Consumentenautoriteit
Persbericht | 10 februari 2009 | Consumentenautoriteit beboet opnieuw
aanbieder sms-diensten
De Consumentenautoriteit legt boetes op van in totaal EUR 118.750,=
aan Smart Media Services B.V. Via hun website www.skilled2win.com
werden consumenten gelokt met spelletjes waarbij de suggestie werd
gewekt dat daarmee grote (geld)prijzen gewonnen konden worden. Maar om
kans te maken op een prijs bleek dat een sms-abonnement moest worden
afgesloten op een woordspel. De deelname aan het woordspel was niet
eenmalig, maar liep door totdat de consument zich afmeldde. Marije
Hulshof, directeur Consumentenautoriteit: "In 2009 hebben we de aanpak
van misleidende sms-diensten opnieuw op onze Agenda staan, aangezien
er ondanks de nieuwe gedragscode nog veel mis is. In dit geval is de
dienst 'verpakt' als spelletje, terwijl je in werkelijkheid een
abonnement aangaat. Dit bedrijf gaf op haar website aan zich aan de
SMS Gedragscode te houden, maar dat bleek beslist niet het geval te
zijn."
* Download het besluit (pdf, 5mb)
Achtergronden besluit
De Consumentenautoriteit is dit onderzoek gestart na een oriënterend
onderzoek op internet. Uit het onderzoek kwam naar voren, dat
consumenten op de website www.skilled2win.com spelletjes konden spelen
waarmee flinke geldprijzen gewonnen konden worden. Echter, deze
prijzen bleken los te staan van de spelletjes op de website. Die
hadden alleen tot doel consumenten tot het afsluiten van een
sms-abonnement te bewegen.
Na het spelen van een spel op de website, waarbij verliezen onmogelijk
bleek, leek de prijs gewonnen. Consumenten werden vervolgens
uitgenodigd hun mobiele nummer op te geven en per sms hun 'OK' te
versturen. Daarmee stemden zij echter onbewust in met een doorlopend
sms-abonnement op een woordspel. Alleen door het spelen van het
woordspel per sms maakte de consument kans op een prijs. Ongevraagd
ontvingen zij sms'jes in het kader van het spel waarvoor zij EUR 1,50
per stuk betaalden. Voor toezending van die sms'jes was geen
expliciete toestemming verleend en het toesturen stopte pas na
afmelden via de shortcode 2200. Omdat de kosten pas achteraf duidelijk
werden, werden consumenten flink gedupeerd.
Voor het aanbieden van diensten, zoals sms-diensten, via internet
gelden bijzondere informatieverplichtingen om de consument te
beschermen. Zo moet de aanbieder van de dienst duidelijk aangeven om
wat voor dienst het gaat, welk bedrijf de dienst aanbiedt inclusief
gegevens als het vestigingsadres, wat de kosten zijn en hoe de
consument zich voor de dienst kan afmelden. Aangezien het bedrijf een
groot aantal van deze regels overtrad zijn er boetes opgelegd voor in
totaal EUR 118.750,=. Ook is een last onder dwangsom opgelegd om
ervoor te zorgen dat het bedrijf zijn informatie aanpast en stopt met
ongevraagde toezending van sms'jes. Het bedrijf kan bezwaar en beroep
aantekenen tegen het besluit van de Consumentenautoriteit.
Eerdere acties sms-diensten
Dit is de derde keer dat de Consumentenautoriteit een boete oplegt aan
een aanbieder van sms-diensten. Daarnaast heeft de
Consumentenautoriteit tot nu toe negen klachten ingediend bij de
Reclame Code Commissie die alle gegrond zijn verklaard. In een van
deze zaken loopt nog een hoger beroep.
De Consumentenautoriteit volgt het functioneren van de SMS Gedragscode
en de Stichting SMS Gedragscode scherp, onder andere via de meldingen
bij ConsuWijzer. Zij heeft tot op heden twaalf signalen doorgegeven
aan operators die er op grond van de gedragscode binnen enkele dagen
voor moeten zorgen dat de overtreding blijvend wordt gestaakt.
Meer informatie
Saskia Bierling, persvoorlichting Consumentenautoriteit, telefoon:
070-330 59 71, mobiel: 06-5252 7011, e-mail:
pers@consumentenautoriteit.nl.
Consumenten kunnen meer informatie vinden op ConsuWijzer
* ConsuWijzer - Consumentenautoriteit beboet opnieuw aanbieder
sms-diensten
---