inwoners van de Hoeksche Waard
die geen huishoudelijke zorg ontvangen
Kamerstuk, 9 februari 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DMO-K-U-2907608
Datum 9 februari 2009
Betreft Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Leijten
(SP) over inwoners van de Hoeksche Waard die geen huishoudelijke zorg
ontvangen (2080909750).
Hoogachtend,
de staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker
Antwoorden op Kamervragen van het Kamerlid Leijten over inwoners van
de Hoeksche Waard die geen huishoudelijke zorg ontvangen.
(2080909750)
Vraag 1
Wat is uw reactie op de situatie t.a.v. de huishoudelijke zorg in de
Hoeksche Waard?
Antwoord 1
Ik heb de actuele situatie in kaart gebracht. Inmiddels heeft iedereen
hulp bij het huishouden, zo stellen de Hoeksche gemeenten. De
gemeenten en de nieuw gecontracteerde aanbieders hebben samen zo snel
mogelijk naar een passende oplossing gezocht. Dat laat onverlet dat
het voor een aantal cliënten zeer vervelend was dat zij enige tijd in
onzekerheid hebben gezeten. Gelukkig is die situatie achter de rug.
Vraag 2
Hoeveel mensen met een indicatie voor huishoudelijke zorg staan
momenteel in het werkgebied van Careyn op een wachtlijst?
Antwoord 2
Er is in de Hoeksche Waard voor wat betreft de hulp bij het huishouden
geen sprake meer van een werkgebied van Careyn. Met ingang van 1
januari 2009 hebben de gemeenten in de Hoeksche Waard een overeenkomst
afgesloten met 4 andere aanbieders voor de uitvoering van de hulp bij
het huishouden.
Sinds 16 januari jl. hebben alle cliënten in de Hoeksche Waard hulp
bij het huishouden volgens de betreffende gemeenten. Van een
wachtlijst is volgens hen niet langer sprake.
Vraag 3
Hoeveel van de 75 personen die in het artikel genoemd worden kregen al
hulp en hebben nu geen hulp meer en wat is de oorzaak daarvan?
Antwoord 3
Volgens de gemeenten in de Hoeksche Waard hebben inmiddels alle
cliënten hulp bij het huishouden. Dat dit probleem speelde in de 1e
week van januari had met name te maken met een tekort aan personeel.
Met de selectieprocedure van het personeel kan pas gestart worden na
de uitspraak van de rechter in het kort geding, dat was aangespannen
door Careyn.
Vraag 4
Hoeveel medewerkers van Careyn zijn niet overgestapt naar nieuwe
zorgaanbieders?
Vraag 5
Wat is de reden dat mensen niet zijn overgestapt naar een nieuwe
zorgaanbieder?
Antwoord 4 en 5
In de Hoeksche Waard betreft het 110 medewerkers, hiervan zijn 10
medewerkers niet overgegaan naar een nieuwe zorgaanbieder.
Er zijn 100 medewerkers behouden voor de thuiszorg in de regio. Van de
overige 10 zijn er 4 nog behouden voor de zorgsector en heeft 1
persoon in een andere sector werk gevonden. Drie personen zijn met
vervroegd pensioen gegaan en 2 personen zijn gestopt met werken.
Vraag 6
Zijn er gedwongen ontslagen gevallen bij Careyn? Zo ja, hoeveel en hoe
zijn deze mensen behouden voor de zorg?
Antwoord 6
Er vallen geen gedwongen ontslagen bij Careyn Hoeksche Waard als
gevolg van de aanbesteding.
Vraag 7
Wat is de rol van het mobiliteitscentrum geweest? Hoeveel mensen heeft
het MCT begeleid naar nieuwe werkgevers, en zijn deze mensen bij hun
nieuwe werkgever tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden in dienst gekomen
als bij Careyn?
Antwoord 7
De rol van het MCT naar de gemeenten en nieuwe zorgaanbieders was
adviserend (voor gemeenten, aanbieders), intermediair (tussen
aanbieders) en ondersteunend en faciliterend (maken stappenplan,
bewaken proces). Voor de medewerkers van Careyn heeft het MCT de
volgende acties ondernomen:
o Betrokken bij de voorlichtingsavonden voor de voormalig medewerkers
van Careyn;
o Het in kaart brengen van de gegevens van de voormalig medewerkers
o.a. reismogelijkheden, voorkeur nieuwe zorgaanbieder, overstappen van
de medewerker met haar klant naar de nieuwe zorgaanbieder. Vervolgens
deze bespreken met de nieuwe zorgaanbieder;
o Begeleiding van de 110 medewerkers naar de 4 nieuwe zorgaanbieders;
o Informatie en advies over procedures, gesprekken, zorgaanbieders,
etc.
De arbeidsvoorwaarden waaronder de 100 medewerkers die bij een andere
aanbieder werken zijn veelal niet gelijk gebleven. Soms is een lager
salaris aangeboden en er zijn in verband met de lopende juridische
procedures geen vaste contracten aangeboden. Iedereen heeft hetzelfde
aantal uren als bij de vorige werkgever.
Vraag 8
Wat is uw reactie op het gegeven dat er door de gemeente met 13 oude
klanten van Careyn geen contact is opgenomen?
Antwoord 8
Direct na de uitspraak van de rechtbank in kort geding is aan alle
cliënten gevraagd van welke zorgaanbieder zij zorg wilden ontvangen
per 1 januari 2009. Een aantal mensen heeft daarop niet gereageerd. In
eerste instantie waren dat er ongeveer 75. Deze mensen zijn vervolgens
telefonisch benaderd. Een groep van 13 mensen was in tweede instantie
niet te bereiken. Inmiddels is met iedereen gesproken.
Vraag 9
Erkent u dat het niet bekend is of deze mensen dringend hulp nodig
hebben, en welke maatregelen moet de gemeente treffen om deze mensen
te helpen?
Antwoord 9
Voor alle cliënten is inmiddels hulp geregeld.
Vraag 10
Bent u van mening dat de gemeente aan zijn compensatieplicht voldoet?
Zo ja, kunt u dat toelichten? Zo nee, welke maatregelen gaat u treffen
om er voor te zorgen dat aan de compensatieplicht wordt voldaan?
Antwoord 10
De zorgaanbieders, het MCT en gemeenten in de Hoeksche Waard hebben
verschillende acties ondernomen om burgers met hulp bij het huishouden
te informeren over de veranderde situatie. Alle mensen in de regio
hebben sinds 16 januari hulp. Maatregelen zijn dan ook niet meer
nodig.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport