Consumentenautoriteit


Persbericht | 10 februari 2009 | Consumentenautoriteit beboet opnieuw aanbieder sms-diensten

De Consumentenautoriteit legt boetes op van in totaal EUR 118.750,= aan Smart Media Services B.V. Via hun website www.skilled2win.com werden consumenten gelokt met spelletjes waarbij de suggestie werd gewekt dat daarmee grote (geld)prijzen gewonnen konden worden. Maar om kans te maken op een prijs bleek dat een sms-abonnement moest worden afgesloten op een woordspel. De deelname aan het woordspel was niet eenmalig, maar liep door totdat de consument zich afmeldde. Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit: "In 2009 hebben we de aanpak van misleidende sms-diensten opnieuw op onze Agenda staan, aangezien er ondanks de nieuwe gedragscode nog veel mis is. In dit geval is de dienst 'verpakt' als spelletje, terwijl je in werkelijkheid een abonnement aangaat. Dit bedrijf gaf op haar website aan zich aan de SMS Gedragscode te houden, maar dat bleek beslist niet het geval te zijn."

* Download het besluit (pdf, 5mb)

Achtergronden besluit

De Consumentenautoriteit is dit onderzoek gestart na een oriënterend onderzoek op internet. Uit het onderzoek kwam naar voren, dat consumenten op de website www.skilled2win.com spelletjes konden spelen waarmee flinke geldprijzen gewonnen konden worden. Echter, deze prijzen bleken los te staan van de spelletjes op de website. Die hadden alleen tot doel consumenten tot het afsluiten van een sms-abonnement te bewegen.

Na het spelen van een spel op de website, waarbij verliezen onmogelijk bleek, leek de prijs gewonnen. Consumenten werden vervolgens uitgenodigd hun mobiele nummer op te geven en per sms hun 'OK' te versturen. Daarmee stemden zij echter onbewust in met een doorlopend sms-abonnement op een woordspel. Alleen door het spelen van het woordspel per sms maakte de consument kans op een prijs. Ongevraagd ontvingen zij sms'jes in het kader van het spel waarvoor zij EUR 1,50 per stuk betaalden. Voor toezending van die sms'jes was geen expliciete toestemming verleend en het toesturen stopte pas na afmelden via de shortcode 2200. Omdat de kosten pas achteraf duidelijk werden, werden consumenten flink gedupeerd.

Voor het aanbieden van diensten, zoals sms-diensten, via internet gelden bijzondere informatieverplichtingen om de consument te beschermen. Zo moet de aanbieder van de dienst duidelijk aangeven om wat voor dienst het gaat, welk bedrijf de dienst aanbiedt inclusief gegevens als het vestigingsadres, wat de kosten zijn en hoe de consument zich voor de dienst kan afmelden. Aangezien het bedrijf een groot aantal van deze regels overtrad zijn er boetes opgelegd voor in totaal EUR 118.750,=. Ook is een last onder dwangsom opgelegd om ervoor te zorgen dat het bedrijf zijn informatie aanpast en stopt met ongevraagde toezending van sms'jes. Het bedrijf kan bezwaar en beroep aantekenen tegen het besluit van de Consumentenautoriteit.

Eerdere acties sms-diensten

Dit is de derde keer dat de Consumentenautoriteit een boete oplegt aan een aanbieder van sms-diensten. Daarnaast heeft de Consumentenautoriteit tot nu toe negen klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie die alle gegrond zijn verklaard. In een van deze zaken loopt nog een hoger beroep.

De Consumentenautoriteit volgt het functioneren van de SMS Gedragscode en de Stichting SMS Gedragscode scherp, onder andere via de meldingen bij ConsuWijzer. Zij heeft tot op heden twaalf signalen doorgegeven aan operators die er op grond van de gedragscode binnen enkele dagen voor moeten zorgen dat de overtreding blijvend wordt gestaakt.

Meer informatie

Saskia Bierling, persvoorlichting Consumentenautoriteit, telefoon: 070-330 59 71, mobiel: 06-5252 7011, e-mail:
pers@consumentenautoriteit.nl.

Consumenten kunnen meer informatie vinden op ConsuWijzer
* ConsuWijzer - Consumentenautoriteit beboet opnieuw aanbieder sms-diensten

---